2024-03-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Norge har en oljeekonomi. Det går inte att jämföra med Sverige. Kolla på kontinenten i Europa istället.

sverige har sämsta milersättningen i norden Finland har högst 49 kr milen Norge 39 kronor milen danmark 36 kr milen..och vi har 25 kr milen..lönerna är högre i danmark och norge,och i princip lika med finlands löner(inom samma yrke)
Citera
2024-03-01, 15:31
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Man är inte outbildad som hantverkare, man är utbildad hantverkare. Vad är det med er människor? Tror ni att ni är mer värda för att ni sitter på ett kontor som är byggt och underhållet av hantverkare?

Det är vida känt att alla som svingat en hammare nån gång är minst lika mycket utbildad hantverkare som dom som jobbar med det!
Citera
2024-03-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det är vida känt att alla som svingat en hammare nån gång är minst lika mycket utbildad hantverkare som dom som jobbar med det!

Du kan få följa med på jobb nästa vecka och visa vad du går för. Välkommen till slussen 06.30
Citera
2024-03-01, 15:40
Medlem
flytandelyckas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxygenius123
Det räcker fint för att betala leasing på Dodge Ram:en

Detta är kul för det är så jäkla sant! Detta är lyxbilen för alla som driver entreprenad
Citera
2024-03-01, 15:53
Medlem
Som majoriteten av andra hantverkare så är jag anställd på ett företag. Jag har inget med prissättning, fakturering osv att göra. Jag åker till de jobb jag blivit tilldelad på de tider jag blir tillsagd och gör det jag ska på plats. Menar du att det är rätt åt mig om jag blir arbetslös för att det är en svacka i byggbranschen? Jag som anställd får inget ut av ockerpriser och fiffel med fakturor eller dylikt. Att min lön skulle va för hög tycker jag inte. Inte många hantverkare som kan jobba fram till pension. Slitsamt för kroppen och många miljöer man jobbar i är inte så hälsosamma. Även risken att bli skadad på arbetet är högt i jämförelse med många andra jobb. Tycker dit hat är felriktat.
Citera
2024-03-01, 16:09
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombauhaupda
sverige har sämsta milersättningen i norden Finland har högst 49 kr milen Norge 39 kronor milen danmark 36 kr milen..och vi har 25 kr milen..lönerna är högre i danmark och norge,och i princip lika med finlands löner(inom samma yrke)
Finns det en marknad för svenska hantverkare i Norge, på samma sätt som för läkisar och syrror?
Citera
2024-03-01, 16:10
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Dom allra flesta är reko. Hörde om något pucko som hade lagt sig i någons soffa och börjat runka, stackars jävel hade inte den minsta aning om att han blev inspelad av en dold kamera.
Jag är också säker på att flesta är reko. Tyvärr räcker int ”de flesta” fler att jag ska ge en okänd människa fri tillgång till mitt hus en hel dag.
Citera
2024-03-01, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellforge
Som majoriteten av andra hantverkare så är jag anställd på ett företag. Jag har inget med prissättning, fakturering osv att göra. Jag åker till de jobb jag blivit tilldelad på de tider jag blir tillsagd och gör det jag ska på plats. Menar du att det är rätt åt mig om jag blir arbetslös för att det är en svacka i byggbranschen? Jag som anställd får inget ut av ockerpriser och fiffel med fakturor eller dylikt. Att min lön skulle va för hög tycker jag inte. Inte många hantverkare som kan jobba fram till pension. Slitsamt för kroppen och många miljöer man jobbar i är inte så hälsosamma. Även risken att bli skadad på arbetet är högt i jämförelse med många andra jobb. Tycker dit hat är felriktat.
Jag förstår att det inte är speciellt förmånligt att vara anställd och med all rätt säger jag som tidigare företagsledare med anställda hantverkare. Men varför inte jobba som egen och tjäna mer och dra fördel av att driva företag? Är det för svårt och jobbigt eller vad är det som hindrar dig?
Citera
2024-03-01, 16:25
Medlem
Citat:
Man är inte outbildad som hantverkare, man är utbildad hantverkare. Vad är det med er människor? Tror ni att ni är mer värda för att ni sitter på ett kontor som är byggt och underhållet av hantverkare?
Man behöver ingen direkt utbilning som hantverkare. El och vvs undantaget såklart då vissa delar i deras arbete faktiskt kräver teoretisk kunskap. Snickare, målare, plattsättare kräver bara erfarenhet och man kan börja som 16-åring som lärling och om man inte är idiot så är man hyfsat duktig när man fyller 18. Men som jag skrivit tidigare så finns det få yrken som är lika lätt att tjäna bra med pengar på som snickare.
Citera
2024-03-01, 16:26
Medlem
Det har byggts många hus på senare tid och ibland saknas det husgrunden utan huset står på en bottenplatta om inte ens det. Ingen källare för förråd och skyddsrum. Husen är inte av samma kvalitet som dom byggdes tidigare. Skräphus !
Att starta projekt för infrastruktur är väl nu perfekt.
Byggjobbare sorterar väl jobben och så finner dom att dom blev utan eget jobb !
Citera
2024-03-01, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag förstår att det inte är speciellt förmånligt att vara anställd och med all rätt säger jag som tidigare företagsledare med anställda hantverkare. Men varför inte jobba som egen och tjäna mer och dra fördel av att driva företag? Är det för svårt och jobbigt eller vad är det som hindrar dig?

Kolla på vinsterna som byggföretag gör. Det är ju väldigt få som gör några stora vinster. Storbygg gör inga feta vinster.

Jag vet inte om så många mindre som gör stora vinster heller. Går ju säkert att trolla bort en del av vinsterna genom fakturering av andra företag och liknande men fortfarande. Allt inom bygg är dyrt. Tyvärr är det ju företagen som lurar och fuskar som drar ner branschen för alla andra som sköter sig.
Citera
2024-03-01, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Hur menar du? Jag trivs med mitt jobb och har inga planer som helst att starta eget, jag har bra lön och trevliga kollegor samt ett givande jobb. Jag kör inte runt i någon dodge och lurar folk på pengar. Förstår inte riktigt ts hat mot hantverkare. Klart det finns ruttna ägg, men det finns det inom alla branscher. Men oftast är det inte arbetare och hantverkarna som fifflar, det är ju företagen. Så att det skulle vara rätt åt mig som hantverkare att det är en svacka inom bygg förstår jag inte riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in