2024-02-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Det handlar om prestige.
Skolan och framför allt kommunledningen kan inte ta in det att de förlorade målet.
Kommunen och rektorn bryr sig inte ett dugg om elev ifråga då det är ett känt " problembarn".

Sedan när läraren var avstängd fick skolledningen och kommunen en massa samtal som krävde läraren skulle tillbaka. Det fick ledningen att helt skita i att försvara sin anställda lärare

Man kan lite enkelt kalla det för ett sandlådor krig på ytterst barnsligt maner.
De i kommunen och särskilt socialförvaltningen är inga nobelpristagare kan jag berätta då jag känner till lite om deras smutsiga byk.

Läraren har alltid varit en uppskattad person och långt från våldsbenågen. Dock är han en av få som vågar säga ifrån då någon blir mobbad.
Socialförvaltningen har väl knappast med ett skolärende att göra?
Citera
2024-02-24, 10:29
Medlem
Paul gjorde fel som påtalade det orimliga i att utstå fysiskt våld på sin arbetsplats - man undrar vem syltryggen till rektor och övrig skolledning är? Dessa borde leva som de lär och utan protest få lite lagom med gruppstryk.
Citera
2024-02-24, 10:32
Medlem
Då vet resten av lärarna att om dom ändå ska bli avskedade kan dom ju passa på och få lite valuta för pengarna...
Ta den ena å drämma till den andre med.
Eller kasta ut dom ur klassrummet, med stängd dörr
Citera
2024-02-24, 10:55
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Socialförvaltningen har väl knappast med ett skolärende att göra?

Absolut har dem det.
Däremot var de har med själva " misshandeln" att göra vet jag dock ej då det är ett ärende för polisen och skolledning.

Socialen skall öppnat ett ärende nu när de fått in anmälan av skolan och för kommer de att ha samtal med vårdnadshavare till eleven som började slåss.
Citera
2024-02-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
Det är väl pga sånt här trams det knappt finns män kvar i skolan.. iom att det är psykotiska vänsterfittor överallt. Det går inte vara man i skolan utan att vara en beta mupp som bara accepterar allt skit.
Finns gott om psykotiska högerextrema också, så what's your point really?
Citera
2024-02-24, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Absolut har dem det.
Däremot var de har med själva " misshandeln" att göra vet jag dock ej då det är ett ärende för polisen och skolledning.

Socialen skall öppnat ett ärende nu när de fått in anmälan av skolan och för kommer de att ha samtal med vårdnadshavare till eleven som började slåss.
Ja såklart har socialförvaltningen med eleven att göra. Men knappast med läraren.
Citera
2024-02-24, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det är du som svamlar.

Du får skilja på ansvarsfrihet vid utfört brott och det förvaltningsrättsliga utifrån lärarens laga befogenhet och tillsynsplikt....

Om det gick till som du beskriver det har läraren skyldighet att ingripa för att stoppa kränkande behandling elev-elev. Det är korrekt. Läraren har då ingripit genom att säga till eleverna, att sära på eleverna behövdes inte. Läraren har här sedan absolut ingen befogenhet att trycka upp eleven i skåpen. Läraren har heller inga befogenheter att ens vidröra eleven, då fysisk vidrörning av eleven inte stod i proportion mot rådande situation.

Eftersom att läraren inte har befogenheten att trycka upp eleven mot skåpen begår läraren en brottslig gärning, vilket är misshandel. Nu kände sig läraren hotad av eleven, som enligt läraren har uppträtt hotfullt och knuffat läraren. Då argumenterar tinget att lärarens användning av våld kan ursäktas av att läraren fruktade för ett överhängande brottsligt angrepp mot sig själv. Tinget gav således läraren ansvarsfrihet för den skedda misshandeln, MEN det är fortfarande en misshandel!

Eleven dömdes senare till våld/hot mot tjänsteman, vilket kan vara svårt att förstå; läraren är ingen tjänsteman och har inget förstärkt rättsskydd i sitt yrke. Normalt antas dock läraren vara tjänsteman när denne sätter betyg, som är en myndighetsutövning. Men läraren är i rådande gruff mellan två elever tjänsteman för att läraren går in med laga befogenhet och ingriper mot en kränkande behandling. Vilket är en åtgärd som utövar myndighet på eleverna.
Därför skyddas läraren av det förstärkta rättsskyddet.

