• 1
  • 2
2024-02-28, 11:51
Medlem
Gröna dildos, glada tider! Det här får mig att fundera på när det är dags att rotera lite i portföljen. Jag är snuskigt överviktig krypto just nu, och tänkte väl låta det vara så ett tag till, men någon gång skulle jag vilja sälja av en del krypto. Dels tänkte jag behålla en del i stables, men dels skulle jag också vilja rotera över till typ indexfonder eller andra RWAs.

Frågan är hur man kan göra det när svenska banker är så extremt krypto-fientliga? Jag tänker mig att man måste gå via en bank om man skall flytta pengar från t ex Coinbase till t ex Avanza. De banker jag har frågat (en lokal sparbank, Nordea) har vägrat ta emot kryptopengar. Det är ganska mycket pengar det rör sig om, men jag kan ju visa när jag har köpt och sålt, och med vilka pengar.

Hur hade ni tänkt göra?
Citera
2024-02-28, 11:55
Medlem
flukkes avatar
Blev spärrad av min bank när jag försökte direkt från Coinbase.
De ringde och ställde en massa frågor.
Sen gick jag via mitt gamla paypal konto och banken blev mycket mer förlåtande.
Kanske var en slump att det gick bra för mig, men det är värt ett försök om din bank också trilskas.
Citera
2024-02-28, 12:12
Medlem
Riddarhusets avatar
Fungerar Safello för dig?
Citera
2024-02-28, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Blev spärrad av min bank när jag försökte direkt från Coinbase.
De ringde och ställde en massa frågor.
Sen gick jag via mitt gamla paypal konto och banken blev mycket mer förlåtande.
Kanske var en slump att det gick bra för mig, men det är värt ett försök om din bank också trilskas.

Finns det inte limits på Paypal? Alltså hur mycket man får föra över per gång/dag? Alltså jag hade ju hoppats att det kommer att handla om en sådan summa att jag definitivt måste förvarna banken innan den förs över, om den kommer från utlandet.

Jag tror att min lösning är att antingen känner någon till att det visst finns en bank i Sverige som har kompetensen att avgöra om ens kryptoförsäljningar är från lagliga investeringar, eller har tips om någon bank i utlandet som kan hjälpa till. Eller övertyga mig om att det finns tokeniserade RWAs och att jag aldrig behöver checka ut från Hotel Crypto.
Citera
2024-02-28, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Fungerar Safello för dig?

Ok, det låter ju faktiskt intressant med deras "proof of crypto". Visste inte att de hade jobbat med offramper till svenska banker. Jag får nog ta ett snack med dem när det gäller. Tack!
Citera
2024-02-28, 12:48
Medlem
Jag antar att det borde vara ganska enkelt att öppna ett bankkonto i ett annat EU-land som kanske har en vänligare inställning till vad det nu är som bankerna i Sverige är oroliga för. Sedan borde det väl inte vara något problem att göra en banköverföring hem till Sverige.

Tyskland, Danmark, Portugal kanske är alternativ att överväga.
Citera
2024-02-28, 13:13
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricerabbit
Gröna dildos, glada tider! Det här får mig att fundera på när det är dags att rotera lite i portföljen. Jag är snuskigt överviktig krypto just nu, och tänkte väl låta det vara så ett tag till, men någon gång skulle jag vilja sälja av en del krypto. Dels tänkte jag behålla en del i stables, men dels skulle jag också vilja rotera över till typ indexfonder eller andra RWAs.

Frågan är hur man kan göra det när svenska banker är så extremt krypto-fientliga? Jag tänker mig att man måste gå via en bank om man skall flytta pengar från t ex Coinbase till t ex Avanza. De banker jag har frågat (en lokal sparbank, Nordea) har vägrat ta emot kryptopengar. Det är ganska mycket pengar det rör sig om, men jag kan ju visa när jag har köpt och sålt, och med vilka pengar.

Hur hade ni tänkt göra?
Många verkar lösa det problemfritt genom att öppna konto på en internetbank, tex Revolut, och mellanlanda sina överförningar där.
Är man orolig så bör man prova med mindre summor först.

Ett annat sätt är att skaffa visa kort och använda krypto tillgångarna för sin daglighandel, och på så sätt "tömma" sitt konto.

Oavsett hur man gör, så har man fortfarande ett skatte och AML ansvar att ta, men vissa metoder är lättare än andra. Jag menar, bara för att Revolut inte fryser dina tillgångar tills dess du bevisat att det inte är svarta pengar, betyder inte att ansvaret ändå inte ligger på dig.
Senast redigerad av Leaston 2024-02-28 kl. 13:15.
Citera
2024-02-28, 13:29
Medlem
Får man inte sälja krypto på exchange och sen ta ut till Fiat till sin bank?

Om det inte går, då kan du väl växla till kontanter och sen sätter du in kontanterna på banken?
Citera
2024-02-28, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EgonKarman
Jag antar att det borde vara ganska enkelt att öppna ett bankkonto i ett annat EU-land som kanske har en vänligare inställning till vad det nu är som bankerna i Sverige är oroliga för. Sedan borde det väl inte vara något problem att göra en banköverföring hem till Sverige.

Tyskland, Danmark, Portugal kanske är alternativ att överväga.

När du sen förklarar för banken att pengarna från utländska kontot ursprungligen kom från krypto, vad händer då?
Citera
2024-02-28, 14:01
Medlem
Bitstamp -> swedbank fungerade utan problem för mig 2022. Inga frågor av någon sida.
Citera
2024-02-28, 14:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Bitstamp -> swedbank fungerade utan problem för mig 2022. Inga frågor av någon sida.
Vilken summa handlade det om?
Stor skillnad på några tusen och några hundratusen.
Citera
2024-02-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vilken summa handlade det om?
Stor skillnad på några tusen och några hundratusen.

Det var över 250k
Senast redigerad av prz11 2024-02-28 kl. 16:10.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in