2024-02-22, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Du missade att han skrev privat plånbok elelr?
Vad menas med det, för någon helt oinsatt i krypto?
Citera
2024-02-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Vad menas med det, för någon helt oinsatt i krypto?

Okej,om du inte är insatt så var det inte så konstigt.

En privat wallet, är en wallet som bara du kontrollerar.
Har du bitcoin på den så kan ingen myndighet låsa dom eller ta dom.
Endast den som har privata nyckeln kan ta dom.

Så du ska gömma privata nyckeln nånstans där myndigheter inte kommer åt den.
Privata nyckeln består oftast av 12 eller 24 ord.

Om du istälet skulle ha bitcoin på en exchange så kan dom låsa dina bitcoin på begäran av myndigheter.
Jag har själv haft problem med kronofogden som ville mäta ut tillgångar.
Dom såg på mitt bankkonto att jag hade köpt bitcoin men jag bad dom bara dra åt helvette när dom frågade var mina bitcoin var.

Ska också tillägga att vissa kryptovalutor går att frysa
Har inte exakt koll på vilka det är men USDT är en av dom iaf.
Om du skulle förvara USDT på en privat wallet där myndigheter inte kan ta dom, så om myndigheter spårar dina USDT till din privata wallet, så kan dom begära att skaparna av USDT ska låsa dina tillgångar.
Bitcoin går dock inte frysa på begäran.

Så även om du äger krypto så måste du ha lite kunskap för att inte bli rånad av fogden där med.
Citera
2024-02-22, 22:34
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Svårt att finna svar på frågan om svenska Kronofogdemyndigheter kan utmäta medel på Paypal. Enda jag hör är att om det rör sig om skatteskulder så är de mer jävligare och böjer sig mer baklänges om det behövs.

Har skulder på ingång som jag tänker betala men kan inte göra det i dagsläget, även om det de facto finns en del medel.

Är svårare än vad jag trodde generellt att göra sina egna pengar fria. Att plocka ut 100,000kr av sina pengar av sin bank är inte helt självklart.

Den som kan bilar hade säkert kunnat göra en bra investering och sätta dem i omsättning. Guld och silver ger en vinst på sikt men tappar i värde i närtid. Priset på guld nu dessutom högt.

Jag har frågat Paypal direkt och de hävdar att de inte har några avtal med svenska myndigheter på det sättet. Men vet inte om jag är helt beredd att lita på främlingens ord.

Inte mitt expertområde men Paypal Sverige drivs väl från en filial i Sverige som jag tolkar det. Då har de skyldighet att lämna uppgifter.

https://skatteverket.se/omoss/digita...55452758f.html
Citera
2024-02-22, 23:14
Medlem
Bob-Dylans avatar
Köp guldmynt och förvara någonstans där dom inte gör utmätning. Behöver du likvider så ge dem till någon du känner som säljer och cashar in och sedan tar ut kontanter till dig.

Guld är inte dyrt. Fiat som tappar värde.
Citera
2024-02-23, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Okej,om du inte är insatt så var det inte så konstigt.

En privat wallet, är en wallet som bara du kontrollerar.
Har du bitcoin på den så kan ingen myndighet låsa dom eller ta dom.
Endast den som har privata nyckeln kan ta dom.

Så du ska gömma privata nyckeln nånstans där myndigheter inte kommer åt den.
Privata nyckeln består oftast av 12 eller 24 ord.

Om du istälet skulle ha bitcoin på en exchange så kan dom låsa dina bitcoin på begäran av myndigheter.
Jag har själv haft problem med kronofogden som ville mäta ut tillgångar.
Dom såg på mitt bankkonto att jag hade köpt bitcoin men jag bad dom bara dra åt helvette när dom frågade var mina bitcoin var.

Ska också tillägga att vissa kryptovalutor går att frysa
Har inte exakt koll på vilka det är men USDT är en av dom iaf.
Om du skulle förvara USDT på en privat wallet där myndigheter inte kan ta dom, så om myndigheter spårar dina USDT till din privata wallet, så kan dom begära att skaparna av USDT ska låsa dina tillgångar.
Bitcoin går dock inte frysa på begäran.

Så även om du äger krypto så måste du ha lite kunskap för att inte bli rånad av fogden där med.

Tack för redogörelsen.

Hur hade man likviderat krypton sen då i pengar?

....inte helt riskfritt med Bitcoain dock svänger en hel del... Finns det säkerheter eller är det bara att gilla läget där?
Citera
2024-02-23, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Inte mitt expertområde men Paypal Sverige drivs väl från en filial i Sverige som jag tolkar det. Då har de skyldighet att lämna uppgifter.

https://skatteverket.se/omoss/digita...55452758f.html
Tack! Ja det känns mer i linje med hur det funkar i verkligheten. Annars hade ju alla bara kunnat placera pengar på Paypal och sluppit utmätning. Orealistiskt..
Citera
2024-02-23, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Köp guldmynt och förvara någonstans där dom inte gör utmätning. Behöver du likvider så ge dem till någon du känner som säljer och cashar in och sedan tar ut kontanter till dig.

