2024-02-24, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Bekvämare att skaffa barn? HAHAHAHAH
har du nånsin bevittnat en förlossning?
När var det bättre att föda barn? Om vi går riktigt långt tillbaka i tiden var mödradödligheten skyhög.
Citera
2024-02-24, 17:27
Medlem
Om genomsnittet är 1,5 barn per kvinna för alla kvinnor, inklusive somaliska kvinnor i Sverige, så undrar man ju hur lågt det är för etniska svenskar. Inte så bra med tanke på hur generös staten ändå är mot barnfamiljer.
Citera
2024-02-24, 17:32
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VVVictor
Det är inte så världen funkar din idiot. Vuxna människor slutar inte helt plötsligt skaffa barn en dag. Trender kan analyseras utifrån ekonomiska och och sociala faktorer - men även miljöfaktorer. Han man en skarp trendförändring är det vanligtvis lätt att se att vissa sådana faktorer ändrstd.

Fast många resonerar så. Att det inte är värt det för att det är inte roligt. Finns annat att lägga tid o energi på. Kolla sydkorea.
Citera
2024-02-24, 17:32
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
När var det bättre att föda barn? Om vi går riktigt långt tillbaka i tiden var mödradödligheten skyhög.

det har aldrig varit bekvämt och kommer aldrig vara. tack vare sociala medier sprids ryktet snabbt. att barnafödande inte är någon kul grej.
Citera
2024-02-24, 17:36
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MorTill3VitaBarn
Vad menar du med synen på det traditionella familjelivet?

Vi är singlar allt mer upp i åldrarna, barnlösa kvinnor runt 35 huserar på Tinder efter haft sin tuffa "girl-boss" karriär med inslag av manshat. Extrem polaritet bland könen och politisk läggning är också en anledning till att samhället ser ut som det gör.

Ett traditionellt familjeliv betyder att mannen drar in majoriteten av ekonomin och modern är kärleken i hemmet, det är egentligen väldigt simpelt och essensen av traditionellt familjeliv att man gör sina uppoffringar till familjen. Fadern ska ge familjen det fader kan ge, och modern ger det en moder kan ge, osv.
Citera
2024-02-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Att du TYCKER så är inget argument för oss andra.
Jag tycker inte jag vet när de gäller mig själv är de garanterat fakta jag har ingen lämplig kvinna i mitt liv och skaffa barn med inget jag tycker de bara är så. Sen är de så att många inte vill skaffa barn pågrund av ekonomi och att de är jobbigt tycker dem. De förekom innan något covid vaccin
Citera
2024-02-24, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Det är pga feminismen, HBTQ, manshatet, abort och den ”kvinnliga frigörelsen” i samband med inflation, kriminalitet och lägre köpkraft. Ren Vänsterpolitik med andra ord.

De har länge försökt demontera kärnfamiljen. Trotsa att man enligt forskning vet att den är bäst för alla och gör alla parter lyckligast.

Kvinnor är som lyckligast med barn och pojkar med en närvarande pappa löper mindre risk att bli kriminella. Nu måste alla kvinnor göra karriär, trots att det passar långt ifrån alla, och de blir dessutom orättvist inkvoterade i yrken de inte är lika bra på som män. Det är fult att vara hemma fru, fast det egentligen är vad vi män värdesätter mest. Osv. En fungerande kärnfamilj utgör basen i alla samhällen. Det är riktig framgång.

Titta nu vad vänsterpolitiken och feminismen gjort. Kvinnor har aldrig varit otryggare, ensammare och olyckligare. Många kommer dö ensamma och helt miserabla.

Det är nog snarare på grund av din typ av kvinnosyn som många kvinnor hellre lever som singlar utan barn.
Citera
2024-02-24, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballcancer
Bekvämare att skaffa barn? HAHAHAHAH
har du nånsin bevittnat en förlossning?

Ja det har jag.

Hur länge har man fått betalt för att skaffa barn? Hur länge har dagis kostnat 1500-2000 kr / mån och hur många länder är det så i?

Får barn gratis mat i många länder? Är BVC gratis i alla länder? Är BB gratis i alla länder?

