2024-02-20, 16:27
Medlem
Har haft öroninflamation i snart två veckor. Fick då Kåvepenin utskrivet. Gick tillbaka till läkaren efter 5 dagar, då första behandlingen gick ut. Och blev inte bättre.. Fick då ett annat preparat, amoxicillin som jag tagit några dagar nu. Men till min fråga. Vad är skillnaden på dessa?
Citera
2024-02-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomas5547
Har haft öroninflamation i snart två veckor. Fick då Kåvepenin utskrivet. Gick tillbaka till läkaren efter 5 dagar, då första behandlingen gick ut. Och blev inte bättre.. Fick då ett annat preparat, amoxicillin som jag tagit några dagar nu. Men till min fråga. Vad är skillnaden på dessa?

amoxicillin är lite starkare än kåvepenin och har ett bredare spektrum. Varför fick du inte utskrivet med klavulansyra?

Sedan är cefixime mer lämpligt för öroninflammation men skrivs inte ut så ofta pga rädsla i svensk sjukvård.
Citera
2024-02-20, 16:40
Medlem
Citat:
Kåvemepin är ett klassiskt penicillin, amoxicillin tar lite mer eller egentligen annat.

Kanske läkaren borde tagit ta en odling redan direkt.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-02-20 kl. 16:44.
Citera
2024-02-20, 18:43
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Som redan påtalats har amoxicillin lite bredare spektrum än kåvepenin. Det är helt standardförfarande att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av okejkonstigfraga
amoxicillin är lite starkare än kåvepenin och har ett bredare spektrum. Varför fick du inte utskrivet med klavulansyra?

Sedan är cefixime mer lämpligt för öroninflammation men skrivs inte ut så ofta pga rädsla i svensk sjukvård.
Amoxicillin/klavulansyra bör användas mycket restriktivt. Vanligt amoxicillin täcker de flesta stammarna av Haemophilus alldeles finfint.
Citera
2024-02-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp

Amoxicillin/klavulansyra bör användas mycket restriktivt. .

Personligen hade jag inte accepterat smalare spektrum antibiotika om odling inte är taget

Ingen odling= så brett spektrum som möjligt.
Odling= smalare spektrum
Citera
2024-02-20, 20:28
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Personligen hade jag inte accepterat smalare spektrum antibiotika om odling inte är taget

Odling= smalare spektrum
Vid öroninflammation finns i regel inget att odla på. Odling tas om det finns en specifik anledning till det. För de flesta infektioner på vårdcentral behövs odling inte. Om man vill uthämta recept på antibiotika i Sverige behövs en doktor som skriver ut det, och även om önskemål skall tillgodoses om möjligt får man tyvärr acceptera den antibiotika man får förskriven, eller så får man vara utan
Citera
2024-02-21, 11:44
Medlem
SysterMorbids avatar
Är inte amimox restat?

Satt på ett litet möte med strama Stockholm och amimox är absolut inte förstahandsval.

Kåvepenin brukar fungera utmärkt, när du säger att du inte blivit bättre, på vilket sätt då?
Citera
2024-02-21, 12:44
Medlem
I regel sätter man in Kåvepenin vid en typisk symtombild då den oftast biter på bakterien som orsakar öroninflammationen. I vissa fall kan dock bakterier som H. Influenzae vara orsaken, och dessa biter inte Kåvepenin på. Vid terapisvikt brukar man därför byta till Amoxicillin som angriper ett bredare spektrum av bakterier.

Man brukar köra på så smalt spektrum som möjligt för att minimera biverkningar och antibiotikaresistensutveckling.
Citera
2024-02-21, 13:26
Medlem
Citat:

Odling= smalare spektrum

Jaha ska man peta hål på din trumhinna för att få en odling från mellanörat där infektionen sitter? Antibiotikabehandling ska vara så smal som möjligt för att inte driva resistensutvecklingen. Vi ska spara på bred antibiotika till livshotande infektioner.
Citera
2024-02-21, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
eller så får man vara utan
Då ordnar man det på annat håll

Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
I regel sätter man in Kåvepenin vid en typisk symtombild då den oftast biter på bakterien som orsakar öroninflammationen. I vissa fall kan dock bakterier som H. Influenzae vara orsaken, och dessa biter inte Kåvepenin på. Vid terapisvikt brukar man därför byta till Amoxicillin som angriper ett bredare spektrum av bakterier.

Man brukar köra på så smalt spektrum som möjligt för att minimera biverkningar och antibiotikaresistensutveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av gomersgotoground
Jaha ska man peta hål på din trumhinna för att få en odling från mellanörat där infektionen sitter? Antibiotikabehandling ska vara så smal som möjligt för att inte driva resistensutvecklingen. Vi ska spara på bred antibiotika till livshotande infektioner.

Ni clowner är beviset på hur sorglig svensk sjukvård är och ett av världens sämsta.

ingen odling (KAN MAN INTE TA ODLING)= så brett spektrum som möjligt
odling= smalare spektrum som attackerar specifik bakterie

autister eller????
Citera
2024-02-21, 16:18
Medlem
Citat:
Ni clowner är beviset på hur sorglig svensk sjukvård är och ett av världens sämsta.

autister eller????
Saken med ett brett spektrum är dels att det slår ut kroppens egen bakterieflora i en markant större utsträckning, vilket innebär fler och mer påtagliga biverkningar. Något man helst besparar patienten. Dessutom späder man på antibiotikaresistensen, alltså att bakterierna blir okänsliga för antibiotikan. En utbredd resistens kommer leda till att vi likt förr i tiden riskerar att dö i vanliga infektioner som urinvägsinfektion. Självklart har alla rätt till sin egen åsikt, men jag personligen skulle föredra att inte styrka med för en simpel halsinfektion. Men det är ju bara mitt autistiska jag.

Bakterieodling är ett bra diagnostiskt verktyg, men här förstår jag inte riktigt din poäng. Jag kan inte läsa någonstans att odling inte tagits? Däremot brukar det ta två till tre dagar att få svar på odlingen eftersom bakterierna likt namnet antyder måste odlas fram. Det är inte konstigt att man sätter in antibiotika på symtombilden och byter då man fått odlingsvar. Alternativet är att skicka hem patienten utan läkemedel istället för ett läkemedel som fungerar 90% av fallen.
Citera
2024-02-21, 17:25
Medlem
Citat:
Då ordnar man det på annat håll

autister eller????

Att behandla okomplicerade infektioner med bredspektrumantibiotika är som att använda en slägga för att slå in en pappspik.

Vi kan ta onödiga odlingar på alla med infektioner men då får gott du och alla andra svenskar hosta upp mer pengar i skatt eller tala om för oss i sjukvården vad vi ska sluta göra istället.

Sverige ligger i topp vad gäller antibiotikaresistens av en anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in