Citat:
Ursprungligen postat av
Pippipipparpippin
Om jag förstått det hela rätt rör det sig om en normalbegåvad elev som trakaserade en elev i anpassad grundskola. Jo jag skulle beroende på omständigheterna visst hävda att omständigheterna är i rimlig proportion. Jag var inte där, men att förhindra mobbig och sedemera försvara sig genom att handgripligen trycka upp en elev som börjar knuffas mot ett skåp kan jag mycket väl tycka är proportionerligt.
Men men. Åklagare beömde att inget brott har begåtts, jag antar att arbetsgivaren fann sakliga skäl för uppsägning med hänvisning till skollagen 5kap §6. Det ska nu bli intressant att se vad AD har att säga om fallet.
Edit: såg nu att de inte alls sa upp läraren, de gick på avsked! Ska bli jävligt spännande att se hur detta slutar
Det betvivlar jag starkt på att det finns några sakliga skäl.
Arbetsgivaren har hävdat att läraren skulle ha hämtat förstärkning, men då hade läraren lämnat den trakasserade eleven ensam med den i tingsrätt dömde eleven och denne blivit utsatt för fara.
Arbetsgivaren hävdar att läraren inte skulle ha hållit i eleven utan puttat denne. Detta hävdar jag är helt fel. Hade läraren puttat eleven kan denne ha fallit baklänges och slagit i huvudet med skada som följd. Läraren gjorde helt rätt här som höll i eleven så att denne och läraren inte riskerade någon form av skada.
Den trakasserande eleven ska ha ett gediget brottsregister trots sin ringa ålder. Detta innebär att elever och personal utsätts för en risk då denne elev vistas i skolan. Vad har rektorn gjort för att förebygga denna risk för våld från eleven?
Varför ska rastvakten vara ensam, det finns ju grund för att de borde vara minst två rastvakter? Det är orimligt att det sker ensamjobb när det finns tungt kriminella personer bland eleverna. Elever på högstadiet kan ofta vara fysiskt starkare än vuxna personer.
Dessutom är det mycket vanligt att kriminella i den åldern bär på vapen. Vilka åtgärder hade rektorn gjort för att förhindra att vapen togs in på skolan?
Varför utrustade rektorn inte rastvakterna och de lärare som hade med eleven att göra med överfallslarm?
Vilken utbildning fick lärarna för att kunna hantera situationer om hot och våld från eleverna?
Jag är ganska så säker på att AD kommer att komma fram till att skolans trygghets- och säkerhetsrutiner har brustit och den närmste ansvarige för detta är skolans rektor.