Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-23, 18:02
Medlem
I Helena von Zweigbergks roman ”Djävulsnyckeln” är mannen kvinnan i romanen blir kär i kanske en narcissist-psykopat

” Från att ha lyft Minna till skyarna börjar Kenny långsamt bryta ner henne tills hon bara är en spillra av den hon var. Hon träffar en spåman som säger att hon måste lämna Kenny, att han är farlig: ”Läs böcker om narcissism och psykopati, du kommer att hitta många ledtrådar även om han fungerar på ett eget sätt.”

https://www.kapprakt.se/marit-daniel...javulsnyckeln/
Citera
2024-02-23, 18:40
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ppen
Ja.

Men blir det bortförklaringar efteråt? Ett slags förklarande narrativ för att slicka såren?

Man vet nånstans om att man själv var en idiot om man inledde en relation med någon som det uppstår varningssignaler kring redan från början. För att slippa inse att man själv var en (kåt/kärlekstörstande) idiot, så rubricerar man personen efteråt med diverse diagnoser. Och att man själv var extremt sårbar/lättutnyttjad, medan den andra personen var enbart självisk.

En mer empatisk person skulle inte ha sexat till det och uppvaktad en bara för att få ligga, utan varit storsint nog att låta bli, och bla-bla-bla… liksom så går historien.

Jag tror många narcissister och psykopater är bra på att dölja sånt i början, och blir man kär/kåt/intresserad av en sån person är det ju ännu svårare att se igenom hur det ligger till .. när problemen börjar rullas upp så nyktrar man snabbt till och får ta konsekvenserna...
Citera
2024-02-23, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Jag tror många narcissister och psykopater är bra på att dölja sånt i början, och blir man kär/kåt/intresserad av en sån person är det ju ännu svårare att se igenom hur det ligger till .. när problemen börjar rullas upp så nyktrar man snabbt till och får ta konsekvenserna...

Fast hur vet man att någon är psykopat och / eller narcissist? Begreppet används ju lite som att kalla någon för egoistisk idiot. Att folk sjukdomsstämplar varandra.

Tycks iallafall vara populärt just nu. Tycks finnas en uppsjö böcker om relationer med psykopater och narcissister.
Citera
2024-02-23, 19:36
Medlem
” 15 Powerful Novels About Narcissism And Narcissists”

Ok, Gone Girl är givetvis med på listan! 😃👍

https://narcissisthunters.com/novels...d-narcissists/
Citera
2024-02-24, 01:11
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Fast hur vet man att någon är psykopat och / eller narcissist? Begreppet används ju lite som att kalla någon för egoistisk idiot. Att folk sjukdomsstämplar varandra.

Tycks iallafall vara populärt just nu. Tycks finnas en uppsjö böcker om relationer med psykopater och narcissister.
Det är mycket svårt att upptäcka en narcissist ..
För de flesta kommer upptäckten först efter de har lämnat förhållande ..
Men det här ska man ha koll på
Din partner gör dig liten inför andra(vänner familj arbetskollegor ) eller bakom din rygg .
omotiverade vredesutbrott .
Kan inte svara på konkreta frågor (de undvikar alla samtal då de istället byter samtalsämnen )
Du blir ignorerad
De provar att provocera dig dig att insuniera att det finns en annan
ect ect ect
Det är vad som kommer efter de har manipulead dig genom att vara charmiga i början .
Värd att veta är att Narcissister alltid är otrogna och är ofta bigamister
sen finns det 3 olika typer av Narcissister
utåtagerande introverta och dolda . dock använder de alla samma metoder och har samma destruktiva mål .
i slutändan är en Narcissist alltid en Parasit både mentalt och ekonomiskt .
Senast redigerad av MyJustice 2024-02-24 kl. 01:15.
Citera
2024-02-24, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Det är mycket svårt att upptäcka en narcissist ..
För de flesta kommer upptäckten först efter de har lämnat förhållande ..
Men det här ska man ha koll på
Din partner gör dig liten inför andra(vänner familj arbetskollegor ) eller bakom din rygg .
omotiverade vredesutbrott .
Kan inte svara på konkreta frågor (de undvikar alla samtal då de istället byter samtalsämnen )
Du blir ignorerad
De provar att provocera dig dig att insuniera att det finns en annan
ect ect ect
Det är vad som kommer efter de har manipulead dig genom att vara charmiga i början .
Värd att veta är att Narcissister alltid är otrogna och är ofta bigamister
sen finns det 3 olika typer av Narcissister
utåtagerande introverta och dolda . dock använder de alla samma metoder och har samma destruktiva mål .
i slutändan är en Narcissist alltid en Parasit både mentalt och ekonomiskt .

Tack!

Har du läst några böcker I ämnet?
Citera
2024-02-24, 11:46
Medlem
zombie-nations avatar
Finns det en bok där kvinnan är narcissist eller psykopat?

I mitt liv har jag bara träffat två män med psykopatiska drag, men flera kvinnor med narcissistiska drag och minst en har jag hört om genom en vän, där kvinnan hade psykopatiska drag.

Psykopatkvinnan var inte en fysiskt farlig människa, men hon hatade ett av sina barn, som fick göra allt för mamman men mamman visade ingen kärlek ändå. Hon verkade inte vilja vara i centrum som en narcissist. Bara helt egoistisk. Utan att använda våld behandlade hon barnet helt avskyvärt. T ex fick barnet börja försörja sig med mat när hon bara vara 12 år.

