2006-08-09, 23:37
Medlem
AkronSires avatar
Innan jag börjar så vill jag påpeka att jag har inga större kunskaper inom området och spekulerar fritt.

Jag kikade nyligen upp om man kunde agera mäklare och sälja hus utan utbildning och svaret var nej. För att få sälja hus är man tvungen att vara medlem i Fastighetsmäklarnämnden, vilket kräver en utbildning som godkänts av dem. En mäklare gör följande åt kunden:
  1. Besök och värdering av objektet (intag)
  2. När fastighetsmäklaren åtar sig ett förmedlingsuppdrag upprättas ett skriftligt uppdragsavtal mellan mäkaren och uppdragsgivaren (säljaren).
  3. Kontrollering av uppgifter: ägande, inteckningar, servitut och andra rättigheter som belastar objektet
  4. Upprättande av objektsbeskrivning
  5. Marknadsföring av objektet
  6. Genomförande av visningar
  7. Handha budgivning och diskussioner med spekulanter
  8. Beräkning av boendekostnader för köparen (Boendekostnadskalkyl)
  9. Hjälp till köparen att söka lagfart eller medlemskap i bostadsrättsförening
Källa: www.fastighetsmaklarnamnden.se, 2005-08-19.

Låt oss anta att man får för sig att agera mäklare utan utbildningen. Kommentarer till ovanstående punkter:
  1. Man låter en annan mäklare göra värderingen gratis.
  2. Olagligt att teckna avtal. Man har ett "inofficiellt" avtal och låter ägaren sälja huset via en advokat som sköter pappersarbetet för en runt 3000-6000kr. Osäker på summan så rätta mig gärna.
  3. Här är jag osäker, misstänker att man måste anlita en advokat. Vilket pris kan man förvänta sig?
  4. Krävs inga större kunskaper.
  5. Viss problematik uppstår då man inte kan utnyttja mäklarnas sidor som t.ex. http://www.hemnet.se och http://www.bovision.se. Inget större problem dock om det är ett någorlunda attraktivt hus och man vet vad man gör.
  6. Krävs inga större kunskaper.
  7. Krävs inga större kunskaper.
  8. Denna punkt är egentligen inte obligatorisk när man tänker efter, men det bör inte vara speciellt svårt att kunna räkna ut det själv i vilket fall.
  9. Sköter man via advokat, frågan är vad priset kan tänkas ligga på?

De fetstilta är de jag är mest osäker på, de andra känner jag mig relativt säker på men påpeka gärna om jag har fel.

Tänk er följande scenario. Jag tar kontakt med en kund som ska sälja ett hus, får förskottsbetalning så att jag ska kunna finansiera marknadsföring och dylikt. Jag sköter all marknadsföring, budgivning, visar huset och har kontakt med advokater som sköter det pappersarbete som krävs. Tillslut har jag en lista på de personer som är villiga att betala priset som bestämts. Jag ger listan till min uppdragsgivare varpå han väljer ut en av dem och säljer huset till denne person.

Frågeställning: Fungerar detta i praktiken eller finns det någon lag som hindrar mig att agera mäklare förutom vid själva säljandet? Om så är fallet, vart går gränsen för vilka tjänster jag får erbjuda? Finns det någon praktisk nytta av Fastighetsmäklarnämnden eller är den enbart till för att skydda mäklare som genomgått en utbildning?
Citera
2006-08-10, 12:16
Medlem
flygers avatar
Bara du vet vad du gör så behöver du egentligen inte någon advokat för punkterna 3 och 9.

3. Att kontrollera uppgifterna kan du göra även som privatperson även om jag tror att det är betydligt enklare om man ringer och presenterar sig som fastighetsmäklare. Det är ju egentligen bara ett jobb där det gäller att ringa runt till olika myndigheter och ev. bostadsrättsföreningar och sedan sitta och vänta vid faxen en stund.

9. Hjälpen att söka lagfart eller medlemskap i brf är bara ett fylla i ett papper och skicka in. Viktigt är dock att man fyller i det på rätt sätt, vet du inte hur man gör så ska du anlita en advokat.

Dessa punkter bör ju också göras då en privatperson säljer till en privatperson utan mäklare så det är inte omöjligt att göra utan att vara mäklare eller advokat.

Fastighetsmäklarlagen (SFS 1995:400) hindrar dig från att arbeta som oregistrerad mäklare och du kan dömas till böter eller fängelse upp till sex månader.

