• 1
  • 2
2024-02-20, 01:26
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
För några år sedan började jag se sämre när jag skulle lösa mindre text. Under lång tid ignorerade jag det tills sambon bad mig testa ett par läsglasögon när vi var på Biltema efter som jag börjat bli förbannad över att inte kunna läsa på mobilen.
Jag blev överraskad över hur bra jag kunde se tex alla fåror i mina händer osv, hade liksom glömt bort hur det var tidigare.
Nu har jag kört med +2.0 från Biltema i några år. Har ett par i varje rum, i bilen, i garaget, i jackan osv men ändå är dom aldrig där när jag behöver dom. Jag känner mig som Leif GW som tar på och av glasögonen hela tiden.

Så idag kom den stora dagen då jag gick till en optiker för en riktig undersökning.
Jag blev nästan lite besviken över att jag hade bra syn, bättre än jag trott. Jag var säker på att domen skulle bli "riktiga" glasögon.
I stort sätt inga problem att se på längre håll, lite olika styrka på vardera öga med svagt brytningsfel och de glasögon jag haft med +2.0 stämde bra på min syn. Ögonen kompencerar en del vilket ger lite huvudvärk men inga andra problem upptäcktes.

Så jag kan fortsätta att köpa billiga brillor på Biltema, ta på och av, ha dom långt ut på näsan och se dum ut och bli irriterad över att jag alltid behöver dom när jag just tagit av dom eller att dom inte ligger där dom ska.
Eller så kan jag köpa progressiva glasögon att hela tiden. Men dessa kostar från 6-8000kr.
Fanns 6000 för vanliga och 8000 för någon finare slipning så att det inte "gungar" (förstod inte det riktigt).

Så frågan nu är om det är värt att lägga dessa pengar på att köpa progressiva?
Kommer det att fungera eller kommer jag i alla fall inte se ordentligt hela tiden?
Finns det några nackdelar, förutom priset?

Jag har ju hört att folk sagt att glasögon är dyrt men jag hade aldrig förstått att det var så här dyrt.
För 2000kr hade jag inte tvekat (trodde glasögon skulle kosta 1500-2000kr ish) men nu blir jag tveksam.
Jag fick resultatet av undersökningen utskrivet, så kan jag köpa billigare någonstans på nätet eller är det här vad det kostar överallt?

Hur har ni andra gjort och vad är er erfarenhet, speciellt med liknade problem?
Citera
2024-02-20, 02:21
Medlem
Hur ser du ut som glasögonorm då? Blir det ett lyft utseendemässigt kan väl det vara ett argument också?
Citera
2024-02-20, 02:42
Medlem
Har varit i exakt samma situation och är helnöjd med att ha ett par glasögon som kan sitta på hela dagen. Asjobbigt att ta av och brillor varje gång man ska kolla något på mobilen eller läsa något.

Ett tips är progressiva linser. Det är ännu bättre än progressiva glasögon. Snacka med din optiker och få recept på linser samtidigt som du provar ut glasögon.

Lycka till!
Citera
2024-02-20, 03:29
Medlem
Jag föreslår det tredje alternativet som jag började använda några år före 50 årsdagen.

Terminalglasögon betalda via jobbet. Bågarna var dock galet fula så lade till 700 kr för lite design.
Bildskärmsarbetare föreningen eder:

Privat har jag försökt börja använda progressiva men började "fuska" efter ca två månader då jag fick koncentrera mig så mycket vid läsande, så inte glasögon som fungerar för alla.
Citera
2024-02-20, 06:06
Medlem
Vad jag hatar med progressiva är att man ser bara bra frakt fram. Man får vrida huvudet istället för ögonen.
Jag har ett par vanliga brillor som är ställda mittemellan och då ser jag lite sämre på långt och nära håll. Då slipper jag vida på huvudet hela tiden.
Citera
2024-02-20, 06:36
Medlem
ps870s avatar
För mig funkar det bra med Julas billiga läsglasögon. Jag tycker det är enklare att ha många par en bara ett då jag har dem utspridda vid köksbordet, köksbänken, i jackan, bilen, muggen osv. Dessutom är det skönt att inte behöva vara försiktig med glasögonen. Går de sönder eller får en repa plockar jag bara fram ett nytt par. Jag behöver även olika styrka. Svagare när jag lagar mat och starkare när jag använder mobilen eller läser en bok.
Jag terminalglasögon som arbetsgivaren bekostar.
Däremot överväger jag operation för att slippa glasögon.
Citera
2024-02-20, 07:33
Medlem
NyaHenriksss avatar
Jag köpte mina progressiva på spec..vers och dom kostade 795kr. Inga tillval utan bara vanliga progressiva. Funkar perfekt 👍
Citera
2024-02-20, 09:12
Medlem
feemaxxxs avatar
Det där med progressiva är en chansning. Inte alla, inklusive mig själv, blir inte riktigt varm i kläderna med progressiva glasögon. Speciellt om man inte är närsynt så blir det lätt så att man tar av sig även de progressiva glasögonen när man inte behöver dem. Då kan man lika gärna behålla läsglasögonen.
Citera
2024-02-20, 14:25
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Hur ser du ut som glasögonorm då? Blir det ett lyft utseendemässigt kan väl det vara ett argument också?
Jag passar ganska bra i glasögon, men modet just nu är jag inte mycket för då dom gör att jag ser äldre ut (ser generellt yngre ut än min ålder och vill ju gärna att det fortsätter så så länge det gå). Men med rätt modell så skulle jag bli nöjd.
Citat:
Ursprungligen postat av kletbajs
Har varit i exakt samma situation och är helnöjd med att ha ett par glasögon som kan sitta på hela dagen. Asjobbigt att ta av och brillor varje gång man ska kolla något på mobilen eller läsa något.

