Citat:
Ursprungligen postat av
ricerabbit
Gröna dildos, glada tider! Det här får mig att fundera på när det är dags att rotera lite i portföljen. Jag är snuskigt överviktig krypto just nu, och tänkte väl låta det vara så ett tag till, men någon gång skulle jag vilja sälja av en del krypto. Dels tänkte jag behålla en del i stables, men dels skulle jag också vilja rotera över till typ indexfonder eller andra RWAs.
Frågan är hur man kan göra det när svenska banker är så extremt krypto-fientliga? Jag tänker mig att man måste gå via en bank om man skall flytta pengar från t ex Coinbase till t ex Avanza. De banker jag har frågat (en lokal sparbank, Nordea) har vägrat ta emot kryptopengar. Det är ganska mycket pengar det rör sig om, men jag kan ju visa när jag har köpt och sålt, och med vilka pengar.
Hur hade ni tänkt göra?
Många verkar lösa det problemfritt genom att öppna konto på en internetbank, tex Revolut, och mellanlanda sina överförningar där.
Är man orolig så bör man prova med mindre summor först.
Ett annat sätt är att skaffa
visa kort och använda krypto tillgångarna för sin daglighandel, och på så sätt "tömma" sitt konto.
Oavsett hur man gör, så har man fortfarande ett skatte och AML ansvar att ta, men vissa metoder är lättare än andra. Jag menar, bara för att Revolut inte fryser dina tillgångar tills dess du bevisat att det inte är svarta pengar, betyder inte att ansvaret ändå inte ligger på dig.