Guld är inte dyrt. Fiat som tappar värde.
Yepp, men guld kostar säkert 20% mer i inköp jämfört med försäljningsvärde....vad jag förstår det som..?

Sen eftersom guldet är rekordhögt nu, kan det sjunka. Resultatet kan bli att man förlorar upp till halva värdet på det... Men visst jag har tänkt över det mycket och känn som vettigaste lösningen ändå.
Citera
2024-02-23, 07:56
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Yepp, men guld kostar säkert 20% mer i inköp jämfört med försäljningsvärde....vad jag förstår det som..?

Sen eftersom guldet är rekordhögt nu, kan det sjunka. Resultatet kan bli att man förlorar upp till halva värdet på det... Men visst jag har tänkt över det mycket och känn som vettigaste lösningen ändå.

Du köper det med en premie på 10%.
Ett guldmynt kostar just nu ca 22.000kr och säljer du det direkt tillbaka så får du 20.000kr.

Nej, guld är inte övervärderat tvärtom i min mening så är guldpriset nedtryckt genom prismanipulation och att dollarn är mkt stark.
Du kan ha den åsikten men så är inte fallet. Titta på hur världen ser ut geopolitiskt, den höga inflationen som äter upp värdet på valutor och dollarn som snart ger vika. När dom sakerna faller på plats är det enda vettiga guld.

Självklart kan det falla i pris. Jag har dock svårt att se guldet gå ned mer än 15% och det skulle då bero på ytterligare styrka i dollarn och att världen helt plötsligt vill kramas. Tror inte det.

Jag har inte så många andra idéer på vad du kan göra. Du kan ju köpa vanliga grejer också men det är få saker som tar så liten plats och har det värdet. Du lämnar inte några digitala spår efter dig att följa förutom inköpet i sig. När du ska omvandla det till pengar är det inte spårbart så länge du låter någon annan sälja guldet och ger dig kontanter.
Senast redigerad av Bob-Dylan 2024-02-23 kl. 08:00.
Citera
2024-02-23, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Du köper det med en premie på 10%.
Ett guldmynt kostar just nu ca 22.000kr och säljer du det direkt tillbaka så får du 20.000kr.

Nej, guld är inte övervärderat tvärtom i min mening så är guldpriset nedtryckt genom prismanipulation och att dollarn är mkt stark.
Du kan ha den åsikten men så är inte fallet. Titta på hur världen ser ut geopolitiskt, den höga inflationen som äter upp värdet på valutor och dollarn som snart ger vika. När dom sakerna faller på plats är det enda vettiga guld.

Självklart kan det falla i pris. Jag har dock svårt att se guldet gå ned mer än 15% och det skulle då bero på ytterligare styrka i dollarn och att världen helt plötsligt vill kramas. Tror inte det.

Jag har inte så många andra idéer på vad du kan göra. Du kan ju köpa vanliga grejer också men det är få saker som tar så liten plats och har det värdet. Du lämnar inte några digitala spår efter dig att följa förutom inköpet i sig. När du ska omvandla det till pengar är det inte spårbart så länge du låter någon annan sälja guldet och ger dig kontanter.

Ja, guld ÄR ett stort fuck you finger till KFM. Och jag tror också att dollarna / hella Amerikanska paradigmen är nu ihålig.

Var inne på att köpa stycke land i Portugal men tydligen kan KFM utmäta där också via respektive myndigheter, EU-sammarbete.

Om man har möjligheten att åka till land inom Europa för tillfället, vart hittar man bäst deals? Är präglade guldmynt mest av värde? I t.ex. Turkiet har deras valuta rasat. Har det påverkat priserna på guld motsvarande?

Hur är det med silver?
Citera
2024-02-23, 08:41
Medlem
Citat:
Är präglade guldmynt mest av värde?

Du har ju pantbanker också och deras försäljning av guldsmycken som ofta säljs för enbart guldpriset om jag förstått rätt.
Citera
2024-02-23, 08:43
Medlem
tarek90s avatar
Ta ut dom i kontanter vad är problemet?
Citera
2024-02-23, 09:26
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Svårt att finna svar på frågan om svenska Kronofogdemyndigheter kan utmäta medel på Paypal. Enda jag hör är att om det rör sig om skatteskulder så är de mer jävligare och böjer sig mer baklänges om det behövs.

Har skulder på ingång som jag tänker betala men kan inte göra det i dagsläget, även om det de facto finns en del medel.

Är svårare än vad jag trodde generellt att göra sina egna pengar fria. Att plocka ut 100,000kr av sina pengar av sin bank är inte helt självklart.

Den som kan bilar hade säkert kunnat göra en bra investering och sätta dem i omsättning. Guld och silver ger en vinst på sikt men tappar i värde i närtid. Priset på guld nu dessutom högt.

Jag har frågat Paypal direkt och de hävdar att de inte har några avtal med svenska myndigheter på det sättet. Men vet inte om jag är helt beredd att lita på främlingens ord.

Alltså, jag har flera miljoner i skulder och har haft hundratusentals kronor på mitt konto, ingenting har hänt. Det är en otroligt avancerad och omfattande process innan kronofogden mäter ut dina pengar hos banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in