Fastighetsmäklarnämnden finns för att skydda konsumenterna från dåliga okunniga mäklare. Det handlar om mycket pengar när man köper/säljer bostäder och därför är det viktigt för de inblandade att allt sköts på rätt sätt.

Jag tror att din idé är ganska svår att genomföra även i de fall där du kanske inte gör något olagligt. En riktig mäklare har tillgång till så mycket mer information om marknaden än vad du skulle få. Att behöva kontakta en advokat varje gång du ska skriva papper gör att ditt mäklarerbjudande inte blir så fördelaktigt för kunderna heller. Du ska ha pengar, advokaten ska ha pengar, marknadsföringen kostar pengar osv... Det blir trots allt nog billigare att kontakta en riktigt fastighetsmäklare.

Ta en titt i fastighetsmäklarlagen och se vad som gäller.

Men lagen är ganska tydlig, det är bara registrerade fastighetsmäklare och advokater som få förmedla fastigheter med mera.
Citera
2006-08-10, 15:55
Medlem
Om du äger hus får du sälja dom privat men du får inta tabetalt för att sälja ett hus. Det enda bekymmret är att köpet är villkorat efterson det enda du kan äga i Sverige är fastigheter.
Citera
2006-08-11, 00:40
Medlem
Glidarmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkronSire
Innan jag börjar så vill jag påpeka att jag har inga större kunskaper inom området och spekulerar fritt.

Jag kikade nyligen upp om man kunde agera mäklare och sälja hus utan utbildning och svaret var nej. För att få sälja hus är man tvungen att vara medlem i Fastighetsmäklarnämnden, vilket kräver en utbildning som godkänts av dem. En mäklare gör följande åt kunden:
  1. Besök och värdering av objektet (intag)
  2. När fastighetsmäklaren åtar sig ett förmedlingsuppdrag upprättas ett skriftligt uppdragsavtal mellan mäkaren och uppdragsgivaren (säljaren).
  3. Kontrollering av uppgifter: ägande, inteckningar, servitut och andra rättigheter som belastar objektet
  4. Upprättande av objektsbeskrivning
  5. Marknadsföring av objektet
  6. Genomförande av visningar
  7. Handha budgivning och diskussioner med spekulanter
  8. Beräkning av boendekostnader för köparen (Boendekostnadskalkyl)
  9. Hjälp till köparen att söka lagfart eller medlemskap i bostadsrättsförening
Källa: www.fastighetsmaklarnamnden.se, 2005-08-19.

Låt oss anta att man får för sig att agera mäklare utan utbildningen. Kommentarer till ovanstående punkter:
  1. Man låter en annan mäklare göra värderingen gratis.
  2. Olagligt att teckna avtal. Man har ett "inofficiellt" avtal och låter ägaren sälja huset via en advokat som sköter pappersarbetet för en runt 3000-6000kr. Osäker på summan så rätta mig gärna.
  3. Här är jag osäker, misstänker att man måste anlita en advokat. Vilket pris kan man förvänta sig?
  4. Krävs inga större kunskaper.
  5. Viss problematik uppstår då man inte kan utnyttja mäklarnas sidor som t.ex. http://www.hemnet.se och http://www.bovision.se. Inget större problem dock om det är ett någorlunda attraktivt hus och man vet vad man gör.
  6. Krävs inga större kunskaper.
  7. Krävs inga större kunskaper.
  8. Denna punkt är egentligen inte obligatorisk när man tänker efter, men det bör inte vara speciellt svårt att kunna räkna ut det själv i vilket fall.
  9. Sköter man via advokat, frågan är vad priset kan tänkas ligga på?

De fetstilta är de jag är mest osäker på, de andra känner jag mig relativt säker på men påpeka gärna om jag har fel.

Tänk er följande scenario. Jag tar kontakt med en kund som ska sälja ett hus, får förskottsbetalning så att jag ska kunna finansiera marknadsföring och dylikt. Jag sköter all marknadsföring, budgivning, visar huset och har kontakt med advokater som sköter det pappersarbete som krävs. Tillslut har jag en lista på de personer som är villiga att betala priset som bestämts. Jag ger listan till min uppdragsgivare varpå han väljer ut en av dem och säljer huset till denne person.

