2024-02-26, 16:04
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag har letat och letat efter jobb. Försökt hitta alla möjliga arbeten. Slutligen fick jag napp och hittade jobbet som kundtjänst.

Nu har jag märkt att det är ett yrke som många inte alls finner det intressant. Det är ''Jaha...''.

Det är inget arbete som inte räknas som neutralt, utan verkar vara ett jobb som ses som dåligt.

Detta får mig att må dåligt...
Här har du det korrekta svaret från CB1:
Citat:
Ursprungligen postat av CB1
Kundtjänst är väl ganska ointressant det betyder inte att dom ser ner på dig.

Majoriteten av jobb ger den reaktionen, för de flesta jobb är inte så jäkla intressanta, men det är ingen som ser ner på folk som har dem för det.
Citera
2024-02-26, 18:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
För det första: Släpp det där blattiga snacket om "respekt". Vem fan bryr sig?

För det andra: Kundtjänst är ett viktigt jobb och om nån ser ner på dig för att du jobbar med det så är de dumma i huvudet. Du sitter liksom inte och blåser pensionärer på pengar genom att sälja lotter eller nåt.
Citera
2024-02-26, 22:24
Medlem
Pink-Panters avatar
Är du ditt yrke? Vissa yrken är man mer än andra, tex läkare eller polis. Du kommer förmodligen inte jobba på kundtjänst hela livet, men om du trivs med det ett tag, kör på. Det är stor skillnad på arbetsplatser. Vissa är ju riktigt irriterade när de uppsöker tex postnords kundtjänst och ger väl dessa medarbetare ett helvete. Men i övrigt så bryr väl sig inte de flesta, det är bara ett rätt neutralt jobb. Vad är det för respekt du förväntar dig? Ingen kommer se upp till dig för att du jobbar med kundtjänst, barn drömmer inte om att sitta i kundstjänst när de växer upp...
Citera
2024-02-26, 23:04
Medlem
Citat:
Hej!
Mycket bra fråga!

Jag skrev ett inlägg och kan skriva det igen, men mer bättre formulering.

Det är nämligen som så att jag och en tjejkompis började få bättre personkemi med varandra. Våran kontakt med varandra blev djupare. Vi har alltid haft speciella skämtsamma agerade gentemot varandra. Oftast fysiska. Men för ett år sedan. Så kom vi allt närmare varandra. Trivdes med varandras sällskap och föredrog att vara själva med varandra.

Jag förlorade dock mitt jobb våren 2023. Arbetslösheten och skammen tog knäcken på mig. Under hela sommaren blev jag allt mer konstig. Jag hade trots allt fokus i att finna arbete. Jag hade det svårt.

I ett halv år, så träffade jag henne endast när vi hade något för oss med kompisar. Annars hörde jag aldrig av mig till henne och hon gjorde lika så. Kanske för att hon trodde att jag inte ville ses.

Det blev en svår tid.

Men början av januari 2024, hittade jag denna jobb. Men allt med henne var och förmodligen är försent.Jag vet inte om vi kan börja om. Jag vet inte vad hennes intentioner var när hon hörde av sig till mig för att vi skulle ses. Men jag tyckte om henne och jag gillade våran kemi som fanns i luften.

Jag bryr mig alltså inte vad omgivningen tycker. Jag bryr mig mycket om vad hon tycker.

Hör av dig till henne.
Det låter verkligen som något fint ni hade och 1 år är inte så mycket. Tiden går ju snabbt.
Var ärlig mot henne och leta ett bra läge att berätta varför du tog avstånd. Är hon en bra tjej så har du inget att oroa dig för.
Se det som två val, antingen hör du av dig och du har chansen att reparera en relation som man sällan hittar. Eller så lämnar du alla möjligheter och får aldrig veta.

Det tar emot för stunden, men är det inte värt det?
Citera
2024-02-27, 00:33
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Ibland får jag intrycket av att människor mest är intresserade av hur mycket pengar man tjänar. I tidningarna läser man sällan reportage om någons spännande arbetsdag, men däremot publicerar man regelbundet listor på vem i hemkommunen som tjänar mest, och DÅ köper folk tidningen.
Ja, jo. Men samtidigt, är det någon som egentligen bryr sig om advokat Larssons dag på jobbet som ligger överst på den listan? Jag utgår från att TS nu menar att det handlar om sociala sammanhang när folk tycker att hans jobb är jaha. Där han helst hade velat ha ett jobb som uppbringar sus och dus och imponerande läten när han berättar vad hans yrke är. Och jag tvivlar på att ens läkare, jurister eller VD för Elgiganten lockar fram den typen av reaktioner.

