• 1
  • 2
2024-02-23, 19:38
Medlem
Hej

Skulle man i teorin kunna hyra en till lägenhet (typ bostaden) och hyra ut den första i andrahand utan att det märks? Har nämligen en lägenhet jag hyr ut, men då det är kärvt mellan mig och min sambo så funderar jag på att anmäla intresse för en ny lägenhet då jag tjänar några kronor på den gamla. Är detta möjligt?
Citera
2024-02-23, 19:42
Medlem
Antifa.Hooligans avatar
Ingenting är omöjligt.

Men risken är rätt stor att någon golar då det är en kultur i Sverige att ange folk.
Citera
2024-02-23, 19:52
Medlem
Noxyls avatar
Eftersom du redan hyr ut din lägenhet är det bara att hyra en till om du vill. Välj en annan värd än din nuvarande, de lär inte gilla upplägget.
Citera
2024-02-23, 19:52
Medlem
Det gör väldigt många, tror det är ganska lugnt, speciellt om du känner människan
Citera
2024-02-23, 19:53
Medlem
Är väl inte olagligt att äga 2 lägenheter så länge du betalar för dom?

Eller kan någon kostymnisse komma och säga att du MÅSTE bo i båda samtidigt?
Citera
2024-02-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Hej

Skulle man i teorin kunna hyra en till lägenhet (typ bostaden) och hyra ut den första i andrahand utan att det märks? Har nämligen en lägenhet jag hyr ut, men då det är kärvt mellan mig och min sambo så funderar jag på att anmäla intresse för en ny lägenhet då jag tjänar några kronor på den gamla. Är detta möjligt?
Om du är skriven på den lägenheten, och din hyresgäst inte är det, så torde det fungera.
Citera
2024-02-23, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Om du är skriven på den lägenheten, och din hyresgäst inte är det, så torde det fungera.

Trots att det är samma förening?
Citera
2024-02-23, 20:09
Medlem
Citat:
Trots att det är samma förening?
Säger inte att du har fel, men man är skriven i en bostad/lägenhet, inte i en förening.

Offentlig post och en hel del annan, är oftast numera märkt med ditt lägenhetsnummer, om du bor i lägenhet. Detsamma om du kollar på typ Skattemyndigheten och Lantmäteriet.
Citat:
Lägenhetsnummer
I de fall där det finns fler än en bostad med samma adress, exempelvis i flerbostadshus, har varje bostad fått ett eget nummer enligt en standard som anges i förordningen om lägenhetsregister och i Lantmäteriets föreskrifter om lägenhetsregister. Numret anger var i byggnaden lägenheten finns.
https://www.lantmateriet.se/sv/fasti...hall/#anchor-0
Citera
2024-02-23, 20:12
Medlem
Yoloswag55s avatar
Trodde alla gjorde detta? Själv stor jag på 8 kontrakt o hyr ut de i andrahand dubbel avgift.. Passiv inkomst på runt 18000 i månaden
Citera
2024-02-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Trodde alla gjorde detta? Själv stor jag på 8 kontrakt o hyr ut de i andrahand dubbel avgift.. Passiv inkomst på runt 18000 i månaden

Dvs lägenheterna har en snitt-hyra på 2250 sek i månaden?
Det låter ju väldigt troligt.
Citera
2024-02-23, 21:16
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Hej

Du kan ju prova. Fast dock inte tillåtet om du åker fast. Vad jag förstår så får man dock lagligt hyra ut villor. Så du kan äga en massa villor och hyra ut lagligt. Men ej flera lägenheter. (rätta mig om jag har fel fb)
Citera
2024-02-23, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Är väl inte olagligt att äga 2 lägenheter så länge du betalar för dom?

Eller kan någon kostymnisse komma och säga att du MÅSTE bo i båda samtidigt?
Jaaaa precis. Man kan inte hyra bara för nöjet utan du ska bo där också. Blir ju svårt att bo på två ställen…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in