• 2
  • 3
2024-02-24, 16:49
Medlem
Författaren Kristina Herrström har skrivit en bok om att hon hade en relation med en psykopat i tre år. Vet inte om det är en roman eller inte.

https://www.femina.se/intervju/chris...tre-ar/2615450
Citera
2024-02-24, 17:32
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ppen
Jag lyssnade lite på Martina Skowronskas bok ”Genomskåda narcissisten” igår. Men jag fick intrycket av att det mer var en hämndbok mot ett ex, och jag fick inte alls känslan av att hennes ex kunde ha varit en narcissist. Det kändes lika mycket som att hon själv var det i så fall.

Hon hade en massa idéer om hur en bra pojkvän skulle vara. Hon kändes som en High maintenance Girl friend….

Fast jag kommer inte att lyssna färdigt, för den var inte speciellt bra, den boken.

Sedan läste jag OM Helena von Zweigbergks roman ”Djävulsnyckeln” men lät som den inte heller var bra, kanske också en hämndbok om nån hon varit ihop med efter skilsmässan från Bengt Ohlsson.

https://www.kapprakt.se/marit-daniel...javulsnyckeln/

Djävulsnyckeln är skriven av Charlotta von Zweigbergk, inte Helena.
Citera
2024-02-25, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Djävulsnyckeln är skriven av Charlotta von Zweigbergk, inte Helena.

Eh, va? Heter hon inte Helena i tilltalsnamn längre? Helena Charlotta?
Menar du att.. Finns det verkligen två kvinnliga författare med det efternamnet som skriver relationsromaner?

Har inte läst nåt av Zweigbergksan hursomhelst, är lite misstänksam, tror det är sliskigt.

Men var ju intressant att Djävulsnyckeln handlar om nån psykopat. Dock förmodligen inte om Bengt O.
Citera
2025-07-30, 20:34
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns det en bok där kvinnan är narcissist eller psykopat?

Citat:
Menar lite mer subtilt än att en man fångas av en kvinna och misshandlas.

Men kanske kommer mer sansade böcker. Och inte bara att mannen kan vara svinet.

Ursäkta respons på gammal tråd, men det är väl inget osansat med att kvinnor skriver om farliga män de levt med och utsatts för.

Men för att få berättelser även från män och barn om kvinnor som troligen varit narcissister/psykopater kan jag tipsa om podden Älskade psykopat.
Citera
2025-07-30, 20:40
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ursäkta respons på gammal tråd, men det är väl inget osansat med att kvinnor skriver om farliga män de levt med och utsatts för.

Men för att få berättelser även från män och barn om kvinnor som troligen varit narcissister/psykopater kan jag tipsa om podden Älskade psykopat.

Tack. Jag tror den personen som jag vill nå fram till redan lyssnar på den. Men ändå inte förstår att hen själv utsatts för psykiskt våld av någon med psykopatiska eller narcissistiska drag. Det är nog kört där. Hen tror att alla innerst inne är goda. Iallafall om de är släkt.
Citera
2025-07-30, 20:54
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Tack. Jag tror den personen som jag vill nå fram till redan lyssnar på den. Men ändå inte förstår att hen själv utsatts för psykiskt våld av någon med psykopatiska eller narcissistiska drag. Det är nog kört där. Hen tror att alla innerst inne är goda. Iallafall om de är släkt.

Det är en omfattande mental process att se och förstå vad som händer när man är mitt uppe i den pågående manipulationen. Det bästa du kan göra är att fortsätta påtala när du ser saker som är fel. Inte pressa och kräva förändring utan bara ge din syn på det. Det sår frön som personen kan använda sen när hen är mogen.
Citera
2025-07-30, 21:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Det är en omfattande mental process att se och förstå vad som händer när man är mitt uppe i den pågående manipulationen. Det bästa du kan göra är att fortsätta påtala när du ser saker som är fel. Inte pressa och kräva förändring utan bara ge din syn på det. Det sår frön som personen kan använda sen när hen är mogen.

Tack. Jag är nog lite osmidig. Så därför har jag inte direkt pratat mycket om detta för det händer lätt att jag säger något för rakt på, och det kan såra fast man inte menade det. Jag råkade säga till en annan kompis som också har en förälder med antisociala drag, att du vet att du älskar föräldern, men föräldern älskar inte dig. Sant, men man säger ju inte så rakt ut. Tyst min mun.
Citera
2025-07-30, 21:29
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Tack. Jag är nog lite osmidig. Så därför har jag inte direkt pratat mycket om detta för det händer lätt att jag säger något för rakt på, och det kan såra fast man inte menade det. Jag råkade säga till en annan kompis som också har en förälder med antisociala drag, att du vet att du älskar föräldern, men föräldern älskar inte dig. Sant, men man säger ju inte så rakt ut. Tyst min mun.

Så länge du bryr dig och det du säger kommer av omtanke så är det bättre att säga något än att vara tyst.

Ouch det var lite hårt ja 😅
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in