2024-02-28, 15:52
Medlem
Dille24s avatar
Tittar lite allmänt på bilar och råkade genom en blocketannons trilla in på bilia outlet.

Tittar man på deras auktioner verkar intresset vara ganska litet (jämfört med ex kvd) och priserna väldigt låga. Det är dock reservationspris på alla bilar jag tittat på och då undrar man ju förstås om det är satt så högt att det helt enkelt är en ren och skär bluff med 1 kr utropspris.

Testade att höja budet med 10 000 kr på en av de billigaste bilarna (med förväntat pris ca 70 000 kr, marknadspris enligt car.info 100 000 kr.).

Vad är era erfarenheter eller reflektioner? Slösar man bara bort sin tid genom att drömma om fynd eller finns det en reel möjlighet att köpa en bil till halva marknadspriset? Hakar?
Citera
2024-02-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Tittar man på deras auktioner verkar intresset vara ganska litet (jämfört med ex kvd) och priserna väldigt låga. Det är dock reservationspris på alla bilar jag tittat på och då undrar man ju förstås om det är satt så högt att det helt enkelt är en ren och skär bluff med 1 kr utropspris.
Naturligtvis är reservationspriset såpass högt så att säljaren ska kunna bli nöjd med affären.

Ungefär som när du köper en bil i en bilhall.
Citera
2024-02-28, 16:19
Medlem
Citat:
Tittar lite allmänt på bilar och råkade genom en blocketannons trilla in på bilia outlet.

Testade att höja budet med 10 000 kr på en av de billigaste bilarna (med förväntat pris ca 70 000 kr, marknadspris enligt car.info 100 000 kr.).

Vad är era erfarenheter eller reflektioner? Slösar man bara bort sin tid genom att drömma om fynd eller finns det en reel möjlighet att köpa en bil till halva marknadspriset? Hakar?

Kan bara tala utifrån min personliga erfarenhet. Köpt 2 bilar (Volvo) på auktion. Den första gick på 3
auktioner i rad. Jag la samma bud varje gång ( ca 40.000) under spärren. Prisnivå ca 200 tkr. 3 dagar efter
den 3dje auktionen ringer dom och säger att Du får ta den. Tackar...

Den andra var 15.000 under spärren, morgonen efter fick jag ett mail att budet godtogs. Prisnivå
ca 150 tkr. Lägg bud vad Du anser Dig vilja betala, vill det sig så får Du den. Jag har inget som helst
negativt att säga varken om bilarna eller något annat. Gäller i båda fallen Bilia outlet.
Citera
2024-02-28, 17:27
Medlem
Citat:

Du kan definitivt glömma att du där kan köpa en bil till halva marknadspriset. Varför skulle de sälja den för det?

Dessutom: Bilar som går för "lågt" pris köps av andra bilfirmor, som nöjer sig med kanske 10-20 k i vinst vid vidareförsäljning.
Citera
2024-02-28, 19:05
Medlem
Dille24s avatar
Är ju egentligen inte superintresserad, men man får ju inte se reservationspriset
Citera
2024-02-28, 21:38
Medlem
Dille24s avatar
Nu är auktionen avslutad, någon tusenlapp över mitt bud, fortfarande ungefär halva marknadspriset .. men då lär bilen dyka upp igen snart?...
Citera
2024-02-28, 21:48
Medlem
De blir väl inte av med bilarna nu i sämre tider. Värdet är vad någon vill betala.
Citera
2024-03-05, 14:17
Medlem
Är bilia outlet en auktion? Varför skriver dom outlet i så fall? Är väl bara dumt att köpa en bil på auktion du får ju noll garantier
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in