Citat:
Ursprungligen postat av
dooey
Narkotikalagen har väl ett syfte med viss parallel till både fildelningslagen och sexköpslagen - att kunna identifiera och sätta dit ligorna.
D.v.s. utan en lag mot bruk och innehav blir det betydligt svårare för polisen att nå fram till och knäcka ligorna som sprider ut narkotikan på stor skala.
För då skulle polisen inte ha befogenheter att förhöra de som innehar och brukar - för att på så vis nå fram till drogens yttersta källa.
Däremot borde varken straffen eller bemötandet inte vara så hutlösa som de är mot just brukare.
Fick blickar och bemötande från både polis och nämndemän när jag åkte dit, som jag vore någon serievåldtäktsman.
Det gjorde mig typ hämndlysten och knarkade ännu mer. Kontraproduktivt alltså.
Men lagen i sig förstår jag.
Införandet av kriminaliseringen av själva bruket i narkotikastrafflagen 1988 var sprungen ur att eftersträva det narkotikafria samhället, som då var ett politiskt mål. Inställningen och erfarenheten var att langningen inte gick att stoppa eftersom den är så lukrativ att en gripen langare omgående ersattes av en annan. Därför behövde det fokuseras på brukarna. Genom att kriminalisera och stigmatisera dessa skulle det leda till minskad efterfrågan och så småningom det utopiska narkotikafria samhället. Idag, mer än 35 år senare, är det väl känt att det inte bidde något sådant samhälle och aldrig heller kommer att bli, motsägelsefullt är det fortfarande samma politik som bedrivs.
Naturligtvis är det de som tjänar ekonomiskt på illegal narkotikaförsäljning som ska straffas. Det ligger närmare till hands att se missbrukare som offer, som självmedicinerar en bakomliggande problematik, än att kriminalisera dessa likt säljarna. Ska narkotikaförsäljningen urholkas behöves alternativ. Det kan innebära legalisering och reglering av cannabis samt erbjuda legal förskrivna läkemedel och substitutionsbehandling. Genom att kriminalisera brukarna så skapas brottslingar som inte behöver vara det. Dessa hamnar på fel sida om lagen och kommer närmare annan brottslighet. Även döljer sig brukare och på så sätt blir narkotikamissbruk svårare att förebygga. Dessutom försämras relation med polis så att också brottslighet generellt blir svårare att förebygga.