Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-08-10, 11:07
Medlem
I ljuset av nyliga händelser, som diverse artiklar i aftonhoran och sexpressen, radiodebatt i P1 osv, tänkte jag att det kanske var dags att skriva min första insändare. Tyvärr har jag inte sovit på hela natten, så upphetsad har jag varit!

Det skulle vara kul om ni kunde komma med kritik, förslag på tillägg/förbättringar, peka ut grammatiska missar, kanske föreslå bättre ord.. Ja, det som dyker upp i skallen helt enkelt!

Trevlig läsning:

---------------------------------------------------------

En galen narkotikapolitik

Den svenska narkotikapolitiken kriminaliserar hederliga svenssons, bidrar till att organiserad brottslighet tjänar stora pengar på narkotikasmuggling, och dessutom sviker den de tunga missbrukarna.

Du känner dem, jag känner dem. Vi kanske inte är medvetna om det, men de finns där. Grannen på andra sidan gatan med den fina BMWn och det trevliga leendet kanske har för vana att röka litet cannabis på kvällarna. Vid sällsynta tillfällen kanske han även tar LSD i syfte att komma närmare sig själv och sin andlighet. Skulle han dock berätta för grannskapet om sina drogvanor skulle ingen komma ihåg hur vänlig han var när han lagade lilla Lisa's trasiga cykel. Han skulle bli betraktad som ett monster, en cancersvulst på samhällskroppen. En parasit. Knarkare! Inte vågar man låta barnen leka i närheten av honom?

Efter en stunds funderande kanske någon skulle inse problematiken: Han har inte själv valt detta. Han har blivit beroende av narkotikan och kan inte sluta, vi borde hjälpa honom. Sagt och gjort, ett samtal senare kommer polisen och hämtar upp den trevlige farbrorn med den fina BMWn. Den snälle herrn blir av med jobb och körkort, döms för narkotikabrott av normalgraden p.g.a hans cannabisodling (bättre då att stödja organiserad brottslighet?), och tvingas till 12 månaders regelbundna drogtester, vilka han får bekosta själv.

Det här är inte rimligt!
Att kriminalisera det enskilda bruket är inget annat än idioti. Människor kommer bruka narkotiska substanser vare sig det är lagligt eller inte. Det enda förbudet bidrar till är att enskilda människor råkar illa ut, blir marginaliserade och kanske tvingas in i värre brottslighet som sista utväg.
Dessutom blir det enorma summor i rättegångskostnader, samtal med socialen, och möjligtvis fängelsevistelse. Hur blev egentligen den snälla farbrorn hjälpt i ovan nämnda exempel?

Men om man legaliserar allt knark så kommer väl många, många fler att hamna i missbruk?
Nej, så behöver det inte vara! En bra jämförelse är Nederländerna som har dekriminaliserat det enskilda bruket av cannabis. Eftersom vi alla vet att cannabis är en lömsk gatewaydrog som tvingar användaren till tyngre och tyngre droger är det aningen underligt att trots Nederländernas liberala syn på narkotika, så har de FÄRRE tunga missbrukare per capita än vi i Sverige, och även en lägre nivå av nyrekrytering.

När det kommer till tunga missbrukare som redan är fast i skiten ställer den svenska narkotikapolitiken om möjligt till med ännu mer elände. En dos heroin skulle kunna kosta ett par kronor, istället ligger priserna på runt 1000-2000 kronor per gram tack vare de risker det innebär att smuggla. Detta tvingar missbrukare att finansiera sina drogköp genom grov kriminalitet. Dessutom är heroinet ofta av dålig kvalitét, något som kan förstöra dig bra mycket mer än heroinet i sig.

Människor har berusat sig i alla tider och kommer förmodligen alltid att göra det. Man kan ta droger för att det är kul, för att få komma bort från vardagens stress en stund, andra brukar det vi idag kallar för narkotika i syfte att utforska sin andlighet. När man 1988 kriminaliserade narkotikan var målet ett narkotikafritt Sverige inom tio år, resultatet är det omvända. Undersökningar visar att trots kriminalisering, intensiv propaganda och svartmålande av droger, så har bruket av narkotiska substanser faktiskt ökat! Ungdomar tenderar, som många vet, att dras mot det förbjudna. Det är spännande, det är radikalt och det är en frigörelse från något som många uppfattar vara en överförmyndarstat, Storebror vet bäst.