Känns lite synd att AsPD och psykopati är inriktat kring brott. Hos kvinnor behöver det inte vara så. Förr när alla måste ha barn, fanns kvinnor som hatade sina barn på grund av psykopati.

Vet en man som är gift med en narcissist, och det verkar som han löst det på två sätt, dels smyger in egna idéer så att hon ska tro det är hennes, dels låter henne bestämma, dels dras med av hennes charm och får en del i hennes storslagna berättelser. Han verkar inte riktigt fatta hur illa det är. T ex skulle han aldrig försvara någon som blir skadad av hans fru. Han verkar ha aspergers, så han kanske skiter i hur andra känner. De verkar vara ett radarpar, dem mot världen. Snarare än att hon tar ut saker över honom, men det händer säkert bakom stängda dörrar. Hon kan "dra gränser" på helt weirda sätt, bara för att man ska lida. T ex är man jättekissnödig och fått låna toa innan, men plötsligt får man inte det utan måste springa till en annan toa. Hon tar allt som kritik, så om man t ex inte gillar gräddtårta (finns laktosintoleranta i omgivningen), så anser hon att de skadar henne och måste hämnas, och hon snackar skit om hur feta de är.

Fy jag ryser. Men finns det böcker om sådana? Kanske är de skrivna av barnen snarare än mannen?
Citera
2024-02-24, 11:49
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Tack!

Har du läst några böcker I ämnet?
Nej men det finns mycket information på nätet och youtube .
Att förstå det kräver många timmars läsning .
Och helst ha känd eller blivit exponerad av en Narcissist .
Citera
2024-02-24, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns det en bok där kvinnan är narcissist eller psykopat?

I mitt liv har jag bara träffat två män med psykopatiska drag, men flera kvinnor med narcissistiska drag och minst en har jag hört om genom en vän, där kvinnan hade psykopatiska drag.

Psykopatkvinnan var inte en fysiskt farlig människa, men hon hatade ett av sina barn, som fick göra allt för mamman men mamman visade ingen kärlek ändå. Hon verkade inte vilja vara i centrum som en narcissist. Bara helt egoistisk. Utan att använda våld behandlade hon barnet helt avskyvärt. T ex fick barnet börja försörja sig med mat när hon bara vara 12 år.

Känns lite synd att AsPD och psykopati är inriktat kring brott. Hos kvinnor behöver det inte vara så. Förr när alla måste ha barn, fanns kvinnor som hatade sina barn på grund av psykopati.

Vet en man som är gift med en narcissist, och det verkar som han löst det på två sätt, dels smyger in egna idéer så att hon ska tro det är hennes, dels låter henne bestämma, dels dras med av hennes charm och får en del i hennes storslagna berättelser. Han verkar inte riktigt fatta hur illa det är. T ex skulle han aldrig försvara någon som blir skadad av hans fru. Han verkar ha aspergers, så han kanske skiter i hur andra känner. De verkar vara ett radarpar, dem mot världen. Snarare än att hon tar ut saker över honom, men det händer säkert bakom stängda dörrar. Hon kan "dra gränser" på helt weirda sätt, bara för att man ska lida. T ex är man jättekissnödig och fått låna toa innan, men plötsligt får man inte det utan måste springa till en annan toa. Hon tar allt som kritik, så om man t ex inte gillar gräddtårta (finns laktosintoleranta i omgivningen), så anser hon att de skadar henne och måste hämnas, och hon snackar skit om hur feta de är.

Fy jag ryser. Men finns det böcker om sådana? Kanske är de skrivna av barnen snarare än mannen?

Finns väl romaner typ Stephen King.

Men de här typerna av självbiografiska böcker som det kommit många av på sistone tycks mest handla om kvinnor som skriver om en relation med en man.
Citera
2024-02-24, 12:04
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Finns väl romaner typ Stephen King.

Men de här typerna av självbiografiska böcker som det kommit många av på sistone tycks mest handla om kvinnor som skriver om en relation med en man.

Menar lite mer subtilt än att en man fångas av en kvinna och misshandlas.

Men kanske kommer mer sansade böcker. Och inte bara att mannen kan vara svinet.
Citera
2024-02-24, 12:27
Medlem
KarmageddonN0Ws avatar
Citat:
Hur seriösa är den här typen av diagnoser Narcissist och psykopat etc?
Dem är vädigt seriösa,dock används dem fel alldeles för mycket....
Citera
2024-02-24, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Menar lite mer subtilt än att en man fångas av en kvinna och misshandlas.

Men kanske kommer mer sansade böcker. Och inte bara att mannen kan vara svinet.

Jag lyssnade lite på Martina Skowronskas bok ”Genomskåda narcissisten” igår. Men jag fick intrycket av att det mer var en hämndbok mot ett ex, och jag fick inte alls känslan av att hennes ex kunde ha varit en narcissist. Det kändes lika mycket som att hon själv var det i så fall.

Hon hade en massa idéer om hur en bra pojkvän skulle vara. Hon kändes som en High maintenance Girl friend….

Fast jag kommer inte att lyssna färdigt, för den var inte speciellt bra, den boken.

Sedan läste jag OM Helena von Zweigbergks roman ”Djävulsnyckeln” men lät som den inte heller var bra, kanske också en hämndbok om nån hon varit ihop med efter skilsmässan från Bengt Ohlsson.

https://www.kapprakt.se/marit-daniel...javulsnyckeln/
Senast redigerad av Ppen 2024-02-24 kl. 16:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in