Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-20, 20:57
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olle3770
En Döner Kebab i Leipzig från ett gatukök. Den kostade en Euro. Det var surkål på. Det var typ 20 år sedan och jag har fortfarande cravings.
Åhgud blev precis påmind om en äkta nyslice:ad döner i ett stekt trekantsbröd med rödkål i Potsdam. Tack för det!
Citera
2024-02-20, 20:59
Medlem
zombie-nations avatar
Första gången jag drack äppeljuice. Första gången jag åt cheesecake. Smålandsrulle.

Man undrar om det finns flera smaker jag missat.
Citera
2024-02-20, 21:08
Medlem
Första gången jag åt varma grisfötter och första gången jag åt kalla grisfötter.
Citera
2024-02-20, 21:23
Medlem
Salmiak o ruccolasallad.
Hade salladssmaken kvar i munnen när jag stoppade in en bit salmiakgodis. Helt ny smakupplevelse. (Som när nån hittade hallon& lakrits. Eller pepparkaka & ädelost) har dock inte kommit vidare med kombinationen. Fritt för den som vill ta experimentet vidare.
Citera
2024-02-20, 21:25
Medlem
Minns att jag åt en väldigt god mintglass i Ungern 1989.
Citera
2024-02-20, 21:26
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarmiljonerna
Som rubriken lyder, vilken var din största smaksensation någonsin? Är det cheesen på Mcdondalds efter en utekväll? Min största smaksensation måste vara när jag åt en ohyggligt bra mosklubba på en korvkiosk i Molkom under en suparturné (korvkiosken är känd för att göra bra mos). Vilken är eran?

Var på fyllan och hade käkat grillat, hade världens godissug och drog i mig ett packet Marabou choklad kakor XL. Satt och blundade och nästan dreglade för det var så gott, kändes typ som en orgasm.
Citera
2024-02-20, 21:27
Medlem
Minns att jag åt en väldigt god mintglass i Ungern 1989.

Annars kan jag rekommendera kroppkakor med smör och lingonsylt. Det är ju det godaste som finns.
Citera
2024-02-20, 21:29
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicholassarkozy
Vill du slänga upp ett recept på såsen eller vilka komponenter du har i den?

Ungefär 8 soltorkade tomater i olja. Dessa hackas fint och samma sak görs med en halv rödlök som sedan blandas med ca 3 dl krämfräs. Lite salt och peppar om så önskar men sedan är såsen klar. Såsen blir bättre om den får stå ett dygn och götta till sig.

Såsen kan sedan ändras efter tycke och smak in i det oändliga; skivade oliver, hackad gurka, en klick majonnäs etc...

Citat:
Förstår att du fick bra sushi i Norge, den svenska sushin känns sjukt generisk jämförelsevis. Verkar som att många använder färdigfiléad fryst sushifisk från samma distributör.

Jag blev smått förvånad med tanke på att Gol inte är en kuststad och att ägarna var pakistanier. Fenomenalt god sushi.
Citera
2024-02-20, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Blev bjuden på Kaffe av en etiopisk familj .
nyrostade kaffebönor och kryddad .
Det var den godaste kopp kaffe jag har druckit
För att återknyta till Etiopien: Injera är det godaste jag vet.
Citera
2024-02-20, 21:36
Medlem
Gosifs avatar
Mormors middagar i barndomen.. Wow alltså!

Sen på fyllan i tonåren, när snabbmaten smakade för jäkla bra
Citera
2024-02-20, 21:38
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Kom att tänka på ett besök på en restaurang i Portugal där de inte hade någon meny på engelska så det fick bli en chansning. Det kom in en bricka med kanske 5-7 mindre tallrikar med fantastisk god fisk och potatis. Vid närmare eftertanke har jag aldrig blivit besviken när jag beställt fisk på restaurang.

I ett land i Asien så åt jag väldigt mycket dahl batt (eller hur det nu stavas) med fantastik god myntaröra. Bäst av allt var att man fick "påtår" av maten om man ville ha mer utan att det kostade något.

Sämsta coca-colan fick jag i, hör och häpna, New York. Hade ingen aning om att de i coca-colans förlovade hemland inte hade socker i colan utan high fructose corn syrup. Var odrickbart.

De vitlöksrostade sniglarna de serverar på Paname i Vasastaden kan jag rekommendera. Sniglar och vin är en mycket fin kombo.
Citera
2024-02-20, 21:43
Medlem
Ägglikörglass!
Grön currypastasås som svärmor lagade till.

Och ja ja, en fin fitta är det godaste som finns. 🤗
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in