Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-24, 15:17
  #1
Avstängd
Igår var jag och åkte en sväng på skidor, alltså breda skidor som man kan åka i skogen med.

Helt plötsligt ser jag ett släpspår somjag anser måste varit utter.
Var som ett 20cm brett spår utan tassavtryck.

Detta var 50m från en bäck med öppet vatten, men jag följde spåret kanske 500m åt motsatt håll och påret såg ut att gå rakt uppför ett berg, inget stup då utan jag hade absolut kunnat gå upp där om jag hade velat.
Bäcken är ca 8km från en större älv som har ganska mycket öppet vatten på vintern, och det är väl det närmsta stället utöver bäcken då.


hur långt går en utter normalt sett?
8 km enkel väg i skogen känns som det måste ta en hel dag för en utter att gå.
Citera
2024-02-24, 16:51
  #2
Moderator
najass avatar
En liten bäck räcker mer än väl för utter, inklusive reproducering. De producerar ungar i system som inte är bredare än att man kan ta ett kliv över bäcken/diket
Citera
2024-02-24, 17:02
  #3
Medlem
A-apollons avatar
Uttern har ju parningstid just nu och unga hannar kan nog ge sig ut på vandring på jakt efter egna revir och lystna honor. Att kana fram på snön är nog ett rätt lätt sätt att ta sig fram på jämfört med barmark. Sen kan det ju också varit en mink...
Citera
2024-02-24, 17:07
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av A-apollon
Uttern har ju parningstid just nu och unga hannar kan nog ge sig ut på vandring på jakt efter egna revir och lystna honor. Att kana fram på snön är nog ett rätt lätt sätt att ta sig fram på jämfört med barmark. Sen kan det ju också varit en mink...

En mink är väl typ en tredjedel som tjock som en utter.
Dessa spår var ca 20 cm breda och kanske 15 cm djup.
Citera
2024-02-24, 17:37
  #5
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-apollon
Uttern har ju parningstid just nu och unga hannar kan nog ge sig ut på vandring på jakt efter egna revir och lystna honor. Att kana fram på snön är nog ett rätt lätt sätt att ta sig fram på jämfört med barmark. Sen kan det ju också varit en mink...

Eller en bäver
Citera
2024-02-24, 19:04
  #6
Medlem
Utöver vad som redan sagts så kan uttern ha ganska stora hemområden. Beroende på födotillgång några mil av vattensträcka (28 km för honor, upp till 45 km för hanar). Det händer även att de dyker upp på de mest oväntade ställen, till och med inne i villaområden. Här är ett exempel: https://www.svt.se/nyheter/video/v6t...dfor-snobacken

Lustiga krabater.
Citera
2024-02-24, 20:40
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Utöver vad som redan sagts så kan uttern ha ganska stora hemområden. Beroende på födotillgång några mil av vattensträcka (28 km för honor, upp till 45 km för hanar). Det händer även att de dyker upp på de mest oväntade ställen, till och med inne i villaområden. Här är ett exempel: https://www.svt.se/nyheter/video/v6t...dfor-snobacken

Lustiga krabater.

Hur fan överlever dom om dom bara gå rakt in i skogen och inte hittar öppet vatten?
Citera
2024-02-24, 21:21
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Hur fan överlever dom om dom bara gå rakt in i skogen och inte hittar öppet vatten?

De har en inbyggd kompass, de vet var de kommer från, vilken riktning de går åt, och kan leta sig tillbaka. De har en bättre kännedom om området de lever i än vi har om våra egna områden. De använder även doften och kan med säkerhet lukta sig fram till nya vattendrag och sjöar. Det är också mycket möjligt att de även kan dofta sig fram till vatten där det finns fisk på långt håll.

De markerar sina revir efter vattendragen med avföring på stenar intill broar och vägtrummor, exempelvis. När jag var barn bodde jag efter Norrlands kusten och kunde känna doften av min egen ort halvsovande på natten i baksätet. Jag visste när vi var hemma med näsan.

Kanske har jag en ovanligt känslig nos, men jag kan fortfarande använda doften för att hitta hem. Katter, hundar, lodjur och björn använder nosen i sin orientering och deras doftsinne är troligen 100 till 1000 gånger känsligare än vår. Uttern är rimligen lika skicklig.
__________________
Senast redigerad av Proprioception 2024-02-24 kl. 21:30.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback