2006-08-09, 23:37
Innan jag börjar så vill jag påpeka att jag har inga större kunskaper inom området och spekulerar fritt. 
Jag kikade nyligen upp om man kunde agera mäklare och sälja hus utan utbildning och svaret var nej. För att få sälja hus är man tvungen att vara medlem i Fastighetsmäklarnämnden, vilket kräver en utbildning som godkänts av dem. En mäklare gör följande åt kunden:
Låt oss anta att man får för sig att agera mäklare utan utbildningen. Kommentarer till ovanstående punkter:
De fetstilta är de jag är mest osäker på, de andra känner jag mig relativt säker på men påpeka gärna om jag har fel.
Tänk er följande scenario. Jag tar kontakt med en kund som ska sälja ett hus, får förskottsbetalning så att jag ska kunna finansiera marknadsföring och dylikt. Jag sköter all marknadsföring, budgivning, visar huset och har kontakt med advokater som sköter det pappersarbete som krävs. Tillslut har jag en lista på de personer som är villiga att betala priset som bestämts. Jag ger listan till min uppdragsgivare varpå han väljer ut en av dem och säljer huset till denne person.
Frågeställning: Fungerar detta i praktiken eller finns det någon lag som hindrar mig att agera mäklare förutom vid själva säljandet? Om så är fallet, vart går gränsen för vilka tjänster jag får erbjuda? Finns det någon praktisk nytta av Fastighetsmäklarnämnden eller är den enbart till för att skydda mäklare som genomgått en utbildning?

Jag kikade nyligen upp om man kunde agera mäklare och sälja hus utan utbildning och svaret var nej. För att få sälja hus är man tvungen att vara medlem i Fastighetsmäklarnämnden, vilket kräver en utbildning som godkänts av dem. En mäklare gör följande åt kunden:
- Besök och värdering av objektet (intag)
- När fastighetsmäklaren åtar sig ett förmedlingsuppdrag upprättas ett skriftligt uppdragsavtal mellan mäkaren och uppdragsgivaren (säljaren).
- Kontrollering av uppgifter: ägande, inteckningar, servitut och andra rättigheter som belastar objektet
- Upprättande av objektsbeskrivning
- Marknadsföring av objektet
- Genomförande av visningar
- Handha budgivning och diskussioner med spekulanter
- Beräkning av boendekostnader för köparen (Boendekostnadskalkyl)
- Hjälp till köparen att söka lagfart eller medlemskap i bostadsrättsförening
Låt oss anta att man får för sig att agera mäklare utan utbildningen. Kommentarer till ovanstående punkter:
- Man låter en annan mäklare göra värderingen gratis.

- Olagligt att teckna avtal. Man har ett "inofficiellt" avtal och låter ägaren sälja huset via en advokat som sköter pappersarbetet för en runt 3000-6000kr. Osäker på summan så rätta mig gärna.
- Här är jag osäker, misstänker att man måste anlita en advokat. Vilket pris kan man förvänta sig?
- Krävs inga större kunskaper.
- Viss problematik uppstår då man inte kan utnyttja mäklarnas sidor som t.ex. http://www.hemnet.se och http://www.bovision.se. Inget större problem dock om det är ett någorlunda attraktivt hus och man vet vad man gör.
- Denna punkt är egentligen inte obligatorisk när man tänker efter, men det bör inte vara speciellt svårt att kunna räkna ut det själv i vilket fall.
- Sköter man via advokat, frågan är vad priset kan tänkas ligga på?
De fetstilta är de jag är mest osäker på, de andra känner jag mig relativt säker på men påpeka gärna om jag har fel.
Tänk er följande scenario. Jag tar kontakt med en kund som ska sälja ett hus, får förskottsbetalning så att jag ska kunna finansiera marknadsföring och dylikt. Jag sköter all marknadsföring, budgivning, visar huset och har kontakt med advokater som sköter det pappersarbete som krävs. Tillslut har jag en lista på de personer som är villiga att betala priset som bestämts. Jag ger listan till min uppdragsgivare varpå han väljer ut en av dem och säljer huset till denne person.
Frågeställning: Fungerar detta i praktiken eller finns det någon lag som hindrar mig att agera mäklare förutom vid själva säljandet? Om så är fallet, vart går gränsen för vilka tjänster jag får erbjuda? Finns det någon praktisk nytta av Fastighetsmäklarnämnden eller är den enbart till för att skydda mäklare som genomgått en utbildning?
). Jag säger inte att alla mäklare är värdelösa då de faktiskt kan få upp priset men alla behöver inte mäklare.