Denna grupp ser inget fel i att ta droger. De flesta är bra pålästa, de vet vad de har att vänta sig, de skadar inga andra än möjligtvis sig själva (vilket det kanske kan vara värt?), och majoriteten sköter sin skolgång eller sitt jobb. Syftet med svensk narkotikapolitik är att rädda folk från sig själva, men det fungerar inte så. Genom att ta till lögner och propaganda vänder man istället drogbrukare emot sig och de förkastar den information de blivit tilldelade i skolan. Även den som kanske är värd att ta till sig.

Vad är lösningen då?
Lösningen är som följer: Legalisera rubbet! I ett slag kommer den illegala droghandeln att dö ut, för det finns inte längre några pengar att tjäna. Man bör lansera en statligt kontrollerad försäljning av droger, ta ut skatt på försäljningen och öronmärka den specifikt för finansiering av missbrukarvård. Självklart skall man informera om risker och bästa tillvägagångssätt på ett sakligt sätt.
Tunga missbrukare kommer inte längre behöva begå brott för att bekosta sitt missbruk, den snälla farbrorn med det trevliga leendet och den käcka BMWn behöver inte kosta statliga pengar genom att bli slängd i fängelse, och ingen kommer att behöva dö tack vare orena produkter.

Det här med "fel signaler" och annat skitsnack kan ni glömma direkt. Ungdomarna skiter ändå i vad ni säger.
Citera
2006-08-10, 13:32
Medlem
HFisBacks avatar
Denna insändare skulle kunna vara ett värdefullt inlägg i drogdebatten. Det verkar som att fler och fler vågar tala öppet för en legalisering av främst Cannabis.

Dock anser jag att din insändare mister lite trovärdighet pga sista stycket. Att legalisera alla droger är en utopi; det kommer aldrig att hända. Om staten skulle tillhandahålla andra droger än den värsta, dvs alkohol, så innebär det att man skulle ha gigantiska opievallmo-odlingar, stora fält av Marijuana, och en mängd lab vars enda syfte är att producera narkotika. Alternativet är att staten skulle handla med kriminella...

En total legalisering tycker jag även är moraliskt felaktig.
Jag, och många med mig, är för en legalisering av Cannabis. Ett annat steg för att minska brottslighet, smuggling, och personliga tragedier skulle vara att avkriminalisera allt bruk, förutom vid bil/Mc körning. Man skall även erbjuda Narkomaner med, säg 6mån missbruk eller mer, Subutex eller Metadon. Missbrukaren bör själv få välja vilken väg denne vill gå. Missbrukaren torde också själv veta hur dennes chanser är vid 12-stegsbehandling Vs Substitutions behandling typ Subutex samt Metadon. När det gäller Amfetaminmissbrukare, LSD osv så är det som så att dessa droger inte eller väldigt lite, ger upphov till fysiskt beroende och svåra avtändningar. Därför handlar det i dessa fall snarare om livstilsförändringar, arbete och KBT, än Substitutionsbehandlingar.

Detta är min åsikt, och som sagt, känns som om trovärdigheten faller lite pga ditt förespråkande om total legalisering.
I övrigt anser jag att du skrivit ett intressant, värdefullt, klarsynt och trovärdigt "brev" som jag tycker att du skall få iväg till alla stora tidningar.
Citera
2006-08-10, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HFisBack
En total legalisering tycker jag även är moraliskt felaktig.
Jag, och många med mig, är för en legalisering av Cannabis.
Legalisera och reglera
Citera
2006-08-10, 13:50
Medlem
Ajss avatar
Tänk om alla skulle ta och skicka in denna insändare till sina respektiva dagstidningar

Eller vad tror ni?
Citera
2006-08-10, 13:54
Medlem
Sun Rulers avatar
Drogpolitiken baseras inte på logik och rationalitet. Därför faller tyvärr kloka och sunda insändare som ovan platt. Det finns inget intresse hos de folkvalda att ändra nuvarande system och svenska folket är överlag väldigt indoktrinerat i sossarnas skrämselpropaganda. Berätta för dina kollegor på jobbet att du supit skallen i bitar i helgen och jämför med reaktionen ifall du berättat att du rökt en joint i helgen. Reaktionerna skulle i 99% av fallen vara väldigt olika. Folk skrattar åt att man festat för mycket men har du rökt på är du en pundare...
Citera
2006-08-10, 15:49
Medlem
Ssjoss avatar
Över det hela riktigt bra skrivet! Håller med om ungefär hälften, här kommer ivf lite tips på saker som kan göra din artikel bättre och mer förtroende ingivande.

Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner
När det kommer till tunga missbrukare som redan är fast i skiten ställer den svenska narkotikapolitiken om möjligt till med ännu mer elände. En dos heroin skulle kunna kosta ett par kronor, istället ligger priserna på runt 1000-2000 kronor per gram tack vare de risker det innebär att smuggla.
Jämför gärna till samma referens ram med priset. En dos "skulle kunna kosta ett par kroner" kontra "ett gram kostar 1000-2000 kr". Dem flesta vet inte relationen mellan <dos> och <ett gram>.

Citat:
Dessutom är heroinet ofta av dålig kvalitét, något som kan förstöra dig bra mycket mer än heroinet i sig.

Först och främst bör du referera till miss/brukaren av heroin i 3dje person. Läsaren reagerar negativt på "något som kan förstöra dig bra mycket mer än heroinet i sig". (Du vill inte få folk att tro att du brukar heroin, då tappar du trovärdighet)

Dessutom är "förstöra" ett dåligt ord i sammhanget, du kan istället skriva: "något som generellt orsakar bra mycket mer skador på kroppen än heroinet i sig".

Övrig synpunk är att du kan trycka lite på att styrkan på gatuheroinet varierar oerhört och därför så orsakas dem flesta oavsiktliga överdoserna av att missbrukaren inte vet hur starkt heroinet är. (Så har jag uppfattat det ivf)

Citat:
Det här med "fel signaler" och annat skitsnack kan ni glömma direkt. Ungdomarna skiter ändå i vad ni säger.

Tänkt på att du tilltalar folket och inte regeringen. En bättre formulering vore "Ungdomar bryr sig ändå inte om vad sammhället försöker lära ut". Den blev kanske inte klockren men du fattar vinken.

--------------------------
Nu till lite åsikter om innehållet

Citat:
Men om man legaliserar allt knark så kommer väl många, många fler att hamna i missbruk?
Nej, så behöver det inte vara! En bra jämförelse är Nederländerna som har dekriminaliserat det enskilda bruket av cannabis. Eftersom vi alla vet att cannabis är en lömsk gatewaydrog som tvingar användaren till tyngre och tyngre droger är det aningen underligt att trots Nederländernas liberala syn på narkotika, så har de FÄRRE tunga missbrukare per capita än vi i Sverige, och även en lägre nivå av nyrekrytering.

Denna jämförelse kommer inte hålla för legalisering av alla droger. I Nederländerna har dem bara legaliserat cannabis som är en drog som inte ger något särskilt starkt fysiskt beroende, till skillnad från opiater.

Jag är ivf personligen ganska övertygad om att fler kommer börja knarka om man legaliserar allt.

Jag tycker man borde legalisera allt som inte är starkt fysiskt beroende framkallande!!!
Citera
2006-08-10, 17:38
Medlem
SinCitys avatar
Håller i mångt och mycket med föregående talare...

Det är en text som skulle behöva slipas lite på, dock har jag inte tid att peka ut precis vad eller vilka delar, men det ungefär samma saker som SSjos anger.

Jag tycker även att du kan ta upp lite argument angående hyckleriet och det dubbla budskap som det faktum att en så skadlig drog som alkohol är laglig medans mindre, vetenskapligt belagda, alternativ är förbjudna. Medans alkoholen höjs till skyarna och det disskuteras viner kl. 08.15 i morgon-TV, helgens fyllor glorifieras vid måndagsfikat på jobbet och det disskuteras fest resten av veckan så fördöms och utpekas den som väljer ett mindre skadligt alternativ som en knarkare och en mindre vetande, när det i själva verket oftast är tvärt om. Gör även gärna en jämförelse med alkoholen, alla blir inte alkoholister, alla blir inte heller narkomaner, många av de substanser som är förbjudna idag är långt mindre skadliga än alkohol.

Ifrågasätt hur många som verkligen inser att alkohol är en drog och inte ett livsmedel. Ifrågasätt om vi varit ett muslimskt land där alkoholen var förbjuden, hur många skulle känna sig bekväma med att berätta att de tog en eller två groggar i fredags under måndagsfikat på jobbet? Ifrågasätt hur många som skulle vara villiga att för samhällsnyttans skull förbjuda allt innehav eller brukande av alkohol. Att bränna hemma ses nästan som en berättigad revolt mot staten, medans den som odlar lite grönt hemma är en hemsk människa som förverkat sin rätt till samhällets gemensamma resurser.

