2024-02-25, 02:23
Medlem
Hej! Jag har tid på vårdcentralen i mitten av nästa vecka men behöver tips/råd om det är någon som har något hjälpsamt att komma med.

Har den senaste veckan haft så ont i mina fötter och delvis mina ben att jag inte kunnat sova eller göra någonting. Har haft lite ont tidigare men inte i denna omfattningen. Det gör ont både om jag är stilla eller om jag rör mig, och det går knappt att gå på fötterna för det gör för ont. Mina fötter är helt blåa och det är som att jag vart ute i 20 minus barfota och sen kommit in, då det gör så fruktansvärt ont med värmen som kommer då. Gör ont så fort jag ställer mig i duschen trots att det knappt är särskilt varmt.

Vad kan jag göra för att lindra detta? Och vad gör vården ens åt detta?
Citera
2024-02-25, 02:25
Medlem
Lena-BHs avatar
Det hjälper att röra på sig, hur ser dina träningsrutiner ut?
Citera
2024-02-25, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lena-BH
Det hjälper att röra på sig, hur ser dina träningsrutiner ut?

Absolut, men problemet är ju att det gör ont i fötterna för varje steg jag tar.. Och inte lätt smärta heller, riktigt brännande äcklig smärta usch.

Jag får inte träna pga anorexi (de har tagit prover och finns inget som specifikt kan visa att det är därför jag har problemet) så jag gör inte mycket av det.
Citera
2024-02-25, 02:42
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sweetbutcrazy
Absolut, men problemet är ju att det gör ont i fötterna för varje steg jag tar.. Och inte lätt smärta heller, riktigt brännande äcklig smärta usch.

Jag får inte träna pga anorexi (de har tagit prover och finns inget som specifikt kan visa att det är därför jag har problemet) så jag gör inte mycket av det.

Klart du måste träna/röra på dig trots din ätstörning, om du inte tror mig så invänta svar från andra användare eller ta kontakt med din läkare samma läkare som förbjudit dig att träna.
Citera
2024-02-25, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lena-BH
Klart du måste träna/röra på dig trots din ätstörning, om du inte tror mig så invänta svar från andra användare eller ta kontakt med din läkare samma läkare som förbjudit dig att träna.

Ja alltså jag får promenera korta sträckor men inte mer än så, fokus ska ligga på ätandet säger min läkare. (Jag satt i rullstol för några månader sedan pga för låg vikt)
Citera
2024-02-25, 02:57
Medlem
Lyssna inte så mycket på vad andra tycker. Kost och motion är alltid bra. Men se till att de tar tillräckligt med prover på hälsocentralen. Tänk på att vara fadtande tio timmar innan besöket så slipper du gå tillbaka dagen efter för att ta prover.
Citera
2024-02-25, 03:02
Medlem
Citat:
Hej! Jag har tid på vårdcentralen i mitten av nästa vecka men behöver tips/råd om det är någon som har något hjälpsamt att komma med.

Har den senaste veckan haft så ont i mina fötter och delvis mina ben att jag inte kunnat sova eller göra någonting. Har haft lite ont tidigare men inte i denna omfattningen. Det gör ont både om jag är stilla eller om jag rör mig, och det går knappt att gå på fötterna för det gör för ont. Mina fötter är helt blåa och det är som att jag vart ute i 20 minus barfota och sen kommit in, då det gör så fruktansvärt ont med värmen som kommer då. Gör ont så fort jag ställer mig i duschen trots att det knappt är särskilt varmt.

Vad kan jag göra för att lindra detta? Och vad gör vården ens åt detta?
Enkelt, tar 30-60 min sen är du fixad. L citruline, aminosyra som folk använder innan träning, höjer blod o syre nivåerna. väldigt anti depressivt med pga hur mycket blod o syra som höjs. 5-10g per dos
Citera
2024-02-25, 03:05
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Ja alltså jag får promenera korta sträckor men inte mer än så, fokus ska ligga på ätandet säger min läkare. (Jag satt i rullstol för några månader sedan pga för låg vikt)

Fortsätt med dina promenader, du behöver inte gå fort men du behöver röra på din kropp.

Iom att du är så smal och saknar fett på kroppen så har du inget som isolerar värmen, du kan förstärka isoleringen med ett underställ men kommer att frysa ändå tills du fått lite mer isolering/fett på kroppen kanske även då men mindre.

Sen finns det normalviktiga människor som också har problem med kalla lemmar, jag själv tex alltid problem med fötter och händer kalla och gör ont mer eller mindre all vaken tid och då rör jag på mig mycket och tränar varje dag.

Livet är tufft och smärta får man lära sig att acceptera eller så får man ge upp, men givetvis så ska du prata med din läkare.

Lycka till med kroppen och livet.
Citera
2024-02-25, 03:07
Medlem
Lena-BHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxboostad
Enkelt, tar 30-60 min sen är du fixad. L citruline, aminosyra som folk använder innan träning, höjer blod o syre nivåerna. väldigt anti depressivt med pga hur mycket blod o syra som höjs. 5-10g per dos

Intressant, tips på återförsäljare / specifika märken produkter?
Citera
2024-02-25, 04:38
Medlem
benice2eachothers avatar
Stretcha vaderna varje dag. Och resten av kroppen också såklart.
Citera
2024-02-25, 05:49
Avslutad
Köp stödstrumpor, syftet med dom är att öka blodcirkulationen. Jag använder dom när jag kör vader för att minska den brutala träningsvärken jag brukar få..
Citera
2024-02-25, 05:53
Medlem
Har du diabetes?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem