Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-02-26, 13:33
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror inte de cirkuleras, slutet system skrev jag, men de kan fyllas på av sig själva...

Jag kan inte detaljerna, men alla vattenfyllda element funkar likadant. Jag har bott i flera lgh i flera städer o de är alltid såna, dragspelselement.

El-element är en styggelse, de värmer knappt upp och det hamnar på elräkningen, dyrt.
Har inte sett en sån sen tidigt 1990tal.

Så du har fel, i stor majoritets-% av fallen stängs värmen INTE av om man stänger av elen.


Du "tror inte", du "kan inte detaljerna" - men det är jag "som har fel"...?

Låter som du lever i en värld av fjärrvärme och journummer till fastighetsskötare och förutsätter att din värld sträcker sig runt hela globen. Gillar speciellt det där med att det varma vattnet inte behöver cirkulera, men att elementen kan fylla på sig själva.

Det är inte ofta jag kostar på mig en men här var det faktiskt nödvändigt.
__________________
Senast redigerad av boboboxbox 2024-02-26 kl. 13:36.
Citera
2024-02-26, 13:37
  #26
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du "tror inte", du "kan inte detaljerna" - men det är jag "som har fel"...?

Låter som du lever i en värld av fjärrvärme och journummer till fastighetsskötare och förutsätter att din värld sträcker sig runt hela globen. Gillar speciellt det där med att det varma vattnet inte behöver cirkulera, men att dom kan fyller på sig själva.

Det är inte ofta jag kostar på mig en men här var det faktiskt nödvändigt.
Men snälla du, jag är inte element-expert och jag har aldrig utgett mig för att vara det. Jag försökte bara förklara att DU HADE FEL MED ATT VÄRMEN STÄNGS AV OM ELEN STÄNGS AV. Det kunde du inte ta utan måste återkomma med aggressioner.

Lär dig att ta saker som en man istället.
Diskuterar inte vidare med imbeciller.
Citera
2024-02-26, 14:06
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror inte de cirkuleras, slutet system skrev jag, men de kan fyllas på av sig själva...

Jag kan inte detaljerna, men alla vattenfyllda element funkar likadant. Jag har bott i flera lgh i flera städer o de är alltid såna, dragspelselement.

El-element är en styggelse, de värmer knappt upp och det hamnar på elräkningen, dyrt.
Har inte sett en sån sen tidigt 1990tal.

Så du har fel, i stor majoritets-% av fallen stängs värmen INTE av om man stänger av elen.

Hahahaha årets roligaste inlägg på fb redan i Februari 🤣
Citera
2024-02-26, 14:59
  #28
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men snälla du, jag är inte element-expert och jag har aldrig utgett mig för att vara det. Jag försökte bara förklara att DU HADE FEL MED ATT VÄRMEN STÄNGS AV OM ELEN STÄNGS AV. Det kunde du inte ta utan måste återkomma med aggressioner.

Lär dig att ta saker som en man istället.
Diskuterar inte vidare med imbeciller.
Vattenburen värme drivs av en motor/cirkulationspump som drivs med el. Så om "elen är avstängd" betyder "all el är avstängd" så finns inte heller vattenburen värme. Men visst kan man stänga av elen på olika nivåer och kanske ha egen mätare för cirkulationspumpen. Utfrysta hus är inte bra så någon värme vill man ha.
Citera
2024-02-26, 15:20
  #29
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Hahahaha årets roligaste inlägg på fb redan i Februari 🤣
... Är det ROLIGT att värmen inte stängs av om elen stängs av??

Ok? Vad är det roliga?
Citera
2024-02-26, 18:48
  #30
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nej, varför skulle det göra det?? De flesta elementen värms upp av varmvatten i slutet system.

Du snurrar till det.
Jag misstänker att du aldrig ägt ett hus?
Om du inte tillför värme i ett vattenburet system så fryser det.

I vattenburna system så tillför man värmen genom en eldriven värmepatron, kan också vara en oljepanna, eller fjärrvärme. För att systemet ska funka krävs det alltså dels något som skapar värme, det krävs också el för att driva cirkulationspumpen (samt el för att starta/stoppa/hålla igång lågan på en oljebrännare om man kör på villaolja.)

Utan el: Då står vattnet i systemet still och någonstans så är risken oerhört stor att det fryser sönder.
Citera
2024-02-26, 20:40
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
... Är det ROLIGT att värmen inte stängs av om elen stängs av??

Ok? Vad är det roliga?

Det roliga va att du försökte förklara något trots att du inte har en susning om vad du pratar om..
Dessutom försökte du förklara något för en som uppenbarligen vet hur det funkar.
Citera
2024-02-26, 22:26
  #32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinchen
Det roliga va att du försökte förklara något trots att du inte har en susning om vad du pratar om..
Dessutom försökte du förklara något för en som uppenbarligen vet hur det funkar.
Där jag bor stängs inte värmen av ifall elen stängs av. Brf. Lgh.

Jag växte upp i villa driven av värmeolja, likadant där.

Ni kanske alla bor i statens hyresrätter med minismå el-elenent av storlek och tjocklek A4-kuvert, vad vet jag?

Skämta om ni vill. K bry.
Citera
2024-04-16, 23:10
  #33
Medlem
Hörde att Stålex kopplat elen, och att det var därför det började brinna?
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback