Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Nej, det är en psykologisk reaktion. Det kan vara något så enkelt som ett ljud som personen gör ifrån sig när man petar på offret. "Gör inte så!"
Den absolut vanligaste anledningen att en kille blir mobbad - enligt min erfarenhet - är att inte finner sig i den typ av teasande som utgör kärnan i en manlig gemenskap. Och det kan involvera överreaktion på lekfullt, milt våld.
Den andra vanligaste är helt klart att inte respektera status och hierarkier. Typ att man kommer till ett nytt kompisgäng, skolklass eller arbetsplats - och utan att känna in läget stöter på tjejen som någon annan är kär i, tar ordförandeklubban utan att känna till att någon "står på kö" till ordförandeposten och glatt föreslår att det som någon annan byggt upp under lång tid, ska skrotas och ersättas med något annat.
Jag känner en äldre man som växte upp som mobbad, som har problem med just det här sistnämnda. Han tar upp all luft i rummet när han pratar, ändrar sina egna och andras planer i sista sekund på grund av egna nycker, fattar inga hintar utan utbrister alltid "SA JAG NÅGOT FEL NU?" så fort någon verkar bli lite irriterad. Bjuder du in honom att följa med på en resa till England, så kommer han garanterat att försöka styra om hela resan till ett annat land i sista minuten, trots att han själv blev medbjuden som en eftertanke. Och han kommer inte föreslå det på ett stormöte, utan ringa upp de andra resedeltagarna en och en och säga att "
det är bara du som fortfarande vill åka till England".
Det är beklagligt, men faktiskt inte konstigt, att han åkte på gängstryk när han gick i skolan.