2024-02-26, 05:49
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Va? Menar du alltså att eleven inte karatesparkade läraren då läraren använde nödvärn?

Eftersom att polisen ska ha lagt ner både skolans och elevens polisanmälningar men gått vidare med lärarens då det var uppenbart nödvärn så borde AD gå på lärarens linje.

Ja, det blir intressant att se. Om det enligt ovan kapitel och paragraf i skollagen som gjort att lärare sällan går emellan vid b.la mobbingsituatuoner för att arbetsgivare tar första möjligheten att skilja dem från sina tjänster så kan det verkligen behövas ett prejudikat från AD. men vi får se vilken linje de går på.
Citera
2024-02-26, 07:17
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Om jag förstått det hela rätt rör det sig om en normalbegåvad elev som trakaserade en elev i anpassad grundskola. Jo jag skulle beroende på omständigheterna visst hävda att omständigheterna är i rimlig proportion. Jag var inte där, men att förhindra mobbig och sedemera försvara sig genom att handgripligen trycka upp en elev som börjar knuffas mot ett skåp kan jag mycket väl tycka är proportionerligt.
Men men. Åklagare beömde att inget brott har begåtts, jag antar att arbetsgivaren fann sakliga skäl för uppsägning med hänvisning till skollagen 5kap §6. Det ska nu bli intressant att se vad AD har att säga om fallet.

Edit: såg nu att de inte alls sa upp läraren, de gick på avsked! Ska bli jävligt spännande att se hur detta slutar

Det betvivlar jag starkt på att det finns några sakliga skäl.

Arbetsgivaren har hävdat att läraren skulle ha hämtat förstärkning, men då hade läraren lämnat den trakasserade eleven ensam med den i tingsrätt dömde eleven och denne blivit utsatt för fara.

Arbetsgivaren hävdar att läraren inte skulle ha hållit i eleven utan puttat denne. Detta hävdar jag är helt fel. Hade läraren puttat eleven kan denne ha fallit baklänges och slagit i huvudet med skada som följd. Läraren gjorde helt rätt här som höll i eleven så att denne och läraren inte riskerade någon form av skada.

Den trakasserande eleven ska ha ett gediget brottsregister trots sin ringa ålder. Detta innebär att elever och personal utsätts för en risk då denne elev vistas i skolan. Vad har rektorn gjort för att förebygga denna risk för våld från eleven?

Varför ska rastvakten vara ensam, det finns ju grund för att de borde vara minst två rastvakter? Det är orimligt att det sker ensamjobb när det finns tungt kriminella personer bland eleverna. Elever på högstadiet kan ofta vara fysiskt starkare än vuxna personer.

Dessutom är det mycket vanligt att kriminella i den åldern bär på vapen. Vilka åtgärder hade rektorn gjort för att förhindra att vapen togs in på skolan?

Varför utrustade rektorn inte rastvakterna och de lärare som hade med eleven att göra med överfallslarm?

Vilken utbildning fick lärarna för att kunna hantera situationer om hot och våld från eleverna?

Jag är ganska så säker på att AD kommer att komma fram till att skolans trygghets- och säkerhetsrutiner har brustit och den närmste ansvarige för detta är skolans rektor.
Citera
2024-02-26, 07:59
Medlem
Skulle tro att de flesta uppsägningar saknar "sakliga själ". I regel handlar det om hur mycket man slickar uppåt. Sen kan man vara totalt usel och olämplig om den som bestämmer tycker att man skall vara kvar.
Vill de bli av med dig hittar de på ett stjäl. Det sker en tankevurpa där när man sätter saker i fel ordning om man antar att en avskedad person måste blivit det av en anledning. Tänk hur många totalt usla som inte blir avskedade...
Citera
2024-02-26, 12:01
Medlem
Iprenens avatar
Så kommunen har gjort bort sig på flera fronter kan man säga?

Dels hade brutit mot sin egen plikt genom att inte skydda eleverna från mobbing och angrepp. Sen när en anställd lärarer gör det som åligger personen enligt dess anställningasvtal och skollagen så får denna sparken trots att en annan lag och domstol gett läraren rätt att avbryta pågående angrepp..

Arbetsdomstolen kommer ha en underbar tid med detta ärendet... Kan bara hoppas för allas skull att AD går på lärarens linje och ogiltigförklarar avskedandet. Först då kan Skollagen göras om med den bullshit som finns att skolpersonal under inga som helst omständigheter får bruka våld mot någon elev, inte ens när så är befogat genom nödvärnsrätten i Brottsbalken...
Citera
2024-02-26, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Ja, det blir intressant att se. Om det enligt ovan kapitel och paragraf i skollagen som gjort att lärare sällan går emellan vid b.la mobbingsituatuoner för att arbetsgivare tar första möjligheten att skilja dem från sina tjänster så kan det verkligen behövas ett prejudikat från AD. men vi får se vilken linje de går på.

Utgången är given, eftersom AD knappast kan gå på en linje som sköter att en lärare inte kan använda nödvärn.
Citera
2024-02-26, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det betvivlar jag starkt på att det finns några sakliga skäl.

Arbetsgivaren har hävdat att läraren skulle ha hämtat förstärkning, men då hade läraren lämnat den trakasserade eleven ensam med den i tingsrätt dömde eleven och denne blivit utsatt för fara.

Arbetsgivaren hävdar att läraren inte skulle ha hållit i eleven utan puttat denne. Detta hävdar jag är helt fel. Hade läraren puttat eleven kan denne ha fallit baklänges och slagit i huvudet med skada som följd. Läraren gjorde helt rätt här som höll i eleven så att denne och läraren inte riskerade någon form av skada.

