2024-02-24, 00:38
Medlem
Vad händer när man blir inlagd med psykos (pga trauman/depression) på psyk i Linköping? Får man någon vård eller bara medicin och vak? Vad får man ha med sig? Får man ha laddare på rummet? Finns det aktiviteter? Kan man få permissioner? Besök från vem som helst? Är det bra personal? Tips?
Citera
2024-02-24, 00:47
Medlem
Lena-BHs avatar
En vild gissning är att det kan se rätt olika ut från person till person / Psykos till psykos ... då både människor och psykoser är rätt så olika.

Du kommer antagligen få medicin och en rätt så vass övervakning.
Citera
2024-02-24, 00:49
Vet inte mer än vid en akut inläggning vid psykos. Inget trevligt. Jag fick stanna ett tag därefter men fick bara ett skralt rum utan någonting i. Jag kunde inte sova på nätterna men fick bara Propavan. Jag blev konstant väckt av en tjock man på morgnarna när jag precis hade somnat.
Ett piss som jag tröttnade på. Efter ett tag brann därför stället ner eller åtminstone brandhärjades ett rum upp. Fitta inte med mig. Preskriberat så det är skit samma. Jag kan återkomma och rumphugga arslet till otrevlig vårdare.
Citera
2024-02-24, 11:31
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurusk
Vad händer när man blir inlagd med psykos (pga trauman/depression) på psyk i Linköping? Får man någon vård eller bara medicin och vak? Vad får man ha med sig? Får man ha laddare på rummet? Finns det aktiviteter? Kan man få permissioner? Besök från vem som helst? Är det bra personal? Tips?

Det beror nog på ditt allmäntillstånd.

Går inte att vårda en sådan person. Det är långvarig terapi som hjälper om din övriga situation är okej. Du blir inlåst för att du inte ska ta livet av dig. När den akuta delen är över så blir du utsläppt och inget har i sak ändrat på sig.

Är du "normalt" psykiskt sjuk med självmordstankar får du antagligen ha telefon, tillgång till dagrum och annan rekreation. Personalen laddar telefonen åt dig eller någon liknande lösning, långa laddkablar är en risk.
Citera
2024-02-25, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Det beror nog på ditt allmäntillstånd.

Går inte att vårda en sådan person. Det är långvarig terapi som hjälper om din övriga situation är okej. Du blir inlåst för att du inte ska ta livet av dig. När den akuta delen är över så blir du utsläppt och inget har i sak ändrat på sig.

Är du "normalt" psykiskt sjuk med självmordstankar får du antagligen ha telefon, tillgång till dagrum och annan rekreation. Personalen laddar telefonen åt dig eller någon liknande lösning, långa laddkablar är en risk.

Det är inte jag som har problematiken, men jag vet att personen får använda telefon och träffar andra patienter. Det är ungefär så mycket jag vet. Tror det är en ganska "lätt/mild" psykos.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in