• 1
  • 2
2024-02-23, 23:43
Medlem
Detta har nu egentligen gått alldeles för lång tid för att agera hårt på, men jag är villig att göra allt jag kan eftersom bägaren nu rann över. Historien nedan är lång, men ska försöka ta med det som är mest relevant och får eventuellt behöva komplettera med mer info.

Jag kommer från en familj som består av jag, min lillebror (vi är 20-30 år och bor ej hemma) samt min pappa och mamma.
Min mamma (ca 55-60 år) vart under min uppväxt sjukskriven och led av någon form av reumatism (kommer inte ihåg exakt namn på sjukdomen) och har inte arbetat sedan hon va 30-35 år. Hon har haft stödjande insats från kommun i form av kontaktperson som hon träffat denna tid ca 1-2 ggr per månad. Det utvecklades under denna tid Social fobi och därför har hon kvar insatsen fortfarande. Mammas bror dog i cancer när jag var 14, sedan dess så tror jag psyket på mamma, mormor och morfar tog hårt och hon var sig inte helt sig själv efter detta.

Jag flyttade hemifrån och så även min bror, Corona kom och mamma började med Instagram. Hon blev helt fast och skulle lägga upp bilder på allt möjligt. Komplimanger kom från omgivning, och så även meddelanden från ”random” konton i bla.

För två år sedan kom info om att hon och pappa haft det tufft, pga. Att hon nu blivit förälskad i en man via Instagram (??!!) som bor och är i Marocko. Något som hon förnekade men som vår pappa var förtvivlad över och knappt kunde ta på allvar, inte heller vår ena sida av släkten. Ett år av jobbig tid gick och i Augusti 2022 så berätta de att de ska separera sig. Pappa förkrossad. Jag och min bror fruktansvärt arga över att hon gått på denna bluff.

Månaden innan detta hade hon och vår mormor besökt denna förälskelse i Turkiet där han jobbade tillfälligt. Något som visade vara ”så bra” och ”han är inte som vi tror”. Detta var första gången de träffades fysiskt.
Nu bodde han tydligen i Turkiet och inte Marroco som det sades från början. Han skulle ordna ”allt och allt var så bra och frid i fröjd, men han är fattig och avskyr detta landet” var orden mamma sa till oss när hon kom hem, och vi försökte endast fortsätta med att få henne förstå att HAN VILL JU BARA ÅT DINA PENGAR.

Än mer tydligt vart de då när mamma och pappa skiljdes, nu var hon sjukpensionär, men med flera miljoner på kontot som hon fått i och med skilsmässan.

Lägenhet köptes, en lägenhet som hon inte varit i för hon inte klarar av att ”vara ensam” eller ”bo själv”. Så sedan Augusti 22 så har hon nu bott och levt hos mormor och morfar.

Flera tappra försök har gjorts sedan dess, vi har orosanmält till kommun, de har åkt och kollat hennes mående- för ifrågasätter man henne nu så blir hon förbannad, skriker, gråter osv.

Hon har nu besökt honom i Marocko där han nu befinner sig och bor igen- kanske 4-5 gånger, perioder på 2 veckor -2 månader.
Varje gång har hon velat åka hem, ringt mig, ringt min sambo som hjälpt till väldigt mycket. Ringt min bror. Han har behandlat henne illa, lämnat henne själv på hotellet mitt i natten osv osv. Hon står uppenbart för alla kostnader när hon är där nere och vi misstänker även att hon skickar pengar till honom. Jag har försökt och försökt säga, ge honom inte en krona eller ett öre så kommer du att se att han INTE VILL HA DIG.

Vi trodde allt skulle få ett slut när hon berättade om att han har fru. Han har barn, med en annan ung kvinna där nere. Men nej.

Då bevisade det sig att HON GIFT SIG där nere med honom (!).
Hon har tatuerat hans namn på handen
Han hennes…. Vilken psykopat.

