Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Ibland får jag intrycket av att människor mest är intresserade av hur mycket pengar man tjänar. I tidningarna läser man sällan reportage om någons spännande arbetsdag, men däremot publicerar man regelbundet listor på vem i hemkommunen som tjänar mest, och DÅ köper folk tidningen.
Ja, jo. Men samtidigt, är det någon som egentligen bryr sig om advokat Larssons dag på jobbet som ligger överst på den listan? Jag utgår från att TS nu menar att det handlar om sociala sammanhang när folk tycker att hans jobb är jaha. Där han helst hade velat ha ett jobb som uppbringar sus och dus och imponerande läten när han berättar vad hans yrke är. Och jag tvivlar på att ens läkare, jurister eller VD för Elgiganten lockar fram den typen av reaktioner.
Nu utgår jag förstås från mig själv, men träffar jag på någon på ett mingel som säger att han är läkare så är nog min reaktion ganska mycket jaha. Jag har inte så mycket följdfrågor på det. Jag tror jag har en ungefärlig uppfattning om hur deras arbetsdag ser ut redan. Jag tror jag har en uppfattning om hur lång utbildningen är etc. Alltså tror jag inte att TS behöver bekymra sig om att just hans yrke skulle vara mer jaha än andras i sociala sammanhang.
Vill han ha den typen av nyfikenhet får han nog istället satsa på att hitta jobb som nästan ingen har. Typ cirkusartist, pärldykare eller tillsynsman i skärgården. Där man blir nyfiken och följer upp med
"Oj, hur är det att jobba med det?", "Vart utbildar man sig till det?", "Hur funkar det med..." etc.