Citat:
Ursprungligen postat av
TreRaggmunkar
Jag är en ärthjärna men du pratar på riktigt om att bilda familj i 2RoK!?
Vad fan är det för fel på dig, först ljuger du om radhus för 3 miljoner i Stockholmsområdet som jag motbevisade tidigare, och nu ljuger du om 2RoK för under 2 miljoner?
Du måste släppa tangentbordet nu och fråga folk ute i verkligen, små lägenheter i Stockholm innanför tullarna ligger på 100 tkr/kvm, visst för att det är billigare i förorterna, men hela resonemanget är helt skevt då du får det och låta som att priserna halveras med 10 min bilresa.
Du måste typ långt ut i upplands Väsby och ett ytterområde där för att kanske komma över en sleten pundarkvart, du är inte i verkligheten
Vanliga människor vill inte köpa ett SL-kort, bo på 50 kvm i Rinkeby och skaffa barn utan bil, vad fan är det för jävla liv du beskriver?
Har du träffat barn och varit runt barn? Du kan inte ruttna i en liten 2:a med ett kolikbarn, men visst, det är du och somalierna
2 rok kan du utan tvekan få för under 2 millar i stockholms län med goda förbindelser till centrala Stockholm. Här kan du inte förneka det.
Citat:
Du måste typ långt ut i upplands Väsby och ett ytterområde där för att kanske komma över en sleten pundarkvart, du är inte i verkligheten
Ja, om man vill bosätta sig i hyresrätt. Men nu pratar vi om bostadsrätter.
Citat:
Vanliga människor vill inte köpa ett SL-kort, bo på 50 kvm i Rinkeby och skaffa barn utan bil, vad fan är det för jävla liv du beskriver?
Man behöver inte nödvändigtvis bil för att klara sig i Stockholm. SL-kort funkar utmärkt. Och som sagt, ska man ha en bil så finns det massor av kördugliga begagnade bilar som du kan köpa för några tiotusentals kronor.
Citat:
Har du träffat barn och varit runt barn? Du kan inte ruttna i en liten 2:a med ett kolikbarn, men visst, det är du och somalierna
Men snälla någon. Tror du att alla småbarnsföräldrar i Stockholm bor i villa/radhus?
Citat:
du pratar på riktigt om att bilda familj i 2RoK!?
2 rok funkar utmärkt om du har en eller två små ungar i 0-2 års åldern. Sen kan man uppgradera sig till en trea eller fyra när det gått några år och då har man kommit längre i karriären och kanske bytt arbetsgivare och höjt sin lön ordentligt.
Varför i helvete skulle ett par som tjänar stabilt inte ha råd med att belåna sig en trea eller fyra med rimligt avstånd till centrala Stockholm?
Som sagt, det är inte omöjligt om man är beredd att ställa om sitt liv med ansvarsfull ekonomi. Det finns flera par i Stockholm som inte tjänar några större pengar men som får det att gå runt.
Jag förnekar inte att ekonomin och bostadsmarknaden spelar roll i att folk inte vill ha barn. Men du får det att låta som en omöjlig uppgift. Och det är där jag inte är överens med dig. Jag skulle säga att andra faktorer väger betydligt större.