Spela även mer på den kriminalitet som förbudet för med sig, vem har inte haft inbrott, bilinrott, cykelstöler eller blivit rånad? Det man gör med de som väljer att berusa sig på annat än alkohol är att driva dem in i kriminalitet, även de som jobbar och köper sina droger på ett mer moraliskt försvarbart sätt stödjer ändå kriminella indirekt.

Med mer saklig information skulle dessutom vi få mindre tunga missbrukare då drogspriralen ofta rullas igång med en nyfikenhet på vad mer för dynga man lärt sig i skolan. "Cannabis var ju inget att vara rädd för som fröken sa! Då kan ju inte amfetamin heller vara så himla farligt" osv.

Spela ännu mer på hur samhället föder kriminalitet med sin politik och fråga vart det humana finns i att kasta människor på tippen bara för att de valt att testa heroin utan att kanske fullt förstå konsekvenserna och dra paralleller till överviktiga som knappast kan ha undgått att fet och sockerrik mat utan motion resulterar i fetma och därför skulle kastas ut på gatan och försöka klara sig själva.

Det blev lite rörigt och du har säkert skrivit en del av det jag tog upp redan, men det kanske kan komma någon extra infallsvinkel från mitt inlägg.
Citera
2006-08-10, 17:48
Medlem
Tack så hjärtligt för svaren! Jag hinner inte skriva särskilt mycket nu, men jag ska se över det hela noggrannare senare, det är alltid kul med respons.

Dock vill jag undvika att direkt jämföra olagliga droger med alkohol, då jag tror det är fel väg att gå.
Citera
2006-08-10, 17:50
Medlem
Grymt bra skrivet! Dock tror jag tyvärr inte att den skulle få nån effekt, folk skulle bara tro att den som skrivit det är dum i huvudet och inte fattar nåt, när det i själva verket är de som inte vet nåt, utan enbart tror på statens propaganda. :/
Citera
2006-08-10, 18:32
Medlem
SinCitys avatar
Citat:
Tack så hjärtligt för svaren! Jag hinner inte skriva särskilt mycket nu, men jag ska se över det hela noggrannare senare, det är alltid kul med respons.

Dock vill jag undvika att direkt jämföra olagliga droger med alkohol, då jag tror det är fel väg att gå.

Jag tror å andra sidan att det är rätt väg att gå trots att det är ett tveeggat svärd. Jag tror inte att gemene man reflekterar över att alkohol är en drog såväl som någon annan och ger lika mkt eller mer problem som de illigala. Man kanske inte skall framhäva att alkohol enbart är en belastning för samhället, men man kan mycket väl dra paralleller till en fredags-grogg och en fredags-joint t ex. Det spår man ska gå in på är "harm reduction". Man kanske kan ta t ex Alkoholprofilen.se som exempel på hur informationen för andra droger skulle kunna utformas. Alkoholprofilen(eller heter den festprofilen kanske?) är enligt mig en bra mycket bättre och informativ kampanj än "knarkärbajs"-dyngan som endast får en motsatt effekt. Att ställa vardagskriminalitet mot en avkriminalisering av narkotika för eget bruk samt legala försäljningsställen borde även det vara ett argument som åtminstone några borde kunna ta till sig. Polisen skulle kunna lägga mer resurser på våldsbrott etc. istället för att jaga människor som inte gjort någon skada på andra än möjligen sig själva.

Dock så tror jag som så många andra att de flesta identifierar knark med misär och kostnader för samhället. Det man måste visa på är vinsterna samhället kan göra av en legalisering av de lättare drogerna till att börja med, åtminstone på försöksbasis.
Citera
2006-08-10, 18:49
Medlem
Grymt bra skrivet tycker jag.

Men tar nån åt sig av ditt inlägg? Dom tänker bara att du är en galen knarkare tyvärr! Så funkar det i dagens Sverige, är till 100% säkert att dom kommer aldrig av avkriminalisera alla droger.

Dom är naiva och tänker att hårda straff är de bästa.. Men stå upp och kämpa!

Citera
2006-08-10, 19:10
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
När man 1988 kriminaliserade narkotikan

Det som hände 1 juli 1988 var att icke-medicinsk konsumtion av narkotika samt innehav för eget bruk blev straffbart. Övrig icke-medicinsk hantering av narkotika var straffbar långt tidigare. Hantering av giftiga ämnen har lagreglerats sedan 1800-talet. Fängelsestraff för omfattande hantering av narkotika har vi haft sedan 1930-talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in