Det fick gå en tid och jag gav mig på ett till försök, tog kontakt med psykolog själv för jag har tagit så illa av allt detta och mått psykiskt dåligt själv, så jag åkte till henne för att förklara allt detta , att de påverkar mitt liv och att det måste sluta. Sen dess har vi inte pratat (2 mån sen).

Ikväll rann bägaren över på riktigt när min bror fick ett anonymt meddelande från denna kvinna på Instagram, dvs hans riktiga fru.
Vår mamma har förstört hennes liv med den här mannen ?! Det är exakt vad vi känner att han gjort för oss. Hon har legat med honom, hon har skickat pengar osv osv stod det i meddelandet. Då kände jag på riktigt, det här måste sluta nu.

Vi är extremt oroliga för hennes ekonomi. Vad som ska ske när hon har slut på pengar och inte har honom kvar?
Vad som ska ske när mormor och morfar går bort? Vi vill inte stå där och ta hand om vår mamma nedbruten och jävlig efter allt denna skit.

Det skickas säkert pengar hej vilt och hon har inga vänner kvar, de har sagt upp kontakt pga detta och alla som går emot henne vill hon inte prata med. Mormor och morfar är där för deras andra barn gick ju bort tidigare som ovan nämnt, plus att de är gamla så jag vill inte bråka med de.

Det finns mycket info jag säkert glömt, missat eller som gör allt väldigt otydligt, men ställ frågor om något är oklart så ska jag försöka komplettera.

Jag behöver er hjälp, snälla. Vart kan jag vända mig när människan säger att hon inte är sjuk, när hon uppenbart är psykiskt nedbruten och manipulerad, kanske också en psykisk sjukdom. Vad kan jag göra när hon inte vill ha hjälp?

Alla råd och tips är välkomnas. Är mycket desperat.
Citera
2024-02-23, 23:53
Medlem
Kan ni pröva att få henne omyndigföklarad?
Citera
2024-02-23, 23:54
Medlem
Fummys avatar
Lägg tid på din pappa istället kanske? han kanske hänger sig rätt som det är.
Citera
2024-02-23, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AF11

Hej! Tack för du läst.
Jag har funderat på detta. Men inte hunnit läsa mig in i vad det innebär och hur processen skulle gå till samt vad det skulle leda till.
Vad är första steget? Vad blir fördelarna med detta?
Citera
2024-02-23, 23:55
Medlem
Fast å andra sidan finns det väl inget förbud mot att bete sig galet eller att ge bort sina pengar
Citera
2024-02-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
Lägg tid på din pappa istället kanske? han kanske hänger sig rätt som det är.

Hej,
Förlåt, som sagt mycket info.
Pappa har träffat en ny kvinna, men fokus i början när allt detta var nytt, var givetvis att få han att må så bra som möjligt. Så det är skönt att han kunnat gå vidare och vara särbo.
Citera
2024-02-23, 23:57
Medlem
Citat:
Fast å andra sidan finns det väl inget förbud mot att bete sig galet eller att ge bort sina pengar

Nej, så är det väl.
Men om man är OROLIG. Bör man inte kunna kontakta någon myndighet (förutom kommun) som tar detta på allvar, med ekonomisk knipa som det kan leda till?
Citera
2024-02-24, 00:02
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hhhyyii
Hej! Tack för du läst.
Jag har funderat på detta. Men inte hunnit läsa mig in i vad det innebär och hur processen skulle gå till samt vad det skulle leda till.
Vad är första steget? Vad blir fördelarna med detta?

Omyndigförklaring avskaffades i Sverige den 1 januari 1989.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Omyndigf%C3%B6rklaring
Citera
2024-02-24, 00:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Minns det var ett program om något snarlikt. Förvisso från Danmark men de har ungefär liknande lagar. Lösningen där blev göra henne omyndigförklarad få en god man. Det tog sin tid men till slut hade föräldern inte längre kontroll över sina pengar längre utan en nära blodanhörig hade det. Då slutade också tvärt alla dessa försök med bedrägerier.

