• 2
  • 3
2024-02-21, 20:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Nåja, nu är väl inte alkohol så jättenyttigt iaf. Men komiskt ändå. Undrar vad mer dåliga saker som ska bevisas i forskningsvärlden med tester gjorda med start från ca 2021.

Du gör dig lustig över din egen okunskap om vad som publiceras i vetenskaplig artiklar och hänvisar enbart till det du känner till från referenser från mainstreammedia som du givetvis "inte läser ändå".
Citera
2024-02-22, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du gör dig lustig över din egen okunskap om vad som publiceras i vetenskaplig artiklar och hänvisar enbart till det du känner till från referenser från mainstreammedia som du givetvis "inte läser ändå".

Jag är imponerad, 100% rätt påståenden från dig om mig.
Citera
2024-02-22, 07:44
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det bygger på att all alkohol är skadligt för hälsan, även i mindre mängder. Alkoholfritt vin är däremot bra för hälsan, som hjärtkärlhälsan, minskar risken för cancer och en mängd andra sjukdomar.

Nej. Alkoholfritt vin är inte bra för hälsan då det är väldigt surt. Du kan hitta samma ämnen i vindruvor / blåbär / hallon. Varför ska du dricka vinäger?
Citera
2024-02-22, 09:08
Medlem
Nyans2026s avatar
Det här har varit känt sedan länge.
Det var just den röda färgen, antioxidanterna, som möjligtvis hade vissa positiva egenskaper.
Men även det har visat sig vara bluff och båg i större drag.
Folk som knarkar gurkmeja och annat i tron om att dom är hälsosamma kan i mångt och mycket jämställas med folk som tror på att torkad tigerpenis skulle göra dig vild i sängen.

Anledningen till att myten kvarstår är att det sitter massvis med alkoliserade kärringar ute i stugorna som pimplar vin och skriver hälsoartiklar när gubben är ute på kunduppdrag.
Senast redigerad av Nyans2026 2024-02-22 kl. 09:19.
Citera
2024-02-25, 21:59
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nugattimackan
Mjo, så är det. Vi får väl se när allt farligt, som tidigare varit okej i vettig mängd, blir ransonerat eller rent av förbjudet.

OnT så känns det snarare tvärtom när jag dricker rödvin, lugnare puls o hjärtrytm, blir mer avslappnad. Har inte högt blodtryck motsatt effekt?

Jag var väldigt skeptisk till forskning generellt tidigare som livsmedelsverket eller läkemedelsverket gjorde men efter 2020 litar jag i princip inte på något. Jag litar nog mer på mina kunskaper i kombination med magkänslan.
Citera
2024-02-26, 19:12
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Vad var vetenskapen förr som sa att ett glas vin om dagen var nyttigt? Vad var fel med den forskningen? Dricker de inte vin vid Medelhavet men lever längre och friskt ändå?

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Det är mer hälsosamt att bo vid medelhavet än i UltimaThule på grund av klimatet.

Citat:
Ursprungligen postat av Nyans2026
Det här har varit känt sedan länge.
Det var just den röda färgen, antioxidanterna, som möjligtvis hade vissa positiva egenskaper.

Nja.

Vindrickande (och alkoholdrickande över lag) är associerat med en högre socioekonomisk ställning och ett bättre socialt liv. Nog för att ingen alkoholkonsumtion är nyttigt för en, men det kan göra effekten nettopositiv så länge man dricker måttligt. https://en.wikipedia.org/wiki/Health...eer%20drinkers.

Citat:
Results showed that for both men and women drinking wine was related to higher parental socioeconomic status, parental education and the socioeconimic status of the subjects. When the subjects were given an IQ test, wine drinkers consistently scored higher IQs than their counterpart beer drinkers.

Allt möjligt är dåligt för en i för höga doser. Ett glas rödvin då och då är inte hela världen i kontrast till att vara socialt isolerad, missanpassad, fattig, outbildad, dum och nykter.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in