• 1
  • 2
2024-02-28, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
När du sen förklarar för banken att pengarna från utländska kontot ursprungligen kom från krypto, vad händer då?

Ja, jag har själv inte fört över några större summor till någon svensk bank. Några hundra tusen, kanske, i mindre portioner (up till 50K)
Men när jag jobbade utomlands så fick jag ett formulär med frågor (kyc) från min bank (Nordea), där det bland annat efterfrågades ifall jag förväntade mig att få pengar insatta på mitt konto från utländska banker. Och i så fall ifall det va pengar som jag själv hade tjänat. Det kanske va formulerat annorlunda, men det verkade främst röra sig om ifall jag skulle behöva skatta för pengarna eller inte.
Det kanske är olika rutiner på olika banker, men jag har svårt att tänka mig att man måste vara så specifik så att man måste beskriva i detalj hur, och med vilka verktyg, man har tjänat sitt levebröd. Det kanske man måste om det är tillräckligt mycket pengar. Men då kan man väl ha dom kvar i utlandet om man nu ändå som trådskaparen skriver, vill investera vidare inom andra områden som aktier mm.
Citera
2024-02-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricerabbit
Gröna dildos, glada tider! Det här får mig att fundera på när det är dags att rotera lite i portföljen. Jag är snuskigt överviktig krypto just nu, och tänkte väl låta det vara så ett tag till, men någon gång skulle jag vilja sälja av en del krypto. Dels tänkte jag behålla en del i stables, men dels skulle jag också vilja rotera över till typ indexfonder eller andra RWAs.

Frågan är hur man kan göra det när svenska banker är så extremt krypto-fientliga? Jag tänker mig att man måste gå via en bank om man skall flytta pengar från t ex Coinbase till t ex Avanza. De banker jag har frågat (en lokal sparbank, Nordea) har vägrat ta emot kryptopengar. Det är ganska mycket pengar det rör sig om, men jag kan ju visa när jag har köpt och sålt, och med vilka pengar.

Hur hade ni tänkt göra?

Jag skulle ha växlat allt till bitcoin i stället och lagt dem i kallförvar. Finns inget bättre ställe.

Bara att invänta rimligare lagstifning eller flytta till en bitcoinvänlig jurisdiktion om bitcoinen behöver omsättas till andra varor eller tillgångar i större mängd någon gång i framtiden.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-02-28 kl. 20:42.
Citera
2024-02-28, 21:15
Medlem
Citat:
Gröna dildos, glada tider! Det här får mig att fundera på när det är dags att rotera lite i portföljen. Jag är snuskigt överviktig krypto just nu, och tänkte väl låta det vara så ett tag till, men någon gång skulle jag vilja sälja av en del krypto. Dels tänkte jag behålla en del i stables, men dels skulle jag också vilja rotera över till typ indexfonder eller andra RWAs.

Frågan är hur man kan göra det när svenska banker är så extremt krypto-fientliga? Jag tänker mig att man måste gå via en bank om man skall flytta pengar från t ex Coinbase till t ex Avanza. De banker jag har frågat (en lokal sparbank, Nordea) har vägrat ta emot kryptopengar. Det är ganska mycket pengar det rör sig om, men jag kan ju visa när jag har köpt och sålt, och med vilka pengar.

Hur hade ni tänkt göra?

-
Senast redigerad av Kentiro 2024-02-28 kl. 21:24.
Citera
2024-02-28, 22:26
Medlem
Citat:

Hur hade ni tänkt göra?

Jag mellanlandade ett par hundra tusen hos Revolut. Sen satte jag in det på mitt Swedbankkonto utan frågor. Trodde de skulle gå till en renovering men vi avvaktade. Efter ett par månader förde jag över dem till Avanza.
Citera
2024-02-29, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silithus
Jag mellanlandade ett par hundra tusen hos Revolut. Sen satte jag in det på mitt Swedbankkonto utan frågor. Trodde de skulle gå till en renovering men vi avvaktade. Efter ett par månader förde jag över dem till Avanza.

Är du rik?

Jag har normal lön och skulle jag få in några hundra tusen till mitt bankkonto skulle dom nog stänga det tillfälligt och jag hade behövt förklara var pengarna kom ifrån
Citera
2024-02-29, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Therak900
Är du rik?

Jag har normal lön och skulle jag få in några hundra tusen till mitt bankkonto skulle dom nog stänga det tillfälligt och jag hade behövt förklara var pengarna kom ifrån

Jag vet inte hur bankens rutiner ser ut. Hos Swedbank, dit pengarna överfördes, hade jag mitt bolån och kanske 50k på lön- och sparkontot. Resten låg hos Avanza.

Hade vid tillfället en nettolön på runt 40tkr.
Citera
2024-03-04, 06:12
Medlem
Jag ser det alltid bättre att låna SEK istället för sälja till SEK. Du håller krypto som ökar i värde mycket snabbare än räntekostnaden.

Det enda begränsning är banken, men om du driver företag, det är ganska vanligt att emittera obligation och få pengarna från marknad. MicroStrategy t.ex., de betalar aldrig skatt för deras innehav, då de säljar aldrig. Och alla banken är glada när du lånar pengar från de
Senast redigerad av vatten2013 2024-03-04 kl. 06:20.
Citera
2024-03-04, 06:46
Medlem
Thunderaces avatar
336.000 via Revolut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto