• 1
  • 2
2024-02-20, 23:05
Medlem
KvarnenDePlugs avatar
Jag tog kort i augusti förra sommaren och är alltså lyckligt nybliven mc-förare. Jag måste dock säga att det precis som med B-kortet känns som att den teoretiska inlärningen lämnade stora luckor i allt ifrån manövrering till vård av mc:n. Dessutom är ju livets hårda skola den allra bästa så nu frågar jag er inbitna motorcyklister med år av misstag och upptäckter bakom er om era bästa tips, trix och lärdomar ni dragit genom åren.

Det kan vara allt ifrån hur man hanterar vått väder till hur man bäst plockar upp brudar. Alla anekdoter som rör ämnet är av intresse.
Citera
2024-02-20, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KvarnenDePlug
Jag tog kort i augusti förra sommaren och är alltså lyckligt nybliven mc-förare. Jag måste dock säga att det precis som med B-kortet känns som att den teoretiska inlärningen lämnade stora luckor i allt ifrån manövrering till vård av mc:n. Dessutom är ju livets hårda skola den allra bästa så nu frågar jag er inbitna motorcyklister med år av misstag och upptäckter bakom er om era bästa tips, trix och lärdomar ni dragit genom åren.

Det kan vara allt ifrån hur man hanterar vått väder till hur man bäst plockar upp brudar. Alla anekdoter som rör ämnet är av intresse.

Mitt råd är att köra. Åk på en resa. Packa tält och sovsäck, åk på motorcykelträffar. Eller festivaler, eller på semester. Bo på campingar och träffa andra motorcykelmänniskor. De flesta av dem är trevliga, det finns alltid någon att ta en öl med på kvällen. Men det är viktigt att köra, inte bara i stan, utan långt. Få mil på MC'en och få erfarenhet som motorcykelförare.
Citera
2024-02-20, 23:19
Medlem
Molekyl3ns avatar
Undvik bilförare som flippar på mobiler - var observant - ha kul och kör försiktigt!
Citera
2024-02-20, 23:23
Avstängd
Onanikrems avatar
Kör lugnt och tänk på att du syns förbannat dåligt i trafiken, rätt vad det är så viker bilen du håller på att köra om ut och påbörjar i sin tur en omkörning av ett fordon framför och klipper dig som en fluga... Samma när du gör vänstersvängar..
Citera
2024-02-20, 23:37
Fäll upp sidostödet innan du drar ner den från centralstödet. Du kan skada foten riktigt illa annars.

Utgå alltid från att du inte syns, och gör vad du kan för att synas.
Citera
2024-02-21, 00:13
Medlem
passa dig för våta eller fuktiga målade linjer det blir snorhalt på dom , och försitig med handboms på grus
Citera
2024-02-21, 00:53
Medlem
SMC Storbanrkörningar utan tvekan. Lärde mig mer på två dagar än under alla körlektioner innan. Ruskigt kul är det med.
Citera
2024-02-21, 00:55
Medlem
ArtificialElegances avatar
Var försiktig under våren innan vinterns grus sopats bort.

Bogvisir på hjälmen är enbart okej om du planerar att köpa korv med brö på macken VARJE GÅNG du åker.

Hjälmen du köper ska sitta tight. Då skyddar den bra. Skit i att öronen blir lite sargade. Tight.

Har du någon på bönpallen måste du köra väldigt smooth och kommunicera när du ska axxa.
Citera
2024-02-21, 05:52
Medlem
tnems avatar
Citat:

Se upp för gruset på våren, kan vara förädiskt på vårkanten.
Citera
2024-02-21, 06:24
Medlem
Förstår att du hoppade över körskolan och vad de hade att lära ut om hur du hanterar din mc. Men gå gärna på avrostning varje år så du lär dig grunderna att t.ex. bromsa maximalt, göra undanmanöver, navigera dig mellan koner på ett mjukt och naturligt sätt, göra garagesväng och mycket mer. Åk sen dit varje år fastän du själv tycker du vet allt men repetering är bra och mjukar upp färdigheterna. Därtill är det roligt och du träffar nya och gamla vänner.
Citera
2024-02-21, 07:02
Medlem
Glostrups avatar
Det viktigaste tipset har du redan fått; kör hoj. Kör långt och mycket på omväxlande vägar. Ta endagsturer i början, Mälaren runt tex. Lär känna din hoj och hur den känns i olika väglag och situationer.

Det är det enda sättet att bli en bättre och säkrare förare.
Citera
2024-02-21, 07:14
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Om du inte köpt cyckel än så rekommenderar jag att du kollar försäkringskostnaden innan du slår till, oftast vill de att man helårs försäkrar nu för tiden. Kan skilja helt otroligt, vad gäller kubik o hästkrafter med olika märken på cyckeln. Undvik cycklar med många R i beteckningen.
Annars i början åk ensam lär dig hur du bromsar undvik sand/grussträngar när du kör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in