2024-02-23, 18:11
Medlem
Tuli Kupferbergs avatar
Nej avgiften bör helt enkelt avskaffas. Det är doc skattetekniskt en post som drabbar arbetsgivaren. Tror även de flesta vuxna är medvetna om arbetsgivaravgiften... dags att regeringen utför något konkret istället för att fjanta runt, de har för fan majoritet i riksdagen med SD.
Citera
2024-02-23, 18:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Nej men jag har avlönat hundratals personer. Här har du exakta siffror från PWC (revisorer)

Exempel 1. Här är en kalkyl för en anställd som är född 1979 eller senare som omfattas av kollektivavtal och har en avtalad månadslön på 30 000 kronor samt 30 semesterdagar:

Lön 30 000 kronor
Semesterlön (30 000 kr x 0,8% * 30 dagar / 12 månader) = 600 kr
Arbetsgivaravgifter (30 000 kr + 600 kr) x 31,42% = 9 615 kr
Tjänstepension och trygghetsförsäkring (30 000 kr + 600 kr) x 5,5% = 1 683 kr
Särskild löneskatt (30 000 kr + 600 kr) x 5,5%) x 24,26% = 408 kr
Din totala månadskostnad för att anställa den här personen blir 42 306 kronor, vilket betyder ett påslag på avtalslönen med cirka 41 procent. Vi har i denna beräkning inte tagit hänsyn till värdet av intjänad semester, det vill säga att arbetsgivaren betalar lön även när den anställde har semester och inte utför arbete.

Exempel 2. Här är en kalkyl för en anställd som är född 1979 eller senare och har en avtalad månadslön på 60 000 kronor.

Lön 60 000 kronor
Semesterlön (60 000 kr x 0,8% * 30 dagar / 12 månader) = 1 200 kr
Arbetsgivaravgifter (60 000 kr + 1 200 kr) x 31,42% = 19 229 kr
Tjänstepension och trygghetsförsäkring
Upp till 1: a lönenivå: 2 619 kr (47 625 kr x 5,5%)
Upp till 2: a lönenivå: 4 208 kr (60 000 kr + 1 200 kr - 47 625 kr) x 31%
Särskild löneskatt på pensionskostnad (2 619 kr + 4 208 kr) x 24,26% = 1 656 kr
Din totala månadskostnad för att anställa den här personen blir 88 913 kronor, vilket betyder ett påslag på avtalslönen med cirka 48 procent. Vi har i denna beräkning inte tagit hänsyn till värdet av intjänad semester, det vill säga att arbetsgivaren betalar lön även när den anställde har semester och inte utför arbete.
Jaha?
Citera
2024-02-23, 19:30
Medlem
mediekratis avatar
Bra. Det här borde gälla allt så att folk förstår vilket skattetryck vi har. Många svenskar ser bara till inkomstskatten och säger ”men jag betalar bara 30% det är inte så mycket” men glömmer bort hutlösa skatter för drivmedel, mat, och inte minst arbetsgivaravgifter…mm.
Citera
2024-02-23, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlofRen
Jag tycker att 30% är rimligt. 35-40% är förhögt. Det stämmer också överens med vad jag fick lära mig i "skolan"

Visst, om du är företagare och det går bra tjänar man mer pengar, men det är ju många det inte går så bra för, och det kan ju vara så att man måste lägga undan för sämre år. Allt detta måste tas in samt att man som företagare arbetar mer och måste ha mer kunskap, vilket också tar tid att få ihop; och detta förutom den risk som man tar, vilket sedan slår på privat livet, som man kan kompensera med kanske något bättre semestrar

Likväl, så är arbetsgivaravgiften en skatt på enskilda i företaget och ska därför visas på lönebeskedet.

20% platt skatt är maximalt, allt annat är för högt. Alternativt ett tak på skatten, så att man betalar mindre ju mer man tjänar.
Citera
2024-02-23, 21:01
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Oavsett om man vill kalla arbetsgivaravgiften för skatt eller avgift, så är det rimligt att man får veta hur stor den är. Då förstår folk att ungefär hälften av ens produktionsvärde går till det offentliga. Många tror idag att det bara rör sig om 30%, vilket väl är vad alla i vänstertransferiatet vill att folk ska tro.

Om folk tror att vi har låga skatter så kanske de inte har några problem med "konst" som handlar om att stå och pissa på en teater.
Citera
2024-02-23, 21:19
Medlem
KattenLattens avatar
Alltid lika intressant att läsa vänsterns reaktioner mot sådana här nyheter.

Vänsterns ylande och gläfsande så fort särskild synlighet och förtydligande om arbetsgivaravgiften/arbetsgivarskatten förs på tal är mycket, mycket talande för var deras vidriga mentalitet och inställning ligger.

Vänstern är, som alltid, fienden. Dessa svin måste motarbetas på varje nivå.

Man får gärna inkludera en särskilt fetmarkerad rad på lönespecifikationen om de skatter arbetsgivaren måste betala in å arbetstagarens vägnar. Vänstersvinens tårar skall emottas med samma gusto som en härlig dessert åtnjuts! :)
Citera
2024-02-23, 21:28
Medlem
Tratten52s avatar
Bruttolön x 1,42 = Arbetsgivarens kostnad. Används normalt vid kostnadsbudgetering av personal. Resekostnader ej inräknade
Citera
2024-02-23, 21:51
Medlem
Storstark68s avatar
Jag vill att alla ministerlöner och förmåner inklusive utlandsresor med deras kärringar ska vara synliga en gång i månaden på text tv sidan 101.
Citera
2024-02-23, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Bra. Det här borde gälla allt så att folk förstår vilket skattetryck vi har. Många svenskar ser bara till inkomstskatten och säger ”men jag betalar bara 30% det är inte så mycket” men glömmer bort hutlösa skatter för drivmedel, mat, och inte minst arbetsgivaravgifter…mm.

Mycket av inkomskatten på löneinkomster och arbetsgivaravgifterna går väl dock åt till att betala ut pensioner? Efter att ha arbetat i 40 år eller så förväntar sig många att de ska ha pension lika länge om de inte dör.
Citera
2024-02-23, 22:08
Medlem
Ja! konstigt det inte finns!
Citera
2024-02-23, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej, du får enbart sjukersättning upp till 80% av den lön som motsvarar 7,5 basbelopp.
Ja, som jag skrev, "upp till ett tak". Under taket är det proportionellt.
En liten detalj till: Sjukersättning (i folkmun sjukpension) är 64,7% av lönen, dvs lägre än sjukpenning.
Citera
2024-02-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Nej, du får enbart sjukersättning upp till 80% av den lön som motsvarar 7,5 basbelopp.
Ja, som jag skrev, "upp till ett tak". Under taket är det proportionellt.
En liten detalj till: Sjukersättning (i folkmun sjukpension) är 64,7% av lönen, dvs lägre än sjukpenning.

Citat:
Det kan bli rätt besvärligt för någon som tjänat bra och betalat in stora summor skatt och avgifter om denne plötsligt blir sjuk och enbart får 80% av 7,5 basbelopp men har kvar alla sina levnadsomkostnader - halvtidsjobbande partner, stort hus, dyra medlemskap osv. .
Tjänar man bra har man väl haft bättre möjligheter än någon som tjänar mindre att se om sitt hus och skaffa sig reserver... "dyra medlemskap"... hm... helt eget val som väl inte samhället ska ansvara för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in