Citat:
Ursprungligen postat av
Gabriel Knight
Jag följer en programmeringskurs på nätet och nu håller vi på att titta på acceleration och position Y och jag blir lite förvirrad.
Man berättar att en figur ramlar ner på marken och börjar på noll dvs posY är noll, tiden är noll och hastigheten är noll.
Så här: posY=0 (m), t=0 (s) , v=0 (m/s) och gravitationen är g=10 (m/s)/s
Sedan faller figuren ner med tiden 1 sekund och det verkar ju hyfsat förståeligt att figuren ramlar ner 10 m på 1 sekund eftersom hastigheten är 10 meter per sekund och posY blir därför 10 meter
Så här: t=1 (s), v=10 (m/s), g=10(m/s)/s, posY=10 (m)
Men nu kommer de konstigare värdena på posY som jag vill ha en förklaring till.
Figuren fortsätter att falla så nu är tiden 2 sekunder
Så här: t=2 (s), v=20 (m/s), g=10 (m/s)/s men kolla här på posY = 30 (m)!!!
Figuren faller ner mer på 3 sekunder Så här: t=3 (s), v=30 (m/s), g=10 (m/s)/s och nu är ju värdet på posY = 60 (m)!!!!
Jag vill veta hur det här hör ihop och hur och om det hela kan beräknas på något sätt så att man begriper hur det hela hänger ihop för den enda formel man tar upp i kursen är F=M*A.
Den första delen verkar enkel att förstå som sagt; posY ändras till 10 meter eftersom hastigheten är 10 m/s men sedan då? Hastigheten ökar till 20 m/s och plötsligt är posY 30 meter och sedan vid 30 m/s är posY 60 m utan att jag begriper hur.
Jag kan inte multiplicera t * v för att få ut posY som jag först trodde och jag verkar inte heller kunna multiplicera något av värdena med g för att få fram posY så därför blir jag frustrerad. Hur får man fram posY:s positioner utifrån de här värdena?
Det du beskriver är fysiken bakom fritt fall under konstant acceleration på grund av gravitationen. För att förstå hur positionen (posY) ändras över tiden, kan vi använda en grundläggande fysikalisk ekvation för rörelse med konstant acceleration:
\[ posY = \frac{1}{2} \times g \times t^2 \]
Där:
- \( posY \) är positionen (i meter) vid en viss tid (tiden i sekunder)
- \( g \) är gravitationsaccelerationen (10 m/s^2 i ditt fall)
- \( t \) är tiden (i sekunder)
Denna ekvation härleddes från sambandet mellan hastighet, acceleration och sträcka (v = at, s = 1/2at^2), där a är accelerationen.
Om vi använder denna ekvation för dina exempel:
Vid \( t = 2 \) sekunder:
\[ posY = \frac{1}{2} \times 10 \times (2)^2 = \frac{1}{2} \times 10 \times 4 = 20 \times 2 = 40 \] meter.
Vid \( t = 3 \) sekunder:
\[ posY = \frac{1}{2} \times 10 \times (3)^2 = \frac{1}{2} \times 10 \times 9 = 45 \times 2 = 90 \] meter.
Så, enligt denna ekvation, fördubblas höjden varje sekundkvadrat på grund av att accelerationen är konstant och multipliceras med kvadraten av tiden. Detta förklarar varför positionen ökar snabbare ju längre tid som passerar.