Den trakasserande eleven ska ha ett gediget brottsregister trots sin ringa ålder. Detta innebär att elever och personal utsätts för en risk då denne elev vistas i skolan. Vad har rektorn gjort för att förebygga denna risk för våld från eleven?

Varför ska rastvakten vara ensam, det finns ju grund för att de borde vara minst två rastvakter? Det är orimligt att det sker ensamjobb när det finns tungt kriminella personer bland eleverna. Elever på högstadiet kan ofta vara fysiskt starkare än vuxna personer.

Dessutom är det mycket vanligt att kriminella i den åldern bär på vapen. Vilka åtgärder hade rektorn gjort för att förhindra att vapen togs in på skolan?

Varför utrustade rektorn inte rastvakterna och de lärare som hade med eleven att göra med överfallslarm?

Vilken utbildning fick lärarna för att kunna hantera situationer om hot och våld från eleverna?

Jag är ganska så säker på att AD kommer att komma fram till att skolans trygghets- och säkerhetsrutiner har brustit och den närmste ansvarige för detta är skolans rektor.

Det min gode flashbackare, är min förhoppning! Allt annat vore förödande.
Citera
2024-02-26, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Utgången är given, eftersom AD knappast kan gå på en linje som sköter att en lärare inte kan använda nödvärn.

Det är väl min uppfattning också. Frågan är väl om AD skulle gå på kapitel 5 6§ och hävda att våldet var oproportionerligt. Sen är frågan vad skolispektionen säger om legitimationen också intressant.
Jag önskar SL och läraren all lycka till.
Citera
2024-02-27, 09:20
Medlem
Den här gossen som betedde sig mycket illa finns redan i polisens register.
Och kommer även för all sin framtida levnad i Sverige att förekomma. Förekomsterna kommer INTE att bli färre utan flera och grövre.
Citera
2024-02-27, 10:51
Medlem
Det är inte bara ”gossen” som betett sig illa i denna historien. Den som driver på och och är den största antagonisten är utbildningschefen i Höör, Marie Nilsson. Kolla Paul C Linkedin för att läsa vad han skriver om henne. Marie Nilsson har satt mycket på spel och vid friande dom mot Paul bör hon avskedas. Då kan hon dömas för tjänstefel och sägas upp. Hon verkar tycka illa om Paul för att han är handlingskraftig och är man. Hon är en förskollärare som fått en för stor kostym. Synd att inte tjänstemannaansvar finns ännu.
Citera
2024-02-27, 11:42
Medlem
Något jag inte tycker jag tagits upp, är reaktionen från skolledningens sida att avskeda läraren.

Min tanke är OM läraren ifråga hade missbedömt situationen. Rent hypotetiskt således. Låt säga att eleverna just slutat bråka, och att han inte behövde ingripa fysiskt. Att det inte var nödvärn, för att eleven inte utgjorde hot, men att misshandeln han i så fall skulle vara skyldig till, är mycket ringa.

Att läraren agerade i vad han trodde var korrekt, men att det blev ett inte helt klockrent ingripande.

Han gjorde fel, men ingen enorm klantighet, inget behov av att visa sig tuff eller hävda ego. Han inser misstag, eller feta och ner om ursäkt.

Så, inga mera hypotetiska antaganden.

Alla gör fel. Men här tycks inga felsteg vara tillåtna. Detta alltså oavsett att detta är ut att vara ett helt korrekt ingripande. Vad säger det här för signaler, inte bara till lärarna på skolan, utan kanske till alla lärare. Att om du inte är helt fullständigt idiotsäker på att det du gör är helt korrekt, så får du sparken.
Citera
2024-02-27, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
En lärare i Skåne, (Klart att det är Skåne!), har fått sparken.

https://www.dn.se/sverige/paul-anvande-nodvarn-mot-elev-fick-sparken/

Detta trots att han blev friad i tingsrätten.

Vart är vi på väg i Sverige, om en lättare inte ens får skydda sig själv på skolan?

Du sa att det hände i Skåne ju.

Han får klippa sig och skaffa ett nytt jobb.
Citera
2024-02-27, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iprenen
Så kommunen har gjort bort sig på flera fronter kan man säga?

Dels hade brutit mot sin egen plikt genom att inte skydda eleverna från mobbing och angrepp. Sen när en anställd lärarer gör det som åligger personen enligt dess anställningasvtal och skollagen så får denna sparken trots att en annan lag och domstol gett läraren rätt att avbryta pågående angrepp..

Arbetsdomstolen kommer ha en underbar tid med detta ärendet... Kan bara hoppas för allas skull att AD går på lärarens linje och ogiltigförklarar avskedandet. Först då kan Skollagen göras om med den bullshit som finns att skolpersonal under inga som helst omständigheter får bruka våld mot någon elev, inte ens när så är befogat genom nödvärnsrätten i Brottsbalken...

Varför ska en fungerande skollag göras om? Du har misstolkat vad som står i skollagen.
Läraren ingrep i initialt skeede mot verbala konflikter mellan två elever, inget häri kräver att läraren brukar våld.
Det var inte förrän ena eleven knuffade läraren som nödvärnsrätten gick in. Dock är det fortfarande ett oproportionerligt våld att ta halslås på eleven och trycka upp eleven i skåpen.

Läraren har inte bara rätt, utan en skyldighet att ingripa för att stoppa kränkande behandling. Men läraren kan inte använda vilket våld som helst. Det finns 4 HD-prejudikat kring lärarens våldsanvändning i dessa fall.

Som vanligt se skillnad på nödvärn i straffrätt och laga befogenhet genom en förvaltningsrättslig lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in