Citat:
Ursprungligen postat av
Therak900
När du sen förklarar för banken att pengarna från utländska kontot ursprungligen kom från krypto, vad händer då?
Ja, jag har själv inte fört över några större summor till någon svensk bank. Några hundra tusen, kanske, i mindre portioner (up till 50K)
Men när jag jobbade utomlands så fick jag ett formulär med frågor (kyc) från min bank (Nordea), där det bland annat efterfrågades ifall jag förväntade mig att få pengar insatta på mitt konto från utländska banker. Och i så fall ifall det va pengar som jag själv hade tjänat. Det kanske va formulerat annorlunda, men det verkade främst röra sig om ifall jag skulle behöva skatta för pengarna eller inte.
Det kanske är olika rutiner på olika banker, men jag har svårt att tänka mig att man måste vara så specifik så att man måste beskriva i detalj hur, och med vilka verktyg, man har tjänat sitt levebröd. Det kanske man måste om det är tillräckligt mycket pengar. Men då kan man väl ha dom kvar i utlandet om man nu ändå som trådskaparen skriver, vill investera vidare inom andra områden som aktier mm.