Fanns gynekologer på medeltiden motsvarande dagens kunskap? Fanns sjukvård motsvarande dagens?
Citera
2024-02-24, 18:46
Medlem
Det är bara för folk att kamma till sig och skaffa barn. Svenskarna behöver öka i antal och inte genom invandring från Mellanöstern.
Citera
2024-02-24, 19:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TreRaggmunkar
Jag är en ärthjärna men du pratar på riktigt om att bilda familj i 2RoK!?

Vad fan är det för fel på dig, först ljuger du om radhus för 3 miljoner i Stockholmsområdet som jag motbevisade tidigare, och nu ljuger du om 2RoK för under 2 miljoner?

Du måste släppa tangentbordet nu och fråga folk ute i verkligen, små lägenheter i Stockholm innanför tullarna ligger på 100 tkr/kvm, visst för att det är billigare i förorterna, men hela resonemanget är helt skevt då du får det och låta som att priserna halveras med 10 min bilresa.

Du måste typ långt ut i upplands Väsby och ett ytterområde där för att kanske komma över en sleten pundarkvart, du är inte i verkligheten

Vanliga människor vill inte köpa ett SL-kort, bo på 50 kvm i Rinkeby och skaffa barn utan bil, vad fan är det för jävla liv du beskriver?

Har du träffat barn och varit runt barn? Du kan inte ruttna i en liten 2:a med ett kolikbarn, men visst, det är du och somalierna
2 rok kan du utan tvekan få för under 2 millar i stockholms län med goda förbindelser till centrala Stockholm. Här kan du inte förneka det.

Citat:
Du måste typ långt ut i upplands Väsby och ett ytterområde där för att kanske komma över en sleten pundarkvart, du är inte i verkligheten
Ja, om man vill bosätta sig i hyresrätt. Men nu pratar vi om bostadsrätter.

Citat:
Vanliga människor vill inte köpa ett SL-kort, bo på 50 kvm i Rinkeby och skaffa barn utan bil, vad fan är det för jävla liv du beskriver?
Man behöver inte nödvändigtvis bil för att klara sig i Stockholm. SL-kort funkar utmärkt. Och som sagt, ska man ha en bil så finns det massor av kördugliga begagnade bilar som du kan köpa för några tiotusentals kronor.

Citat:
Har du träffat barn och varit runt barn? Du kan inte ruttna i en liten 2:a med ett kolikbarn, men visst, det är du och somalierna
Men snälla någon. Tror du att alla småbarnsföräldrar i Stockholm bor i villa/radhus?

Citat:
du pratar på riktigt om att bilda familj i 2RoK!?
2 rok funkar utmärkt om du har en eller två små ungar i 0-2 års åldern. Sen kan man uppgradera sig till en trea eller fyra när det gått några år och då har man kommit längre i karriären och kanske bytt arbetsgivare och höjt sin lön ordentligt.

Varför i helvete skulle ett par som tjänar stabilt inte ha råd med att belåna sig en trea eller fyra med rimligt avstånd till centrala Stockholm?

Som sagt, det är inte omöjligt om man är beredd att ställa om sitt liv med ansvarsfull ekonomi. Det finns flera par i Stockholm som inte tjänar några större pengar men som får det att gå runt.

Jag förnekar inte att ekonomin och bostadsmarknaden spelar roll i att folk inte vill ha barn. Men du får det att låta som en omöjlig uppgift. Och det är där jag inte är överens med dig. Jag skulle säga att andra faktorer väger betydligt större.
Senast redigerad av Genelkurmay 2024-02-24 kl. 19:30.
Citera
2024-02-24, 19:23
Medlem
Det hade givetvis varit ännu lägre barnafödande utan invandrare, som har fler barn än svenskar. Jag tror inte det beror på
ekonomiska förhållanden, Sverige har väl den
mest generösa föräldraförsäkringen.
Jag tror det har med livsstil, unga vill vara fria
och spendera tid på intressen . Och att kvinnor ofta är högre utbildade än män , gör att många killar med lägre utbildning ratas av kvinnor
Citera
2024-02-24, 19:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mindstream
Om genomsnittet är 1,5 barn per kvinna för alla kvinnor, inklusive somaliska kvinnor i Sverige, så undrar man ju hur lågt det är för etniska svenskar. Inte så bra med tanke på hur generös staten ändå är mot barnfamiljer.
Har också tänkt på det. Då är vi ju någonstans mellan 1,0 och 1,5. Det blir då samma fertilitetstal som man har i Japan. Och det är riktigt alarmerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in