2024-02-19, 23:40
Avslutad
Det har hänt relativt ofta att jag har startat en tråd där jag tar upp någon frågeställning, men där en enskild detalj blir fokus. Och ibland är det dessvärre för sent att redigera trådstarten när jag märker att det finns ett behov.

Ett praktexempel är en av mina senaste. (FB) Vad kan göras åt obetald arbetstid?

Där tar jag upp lite olika exempel på när man inte kan komma till jobbet när det börjar eller gå när det slutar för att man förväntas göra vissa saker före och efter jobbet. Jag tog upp exempel som att starta maskiner, kvittera ut nycklar, städa efter stängning och liknande saker.

Jag tog också upp att byta om till jobbkläder. Det jag glömde säga i trådstarten är att jag inte avser situationer där man har med sig jobbkläderna hem och alltså kan ta på sig jobbkläderna istället för att ta på sig sina vanliga kläder. Resultatet blev att jag har behövt förklara samma sak om och om igen.

När jag har frågat moderatorer om att redigera trådstarten i sådana situationer brukar jag få svaret att det inte går, och att jag istället får förklara mig via vanliga inlägg. Ganska ofta är detta väldigt suboptimalt, för trådstarten färgar alltid en hel diskussion, och det är få användare som läser igenom en tråd för att reda ut frågetecken.

(Om ni inte tycker mitt exempel är perfekt, bortse från det i så fall. Ni förstår vilket problematik jag menar.)
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-02-19 kl. 23:53.
Citera
2024-02-20, 00:08
Moderator
Maviels avatar
Vi får ju inte editera era trådstarter eller peta i användarnas inlägg - jag förstår dock din synpunkt. Är lite osäker på hur man skulle komma åt det hela. Ibland lägger vi in ett inlägg som nr 2 för att förtydliga trådstarter.
Citera
2024-02-20, 00:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Vi får ju inte editera era trådstarter eller peta i användarnas inlägg - jag förstår dock din synpunkt. Är lite osäker på hur man skulle komma åt det hela. Ibland lägger vi in ett inlägg som nr 2 för att förtydliga trådstarter.
I praktiken kan ju dessvärre en bra metod vara att vänta tills tråden varit död ett tag, skapa en ny användare och sedan skapa en liknande tråd.
Citera
2024-02-20, 00:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel

Va? Det gör ni ju ändå? Har fått mina inlägg redigerade av diktatur moderatorer innan
Citera
2024-02-20, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
I praktiken kan ju dessvärre en bra metod vara att vänta tills tråden varit död ett tag, skapa en ny användare och sedan skapa en liknande tråd.

Skapa en ny mer genomtänkt Ts. så är problemet löst.
Citera
2024-02-20, 01:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Stor risk för papperskorg och varning för 0.02 i så fall
Citera
2024-02-20, 01:49
Medlem
Citat:

Den första Ts hamnar i runda arkivet men det förstod du väl?
Citera
2024-02-20, 01:51
Avslutad
Citat:
Den första Ts hamnar i runda arkivet men det förstod du väl?
Nej, högst sannolikt den andra.

Om trådstarten är helt horribel är det ett alternativ att rapportera den och få den kastad på sina egna meriter. Men det är som sagt om det är en riktigt dålig trådstart. Nu pratar jag om när små förtydliganden behövs. Postar du en ny tråd då är sannolikheten stor att modsen kommer varna dig för att du startar en ny tråd istället för att posta i den existerande.
Citera
2024-02-20, 06:43
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woodiedo
Va? Det gör ni ju ändå? Har fått mina inlägg redigerade av diktatur moderatorer innan

Nej det görs inte annat än i vissa fall när de är snälla och räddar en användare för 1.02 men det handlar det ju inte om ifall en trådtart är otydlig.
Citera
2024-02-20, 09:19
Administrator
admins avatar
Citat:

När jag har frågat moderatorer om att redigera trådstarten i sådana situationer brukar jag få svaret att det inte går, och att jag istället får förklara mig via vanliga inlägg.

Citat:

Citat:

Jag skulle rådgöra med någon moderator i det aktuella forumet. Förklara varför trådstarten blev fel, vad du vill uppmärksamma istället, och varför den nuvarande trådstarten är olycklig.

Om det verkligen finns skäl att skapa en ny trådstart så bör detta inte vara något problem. Men eftersom varje situation är unik, så skulle jag kolla med berörda moderatorer först. Eftersom lämplig åtgärd kan skilja sig lite från fall till fall.

admin
Citera
2024-02-20, 11:04
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:

Eller bättre. Tänk igenom ordentligt innan någon tråd öht startas.
Ts kan lugnt ta några dagar på sig att fila på trådstarten innan den publiceras.
Citera
2024-02-20, 11:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Eller bättre. Tänk igenom ordentligt innan någon tråd öht startas.
Ts kan lugnt ta några dagar på sig att fila på trådstarten innan den publiceras.
Tänk att jag bara väntade på att det skulle komma in någon efterklok bror duktig och skriva just det där
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in