2024-02-23, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag har inte så många andra idéer på vad du kan göra. Du kan ju köpa vanliga grejer också men det är få saker som tar så liten plats och har det värdet. Du lämnar inte några digitala spår efter dig att följa förutom inköpet i sig. När du ska omvandla det till pengar är det inte spårbart så länge du låter någon annan sälja guldet och ger dig kontanter.
Hur är det med diamanter och andra ädelstenar?
Citera
2024-02-23, 09:38
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Inte mitt expertområde men Paypal Sverige drivs väl från en filial i Sverige som jag tolkar det. Då har de skyldighet att lämna uppgifter.

https://skatteverket.se/omoss/digita...55452758f.html
PayPal finns inte listad som bank med kontofunktion hos fogden, så när den generella blänkaren/förfrågan går ut vid bankförfrågan kommer inte PayPal med.
Citera
2024-02-23, 10:09
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
PayPal finns inte listad som bank med kontofunktion hos fogden, så när den generella blänkaren/förfrågan går ut vid bankförfrågan kommer inte PayPal med.

Vad som är listat hos KFM spelar väl ingen roll.
KFM ställer ju frågan via Skatteverkets e-tjänst numera. Därefter kontaktas endast de institut där personen har ett konto enligt Skatteverkets svar.

Ett konto hos ett kreditinstitut omfattas av lagen om det är möjligt att ha ett tillgodohavande på kontot. Och PayPal själva säger ju att det är ett kreditinstitut med tillstånd i Luxemburg, och har ett svenskt filialnummer. Så ser inte hur de skulle komma undan lagen om konto- och värdefacksystem (som bygger på ett EU-direktiv).
Citera
2024-02-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svulstism
Tack för redogörelsen.

Hur hade man likviderat krypton sen då i pengar?

....inte helt riskfritt med Bitcoain dock svänger en hel del... Finns det säkerheter eller är det bara att gilla läget där?

Jag glömde en viktig del.

Om du verkligen vill ha dina krypto i USDT så kan du köpa bitcoin, växla till monero, skicka monero till annan, annonym monero plånbok, och sedan växla dom till USDT.
På så sätt skaspåren sluta när du skickar monero till annonym monero plånbok, monero går inte spåra nämligen.

Bitcoin svänger en hel del ja och det är därför du vill ha dina krypto i en stablecoin som tex USDT.

Finns ganska många sidor där du kan sälja dina USDT eller annan krypto för både swish, banköverföring, och kontanter.
Är du utomlands så kan du växla dina USDT till bitcoin och sedan ta ut dina btc i en bankomat och få kontanter.
Citera
2024-02-23, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Okej,om du inte är insatt så var det inte så konstigt.

En privat wallet, är en wallet som bara du kontrollerar.
Har du bitcoin på den så kan ingen myndighet låsa dom eller ta dom.
Endast den som har privata nyckeln kan ta dom.

Så du ska gömma privata nyckeln nånstans där myndigheter inte kommer åt den.
Privata nyckeln består oftast av 12 eller 24 ord.

Om du istälet skulle ha bitcoin på en exchange så kan dom låsa dina bitcoin på begäran av myndigheter.
Jag har själv haft problem med kronofogden som ville mäta ut tillgångar.
Dom såg på mitt bankkonto att jag hade köpt bitcoin men jag bad dom bara dra åt helvette när dom frågade var mina bitcoin var.

Ska också tillägga att vissa kryptovalutor går att frysa
Har inte exakt koll på vilka det är men USDT är en av dom iaf.
Om du skulle förvara USDT på en privat wallet där myndigheter inte kan ta dom, så om myndigheter spårar dina USDT till din privata wallet, så kan dom begära att skaparna av USDT ska låsa dina tillgångar.
Bitcoin går dock inte frysa på begäran.

Så även om du äger krypto så måste du ha lite kunskap för att inte bli rånad av fogden där med.

Varför gör du inte rätt för dig din jävla mupp !
Citera
2024-02-23, 13:14
Medlem
Citat:
Svårt att finna svar på frågan om svenska Kronofogdemyndigheter kan utmäta medel på Paypal. Enda jag hör är att om det rör sig om skatteskulder så är de mer jävligare och böjer sig mer baklänges om det behövs.

Har skulder på ingång som jag tänker betala men kan inte göra det i dagsläget, även om det de facto finns en del medel.

Är svårare än vad jag trodde generellt att göra sina egna pengar fria. Att plocka ut 100,000kr av sina pengar av sin bank är inte helt självklart.

Den som kan bilar hade säkert kunnat göra en bra investering och sätta dem i omsättning. Guld och silver ger en vinst på sikt men tappar i värde i närtid. Priset på guld nu dessutom högt.

