2024-02-28, 12:14
Medlem
NotDeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterClueless
Tja, varför inte? Det var du själv som gnällde över hur jag skriver och den här tråden handlar inte ens om språk. Du kanske har svårt med läsförståelse rent allmänt och då kan det vara bra att läsa lite extra.

Läsförståelse. Skriv rätt från början så slipper du sånt här.

SEJ, DEJ. Herregud.
Citera
2024-02-28, 12:17
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Skulle spridit det på sociala medier.

Lägga ut det på sociala medier.. Det är på grund av sådan passiv skit du blir mobbad från början.
Citera
2024-02-28, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Lägga ut det på sociala medier.. Det är på grund av sådan passiv skit du blir mobbad från början.
Förtal och så kommer polis och socialtjänst kopplas till den som blir mobbad. Fel väg att gå.
Citera
2024-02-28, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Försök göra lite bakgrund check på ungarna. Kolla upp om deras föräldrar verkar resonabla om de verkar vettiga så kontakta dom.

Verkar mobbarna komma från en klanfamilj eller gäng då är det tyvärr så att du måste antigen anmäla eller flytta.

Skolan gör inget för ungarna idag. Går du till fritidsgården och pratar med personalen där så kanske de kan ge dig mer information kring ungarna som mobbar.
Anmäla till socialtjänsten men allra bäst är att flytta så slipper man många problem.
Citera
2024-02-28, 12:24
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, mobbingens primära mekanism är att trigga en reaktion. De vill se någon typ av reaktion från offret.

Det där är helt fel, det handlar om hierarki och status. Mobbning går ofta i arv. Det är tufft att vara i botten av den sociala hierarkin, det är extra tydligt i ett land som Sverige med mycket outtalade regler.
Citera
2024-02-28, 12:25
Medlem
[quote=Melange5738|87510475]Nej, mobbingens primära mekanism är att trigga en reaktion. De vill se någon typ av reaktion från offret. Helst ska reaktionen ge mobbaren någon typ av stimulans.

Kalle två år yngre 20 kg lättare kan fortfarande slå in huvudet på en 20 kg tyngre person eller ta ett strypgrepp på honom. Det handlar om träning och erfarenhet. Ingenting du lär dig på en kväll men du är en dålig far om du inte förberett honom på den eventualiteten. Bästa tidpunkten att börja träna var ett antal år tidigare, den näst bästa tidpunkten att börja är nu.

Du måste försöka oavsett. Du kan inte fly undan för då kommer du vara ett mobboffer hela livet. Någonstans måste det sluta och det börjar mentalt. Man tränar upp psyket först.[/
QUOTE]
Nej, mobbingens primära mekanism är att trigga en reaktion. De vill se någon typ av reaktion från offret. Helst ska reaktionen ge mobbaren någon typ av stimulans.

Exakt vilket innebär om du försvarar dig så blir det värre.

Kalle två år yngre 20 kg lättare kan fortfarande slå in huvudet på en 20 kg tyngre person eller ta ett strypgrepp på honom. Det handlar om träning och erfarenhet. Ingenting du lär dig på en kväll men du är en dålig far om du inte förberett honom på den eventualiteten. Bästa tidpunkten att börja träna var ett antal år tidigare, den näst bästa tidpunkten att börja är nu.

Nej Kalle kan inte göra detta om den andra är van vid våld och kan slåss, speciellt inte om de andra är flera.
Återigen det är inte som på film.
Du är i princip chanslös om du säg ligger långt efter storleksmässigt och i fysisk mognad som puberteten.

Du måste försöka oavsett. Du kan inte fly undan för då kommer du vara ett mobboffer hela livet. Någonstans måste det sluta och det börjar mentalt. Man tränar upp psyket först

Vilket just kan göra dig till mobboffer.
Du kan vara en stark individ, vilket just gör dig till en måltavla eftersom du inte underkastar dig.

De flesta i en skolklass är ju typen som smälter in i gruppen och alltid tar gruppens parti och är åskådare när folk mobbar eller blir mobbade.
De underkastar sig och gör allt för att inte sticka ut.
Citera
2024-02-28, 12:30
Du lär honom slåss och sen så slår han "ledaren" av mobbarna så blir dom andra som yra höns och respekt inges. Kommer stärka hans självkänsla något otroligt också från att ha vart nertryckt till att trycka tillbaks det blir som en ögonöppnare.
Citera
2024-02-28, 12:30
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomaliaKickers46
Det där är helt fel, det handlar om hierarki och status. Mobbning går ofta i arv. Det är tufft att vara i botten av den sociala hierarkin, det är extra tydligt i ett land som Sverige med mycket outtalade regler.

Nej, det är en psykologisk reaktion. Det kan vara något så enkelt som ett ljud som personen gör ifrån sig när man petar på offret. "Gör inte så!"