Nu utgår jag förstås från mig själv, men träffar jag på någon på ett mingel som säger att han är läkare så är nog min reaktion ganska mycket jaha. Jag har inte så mycket följdfrågor på det. Jag tror jag har en ungefärlig uppfattning om hur deras arbetsdag ser ut redan. Jag tror jag har en uppfattning om hur lång utbildningen är etc. Alltså tror jag inte att TS behöver bekymra sig om att just hans yrke skulle vara mer jaha än andras i sociala sammanhang.

Vill han ha den typen av nyfikenhet får han nog istället satsa på att hitta jobb som nästan ingen har. Typ cirkusartist, pärldykare eller tillsynsman i skärgården. Där man blir nyfiken och följer upp med "Oj, hur är det att jobba med det?", "Vart utbildar man sig till det?", "Hur funkar det med..." etc.
Citera
2024-03-02, 08:51
Medlem
Det är ett skitjobb utan utvecklingsmöjligheter. Dålig lön och chefer som klagar om man lägger mer än 4 minuter på kunderna även vid mer komplexa problem.

Inte sällan höga krav på merförsäljning så att man i princip förväntas starta ett telemarketingsamtal med kunden när man hjälpt dem med problemet de ringde om.

Jobbade länge inom kundtjänst och det gjorde mig ordentligt olycklig.
Citera
2024-03-02, 10:29
Medlem
haschleifs avatar
Citat:
Jag har letat och letat efter jobb. Försökt hitta alla möjliga arbeten. Slutligen fick jag napp och hittade jobbet som kundtjänst.

Nu har jag märkt att det är ett yrke som många inte alls finner det intressant. Det är ''Jaha...''.

Det är inget arbete som inte räknas som neutralt, utan verkar vara ett jobb som ses som dåligt.

Kundtjänst är ett bra jobb om man är ung och har framåtanda.

Du lär dig prata med alla sorters människor. Du lär dig lyssna innan du talar. Du lär dig företagets produkter, att alltid vara trevlig och professionell.
Du kan ha ljusblå skjorta med kaffefläckar istället för en sunkig overall med oljefläckar och du riskerar aldrig att få dina fingrar avkapade under ett arbetspass och du luktar inte frityrolja när du kommer hem.
Citera
2024-03-07, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haschleif
Kundtjänst är ett bra jobb om man är ung och har framåtanda.

Du lär dig prata med alla sorters människor. Du lär dig lyssna innan du talar. Du lär dig företagets produkter, att alltid vara trevlig och professionell.
Du kan ha ljusblå skjorta med kaffefläckar istället för en sunkig overall med oljefläckar och du riskerar aldrig att få dina fingrar avkapade under ett arbetspass och du luktar inte frityrolja när du kommer hem.
Vad räknas som ung?

Är det tjugo år?

Om man är 30, så är det bara konstigt och dåligt, om man börjat jobba som kundtjänst?
Citera
2024-03-07, 16:24
Medlem
Citat:
Vad räknas som ung?

Är det tjugo år?

Om man är 30, så är det bara konstigt och dåligt, om man börjat jobba som kundtjänst?

Inte ett dugg konstigt att vara 30 och börja på kundtjänst. På mitt förra jobb var det inte helt ovanligt att folk på 50+ med varierande bakgrund inom arbetslivet började på kundtjänst.
Citera
2024-03-07, 16:42
Medlem
De som inte respekterar en löntagare som försörjer sig själv istället för att leva på bidrag kan dra åt helvete. Kundtjänst är viktigt och ofta den enda kontakt många kunder har med bolagen eller den offentliga aktören.

Var stolt istället för att du klarar jobbet genom att vara lösningsorienterad och socialt kompetent. Det är vanligt att vara på kundtjänst nåt år eller två, får man därefter ett bra renommé kan det finnas möjligheter internt om man vill komma upp i lön.
Citera
2024-03-07, 16:57
Medlem
angelamerkels avatar
Citat:

Det är i mötet med kunden utvecklingen börjar!

Du får insikt i din egna och kundernas bransch i kundtjänsten. Ett perfekt ställe att utveckla och fördjupa dina egna kunskaper inom yrket och göra dig en karriär.

Som yngre kunde jag känna som dig, en viss avsaknad av respekt för yrket - men såhär i efterhand är att jobba i kundtjänst något av det roligaste och värsta jag gjort. Det har både bra och dåliga sidor. Givetvis brås det på vilken bransch.

Några av mina roligaste minnen som aktiv i arbtslivet är från när jag jobbade inom kundtjänst.
Citera
2024-03-07, 17:06
Medlem
tomatlarss avatar
Det är ett jobb som alla andra som måste göras. Inget jag själv skulle söka mig till men huvudsaken är ju att man inte är en sådan som år efter år går på bidrag utan gör det man kan för att skaffa ett job sedan är det inte så viktigt vad det är. Och det går ju alltid att söka sig något annat är mycket lättare när man redan har ett jobb. Eller om man vill plugga senare kan man spara så man inte behöver ta så mycket studie lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in