Jag har frågat Paypal direkt och de hävdar att de inte har några avtal med svenska myndigheter på det sättet. Men vet inte om jag är helt beredd att lita på främlingens ord.

gör upp en avbetalningsplan med K.F problemet löst. om det nu inte finns något du inte berättat, vad det nu skulle vara, utmätning sker endast ,,, just ja har du ngn inkomst på papperet, om inte kanske utmätning kan komma på tal tidigare, då en avbetalningsplan kräver nån form av inkomst TROR JAG
Citera
2024-02-23, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Vad som är listat hos KFM spelar väl ingen roll.
KFM ställer ju frågan via Skatteverkets e-tjänst numera. Därefter kontaktas endast de institut där personen har ett konto enligt Skatteverkets svar.

Ett konto hos ett kreditinstitut omfattas av lagen om det är möjligt att ha ett tillgodohavande på kontot. Och PayPal själva säger ju att det är ett kreditinstitut med tillstånd i Luxemburg, och har ett svenskt filialnummer. Så ser inte hur de skulle komma undan lagen om konto- och värdefacksystem (som bygger på ett EU-direktiv).
Vad menar du med det? Att KFM kan ta eller inte ta?
Citera
2024-02-23, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av koktkille
gör upp en avbetalningsplan med K.F problemet löst. om det nu inte finns något du inte berättat, vad det nu skulle vara, utmätning sker endast ,,, just ja har du ngn inkomst på papperet, om inte kanske utmätning kan komma på tal tidigare, då en avbetalningsplan kräver nån form av inkomst TROR JAG
Bra idé! Har redan gjort... men tror ju inte de struntar i att utmäta för det...eller?
Citera
2024-02-23, 15:26
Medlem
Citat:
Jag glömde en viktig del.

Om du verkligen vill ha dina krypto i USDT så kan du köpa bitcoin, växla till monero, skicka monero till annan, annonym monero plånbok, och sedan växla dom till USDT.
På så sätt skaspåren sluta när du skickar monero till annonym monero plånbok, monero går inte spåra nämligen.

Bitcoin svänger en hel del ja och det är därför du vill ha dina krypto i en stablecoin som tex USDT.

Finns ganska många sidor där du kan sälja dina USDT eller annan krypto för både swish, banköverföring, och kontanter.
Är du utomlands så kan du växla dina USDT till bitcoin och sedan ta ut dina btc i en bankomat och få kontanter.

Låter som en plan, men hur ta ut sina bitcoins i en bankomat? Måste väl koppla in sin bank för det?
Citera
2024-02-23, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0dspirit
Alltså, jag har flera miljoner i skulder och har haft hundratusentals kronor på mitt konto, ingenting har hänt. Det är en otroligt avancerad och omfattande process innan kronofogden mäter ut dina pengar hos banken.
hade skulder på företaget ett tag. De skickade ut notis om utmätning niom några veckor sen en dag när jag skulle handla med företagskortet var det tömt på ett antal tusen som KFM hade utmätt.
Citera
2024-02-23, 15:33
Medlem
Citat:
Låter som en plan, men hur ta ut sina bitcoins i en bankomat? Måste väl koppla in sin bank för det?

Det är inte en vanlig bankomat som du använder här i sverige, men det funkar på samma sätt ungefär.

Här kan du se hur det funkar: https://www.youtube.com/watch?v=LW26fGC_J-g

Här kan du se karta och lista på var dessa finns: https://coinatmradar.com/bitcoin-atm-near-me/

Som du ser finns inga i sverige, men det finns i finland och polen bland annat och dit är det ju inga problem att ta sig över dagen eller så.

Enda problemet kan väl bli om du blir stoppad i kontroll vi gränsen av nån anledning och om du har massa kontanter på dig då så kanske svenska tullen blir misstänksamma.
Ska väl ganska myket till för att du som privatperson ska bli kontrollerad tror jag.
Antingen att hundar känner knarklukt på dig eller att du redan innan är kriminell.
Citera
2024-02-23, 15:50
Medlem
Citat:
Det är inte en vanlig bankomat som du använder här i sverige, men det funkar på samma sätt ungefär.

Här kan du se hur det funkar: https://www.youtube.com/watch?v=LW26fGC_J-g

Här kan du se karta och lista på var dessa finns: https://coinatmradar.com/bitcoin-atm-near-me/

Som du ser finns inga i sverige, men det finns i finland och polen bland annat och dit är det ju inga problem att ta sig över dagen eller så.

Enda problemet kan väl bli om du blir stoppad i kontroll vi gränsen av nån anledning och om du har massa kontanter på dig då så kanske svenska tullen blir misstänksamma.
Ska väl ganska myket till för att du som privatperson ska bli kontrollerad tror jag.
Antingen att hundar känner knarklukt på dig eller att du redan innan är kriminell.

Tack! Det är ett alternativ
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in