Minus var ju dock att mamman som det var också i det fallet blev sur på sina barn för de hade gjort detta. Hon var ju sjuk så fattade inte att hon blev lurad men hon förstod detta med att bli omyndigförklarad av sina barn. Men hon likt din mamma lär ju fatta så småningom att det var för deras bästa.
Citera
2024-02-24, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Omyndigförklaring avskaffades i Sverige den 1 januari 1989.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Omyndigf%C3%B6rklaring

Ja, jag var dock inne på förmyndare men lite oklart hur man ska bevisa att personen är psykiskt sjuk utan att hon själv tar hjälp.
Det enda jag vill är att mamma ska in på vård och få komma ur den här bubblan men vet inte hur…
Citera
2024-02-24, 00:07
Medlem
BlaBalks avatar
Vänd dig till din kommuns överförmyndarförvaltning och förklara din situation, det som är aktuellt för att kunna få stopp på detta är en förvaltare. Din överförmyndarförvaltning kan genomföra en utredning och ansöka om förvaltarskap för din mor, om det är vad deras utredning kommer fram till. Du kan också som nära anhörig göra en ansökan direkt till tingsrätten, men det krävs läkarintyg och underlag för att domstolen ska fatta beslut om sådant, så ett bra tips är att kontakta överförmyndarförvaltningen först och beskriva problematiken och hur din mor, hennes välmående och ekonomi går under av hennes beteende, att hon inte har förmåga att sörja för sig själv.

En förvaltare är vad som behövs, en god man kan inte stoppa detta. Det är tingsrätten som beslutar om förvaltarskap, men det underlättar för er om överförmyndarförvaltningen kan bistå er. Läs mer här: https://www.domstol.se/amnen/familj/...om-forvaltare/

De som kan ansöka om förvaltarskap är den enskilde (din mor), överförmyndaren och nära anhöriga. Det låter inte som att din mor kommer gå med på det, så då återstår överförmyndaren eller ni som nära anhöriga.

Citat:
Ursprungligen postat av Domstolsverket
En nära anhörig kan göra ansökan åt den som behöver hjälp. Det kan till exempel vara en make, sambo, föräldrar, syskon eller barn. Om den som behöver förvaltare har en god man kan också den gode mannen göra en ansökan.

Kommunens överförmyndare kan också ansöka om förvaltare, och ska då skicka med de handlingar som tingsrätten behöver. Därför är det många som väljer att först kontakta överförmyndaren.

Om personen som behöver förvaltare inte vill ha det eller inte förstår vad det innebär att ha förvaltare, kan domstolen även behöva ett yttrande från nära anhöriga. I yttrandet ska det stå om de anser att personen behöver en förvaltare. Därför kan det vara bra att bifoga dessa yttranden med ansökan.
Citera
2024-02-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Minns det var ett program om något snarlikt. Förvisso från Danmark men de har ungefär liknande lagar. Lösningen där blev göra henne omyndigförklarad få en god man. Det tog sin tid men till slut hade föräldern inte längre kontroll över sina pengar längre utan en nära blodanhörig hade det. Då slutade också tvärt alla dessa försök med bedrägerier.

Minus var ju dock att mamman som det var också i det fallet blev sur på sina barn för de hade gjort detta. Hon var ju sjuk så fattade inte att hon blev lurad men hon förstod detta med att bli omyndigförklarad av sina barn. Men hon likt din mamma lär ju fatta så småningom att det var för deras bästa.

Tack… jag ser att det kan va en lösning. Hur går denna process till?
Jag är även orolig för mormor är ju uppenbart medberoende här och vägrar säga emot mamma. De sålde (mormor och morfar) landstället mitt i allt detta, så där har vi ett par extra miljoner. Ett landställe som min morfar ville ärva till mig och bror men ålderns höst gjorde så hans talan inte var tillräcklig…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in