Det har ingenting med hierarki och status att göra i slutändan för det följer inte att man får status av ett säga att en mindre person är ful eller har glasögon.

Du får däremot status om du vinner ett slagsmål men den statusen är korrelerad till motståndarens status och testosteronnivå, d.v.s vinsten är minimal om du vinner ett slagsmål mot en person som är betydligt mindre kapabel att slåss och förlusten om du förlorar är betydligt större om den här mindre personen som du tänkte var ett enkelt offer vinner.
Senast redigerad av Melange5738 2024-02-28 kl. 12:33.
Citera
2024-02-28, 12:32
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
[
Exakt vilket innebär om du försvarar dig så blir det värre.

NEJ. Om du inte försöker försvara dig får du mentala problem som du kanske aldrig kommer över. Du kommer att vara ett mobboffer på insidan, och det är värre än att få stryk.
Citera
2024-02-28, 12:49
Medlem
Citat:
NEJ. Om du inte försöker försvara dig får du mentala problem som du kanske aldrig kommer över. Du kommer att vara ett mobboffer på insidan, och det är värre än att få stryk.
På vilket sätt löser det problemet om det innebär mer och grövre mobbning?
Citera
2024-02-28, 12:50
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Nej, det är en psykologisk reaktion. Det kan vara något så enkelt som ett ljud som personen gör ifrån sig när man petar på offret. "Gör inte så!"

Den absolut vanligaste anledningen att en kille blir mobbad - enligt min erfarenhet - är att inte finner sig i den typ av teasande som utgör kärnan i en manlig gemenskap. Och det kan involvera överreaktion på lekfullt, milt våld.

Den andra vanligaste är helt klart att inte respektera status och hierarkier. Typ att man kommer till ett nytt kompisgäng, skolklass eller arbetsplats - och utan att känna in läget stöter på tjejen som någon annan är kär i, tar ordförandeklubban utan att känna till att någon "står på kö" till ordförandeposten och glatt föreslår att det som någon annan byggt upp under lång tid, ska skrotas och ersättas med något annat.

Jag känner en äldre man som växte upp som mobbad, som har problem med just det här sistnämnda. Han tar upp all luft i rummet när han pratar, ändrar sina egna och andras planer i sista sekund på grund av egna nycker, fattar inga hintar utan utbrister alltid "SA JAG NÅGOT FEL NU?" så fort någon verkar bli lite irriterad. Bjuder du in honom att följa med på en resa till England, så kommer han garanterat att försöka styra om hela resan till ett annat land i sista minuten, trots att han själv blev medbjuden som en eftertanke. Och han kommer inte föreslå det på ett stormöte, utan ringa upp de andra resedeltagarna en och en och säga att "det är bara du som fortfarande vill åka till England".
Det är beklagligt, men faktiskt inte konstigt, att han åkte på gängstryk när han gick i skolan.
Citera
2024-02-28, 12:50
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snoppmassage
Är lite desperat här. Min son mobbas i skolan, han kommer hem helt förstörd varje dag. Jag har gjort vad jag kan med kontakter med skolan osv, men det sker inget, nada, zero. Absolut ingenting har skett trots flera möten med rektor, föräldrar, lärare mm. Som förälder blir jag helt förstörd och galen på detta, man vill ju bara ge horungen till mobbare och dess föräldrar en stenhård jävla lavett, men det kan man ju liksom inte göra. Jag undrar vad JAG som förälder kan göra i detta fallet när skolan ej agerar? Vi kan tyvärr inte ta honom ur skolan, byta skola, på grund av flera olika anledningar. Min polare föreslog lite skämtsamt att jag skulle dra på mig en balaclava och sparka den jäveln stenhårt i njuren, men det går ju naturligtvis inte. Vad kan jag göra för att få allt detta att stoppa, utan att ta min son ur skolan? Ska jag kontakta Stockholm stad/kommun igen för ny hjälp?
Jag tror det kan vara en bra idé att göra sig sjäv synlig, om du har den möjligheten.
Att t ex följa med din son på skolan under en viss tid och vara delaktig.
Det har man rätt till som förälder.
Då kan du själv vara på plats och försöka ta lite kontroll.
Och då menar jag inte att du ska ta mobbaren in i någon mörk skrubb o banka skiten ur honom.
Skulle det uppstå en situation så kan du ju fråga mobbaren vad fan han håller på med.
Om personen är mottaglig för budskap så kan det hjälpa.
Mobbare är som oftast fega ynkliga kräk, och att då bli uppläxad av en vuxen kan hälpa.
Som sagt, har du möjlighet att följa med din son och delta i det dagliga skolarbetet och raster så gör det.
Senast redigerad av Betongborren 2024-02-28 kl. 12:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in