Frågeställning: Fungerar detta i praktiken eller finns det någon lag som hindrar mig att agera mäklare förutom vid själva säljandet? Om så är fallet, vart går gränsen för vilka tjänster jag får erbjuda? Finns det någon praktisk nytta av Fastighetsmäklarnämnden eller är den enbart till för att skydda mäklare som genomgått en utbildning?

En litet snabbt o kort svar innan jag lägger mig är att du i ditt scenario de facto agerar mäklare (ty du kontrollerar processen och tar betalt av kunden) om än på ett sätt med diverse konsulter. Med andra ord det funkar inte eller hur jag ska uttrycka mig.
Citera
2006-08-11, 11:07
Medlem
AkronSires avatar
Tackar för alla svar.

Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Dessa punkter bör ju också göras då en privatperson säljer till en privatperson utan mäklare så det är inte omöjligt att göra utan att vara mäklare eller advokat.

Sant, men jag skulle vilja påstå att det är många som inte vet hur man gör för att sälja sina hus själva när de kan tjäna ganska mycket på det. Ett citat från företaget Riksmäklaren visar min poäng med vad jag menar:

Citat:
Ursprungligen postat av http://www.riksmaklaren.se/GuideSalja.aspx
Det första och allra viktigaste som måste göras när du ska sälja din villa eller bostadsrätt, är att du ska välja en fastighetsmäklare. Då finns det några viktiga saker att tänka på som i grund och botten handlar om mäklarens förmåga att leverera trygghet och kunskap:

De säger som sagt inte att man kan sälja det själv (vore ju visserligen ganska dumt att göra det ). Jag säger inte att alla mäklare är värdelösa då de faktiskt kan få upp priset men alla behöver inte mäklare.

Citat:
Ursprungligen postat av flyger
Fastighetsmäklarnämnden finns för att skydda konsumenterna från dåliga okunniga mäklare. Det handlar om mycket pengar när man köper/säljer bostäder och därför är det viktigt för de inblandade att allt sköts på rätt sätt.

En bra tanke kanske men utbildade och okunniga/ohederliga mäklare finns det ju tyvärr gott om i vilket fall.

Tänk er följande scenario istället: Jag informerar kunden om att de kan sälja sitt hus själva (vilket de inte visste) och vilka advokater de bör kontakta för att fixa pappersarbetet. Jag tar kort på deras hus, sköter annonseringen, skriver ut broschyrer och kanske gör en webbsida för huset. Kunden sköter all kontakt med kunderna och tar hand om alla visningar. Kunden säljer huset och betalar mig enbart för marknadsföringen.

Här kan man ju argumentera för att mäklaren kan få ett mycket högre pris för huset än en vanlig person. Jag skulle dock vilja påstå att jag har ett mycket bättre läge då marginalerna ligger på min sida pga. av den relativt låga lönen och att jag har mer tid åt själva marknadsföringen än vad en vanlig mäklare skulle ha. Låter detta mer rimligt?
Citera
2006-08-11, 11:28
Medlem
flygers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AkronSire

En bra tanke kanske men utbildade och okunniga/ohederliga mäklare finns det ju tyvärr gott om i vilket fall.

Tänk er följande scenario istället: Jag informerar kunden om att de kan sälja sitt hus själva (vilket de inte visste) och vilka advokater de bör kontakta för att fixa pappersarbetet. Jag tar kort på deras hus, sköter annonseringen, skriver ut broschyrer och kanske gör en webbsida för huset. Kunden sköter all kontakt med kunderna och tar hand om alla visningar. Kunden säljer huset och betalar mig enbart för marknadsföringen.

Här kan man ju argumentera för att mäklaren kan få ett mycket högre pris för huset än en vanlig person. Jag skulle dock vilja påstå att jag har ett mycket bättre läge då marginalerna ligger på min sida pga. av den relativt låga lönen och att jag har mer tid åt själva marknadsföringen än vad en vanlig mäklare skulle ha. Låter detta mer rimligt?

En mäklare som är ansluten till fmn måste eller har möjlighet att teckna försäkringar för den tjänst han/hon säljer.

Att hjälpa privatpersoner att marknadsföra sina hus låter som en mer legal lösning. Men du ska nog akta dig för att hålla visningar och vara med vid kontraktsskrivningar.

Men om du nu har ett sådant intresse för det här så tycker jag att du istället ska ta två år av ditt liv och utbilda dig till att bli en riktig fastighetsmäklare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in