Ett tips är progressiva linser. Det är ännu bättre än progressiva glasögon. Snacka med din optiker och få recept på linser samtidigt som du provar ut glasögon.

Lycka till!
Ja man blir galen av att ta på och av hela tiden.
Jag hade nästan hoppats på att synen var sämre så jag blev tvungen att ha glasögon för att slippa ta på och av eller leta efter dom hela tiden

Ska läsa på lite om linser.
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
Jag föreslår det tredje alternativet som jag började använda några år före 50 årsdagen.

Terminalglasögon betalda via jobbet. Bågarna var dock galet fula så lade till 700 kr för lite design.
Bildskärmsarbetare föreningen eder:

Privat har jag försökt börja använda progressiva men började "fuska" efter ca två månader då jag fick koncentrera mig så mycket vid läsande, så inte glasögon som fungerar för alla.
Jag har förstått att det inte är för alla så därför blir man lite fundersam.
Terminalbrillor blir det nog inte nu då jag inte har någon arbetsgivare som vill betala för tillfället.
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Vad jag hatar med progressiva är att man ser bara bra frakt fram. Man får vrida huvudet istället för ögonen.
Jag har ett par vanliga brillor som är ställda mittemellan och då ser jag lite sämre på långt och nära håll. Då slipper jag vida på huvudet hela tiden.
Det låter jobbigt men är det inte en vanesak hur man tittar?
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
För mig funkar det bra med Julas billiga läsglasögon. Jag tycker det är enklare att ha många par en bara ett då jag har dem utspridda vid köksbordet, köksbänken, i jackan, bilen, muggen osv. Dessutom är det skönt att inte behöva vara försiktig med glasögonen. Går de sönder eller får en repa plockar jag bara fram ett nytt par. Jag behöver även olika styrka. Svagare när jag lagar mat och starkare när jag använder mobilen eller läser en bok.
Jag terminalglasögon som arbetsgivaren bekostar.
Däremot överväger jag operation för att slippa glasögon.
Jag har glasögon liggandes överallt, i varje rum, badrum, garage, i jackan, i fickan, vid spisen, i bilen osv men ändå går man iväg och lägger av dom i fel rum och så saknas de nästa gång.
Billiga är funkar ju men jag blir galen på att ta på och av dom hela tiden.
En operation hade jag inte funderat en sekund på om det inte varit så dyrt.
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det där med progressiva är en chansning. Inte alla, inklusive mig själv, blir inte riktigt varm i kläderna med progressiva glasögon. Speciellt om man inte är närsynt så blir det lätt så att man tar av sig även de progressiva glasögonen när man inte behöver dem. Då kan man lika gärna behålla läsglasögonen.
Just att man inte vet gör ju att man tvekar att köpa ett par.
Man skulle ju vilja testa först. Det är ju mycket pengar att slänga i sjön om man inte trivs med glasögonen.
Citera
2024-02-20, 14:29
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Så här var mitt resultat på testet.

https://imgur.com/ut6d8D9
Citera
2024-02-20, 17:37
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Jag köpte mina progressiva på spec..vers och dom kostade 795kr. Inga tillval utan bara vanliga progressiva. Funkar perfekt 👍
Eh va? Vad gjorde att dom var så billiga jämfört med vanliga priserna, tex de jag fick på 6000kr?
Citera
2024-02-20, 17:43
Medlem
bomhulls avatar
Gå till en optiker så du får rätt styrka och allt annat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto