Citat:
Ursprungligen postat av
okejkonstigfraga
Ni clowner är beviset på hur sorglig svensk sjukvård är och ett av världens sämsta.
ingen odling (KAN MAN INTE TA ODLING)= så brett spektrum som möjligt
odling= smalare spektrum som attackerar specifik bakterie
autister eller????
Saken med ett brett spektrum är dels att det slår ut kroppens egen bakterieflora i en markant större utsträckning, vilket innebär fler och mer påtagliga biverkningar. Något man helst besparar patienten. Dessutom späder man på antibiotikaresistensen, alltså att bakterierna blir okänsliga för antibiotikan. En utbredd resistens kommer leda till att vi likt förr i tiden riskerar att dö i vanliga infektioner som urinvägsinfektion. Självklart har alla rätt till sin egen åsikt, men jag personligen skulle föredra att inte styrka med för en simpel halsinfektion. Men det är ju bara mitt autistiska jag.
Bakterieodling är ett bra diagnostiskt verktyg, men här förstår jag inte riktigt din poäng. Jag kan inte läsa någonstans att odling inte tagits? Däremot brukar det ta två till tre dagar att få svar på odlingen eftersom bakterierna likt namnet antyder måste odlas fram. Det är inte konstigt att man sätter in antibiotika på symtombilden och byter då man fått odlingsvar. Alternativet är att skicka hem patienten utan läkemedel istället för ett läkemedel som fungerar 90% av fallen.