Så, läraren hade rent förvaltningsrättsligt ingen befogenhet att trycka upp eleven i skåpen. Straffrättsligt gjorde han sig då skyldig till misshandel. En rubricering som gav ansvarsfrihet för att gärningen orsakades av en nödvärnssituation. Men läraren har fortfarande överträtt sina befogenheter som lärare och kan därför ha ansett sig fela i yrket.

Det är ibland svårt att förstå skillnaden mellan förvaltningsrätt och straffrätt.

Det märks att du har begränsade kunskaper i juridik. Han är väl i tjänst och således tjänsteman/kvinna. Vidare förvaltningsrättsliga vad då? Juridik är väl inte begränsat till olika fack utan det är väl bara en kategorisering för att förenkla det. Det är ju nödvärn som är närmast till hands här, något som domstolen slagit fast. Det är inte ett avtalsbrott eller fråga om jäv..
Citera
2024-02-24, 11:32
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Ja såklart har socialförvaltningen med eleven att göra. Men knappast med läraren.

Nej precis inte med läraren.
Men de har alla det gemensamma att de är anställda av samma arbetsgivare och sitter i samma hus.
Sosse tanterna älskar sånt här med att sätta åt en hemsk våldsverkare lärare och samtidigt hjälper de sina kompisar på skolan.

Det råder stor nepotism inom den kommun kan jag säga dig.
Den där läraren skulle aldrig kunna få ett jobb i nämns kommun igen även om det var som vaktmästare.
Citera
2024-02-24, 11:38
Medlem
Fuckwindowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bebbanburg
Jag kunde inte läsa hela artikeln. Men möjligt han är "en jobbig typ", men då undrar jag på vilket sätt? kanske för att han vill ha lite disciplin och inte en massa flum? Ungar idag kan vara helt jäkla söndercurlade, tål inte minsta tillsägning. Än mindre att någon fysiskt tar tag i dem, då skriker de i högan sky om att de blivit slagna. ska bli spännande att följa denna tråd när det ev framkommer mer om hur det hela gått till.

Och vart går den gränsen då? Du verkar inte ha något svar..

Finns mycket människor med mer makt kan göra massa extra skit som dom inte har rätt till.

Ver själv.
Citera
2024-02-24, 11:48
Medlem
Orcinus-orcas avatar
"– Vi hade gått en kurs kort tidigare och fått veta hur vi skulle agera. Jag försökte snacka med eleven, allvarligt men lite skämtsamt, på hans nivå, säger Paul Carlbark.

Det fungerade inte. Missförstånd uppstod och eleven blev arg och sa: Jag svär på min mamma, jag ska boxa dig."

Citat från filmen som finns på händelsen i tidningen Vi Lärare.

En babbe elev som blev kränkt alltså. Skolledningen menar att Paul provocerat fram situationen genom att gå för nära eleven. Paul skall ha skadestånd och jobbet tillbaka, det är helt klart. Sparka rektorn och skolledningen.
Citera
2024-02-24, 11:50
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Dessa ungjävlar kommer att bli värdefulla för samhället. Haha not.
Citera
2024-02-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Det märks att du har begränsade kunskaper i juridik. Han är väl i tjänst och således tjänsteman/kvinna. Vidare förvaltningsrättsliga vad då? Juridik är väl inte begränsat till olika fack utan det är väl bara en kategorisering för att förenkla det. Det är ju nödvärn som är närmast till hands här, något som domstolen slagit fast. Det är inte ett avtalsbrott eller fråga om jäv..
Juridiskt rätt men fel pedagogik. Man hindrar och tar tag i typ armar men inte mer än så eller helt avstår.
Lågaffektivt bemötande är inte att ge tillbaka. En fotbollsspelare i veckan blev påsprungen och passade på att ta en nacksving. Blev förstås utvisad. Vi har också den offensiva tacklingen i hockey som inte uppskattas heller om det bedöms som skaderisk för den som ska tackla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in