2024-02-19, 20:22
Medlem
eftersom denna frågeställning innefattar lite inrikes politik så testar vi här

Om lagen är där för att folk inte ska ta det illegala preparaten varför väljer man då att straffar det som gör det?

Hade det inte varit bättre att se skillnad på våldsbejakande missbrukare (det som gör brott för att finansiera sitt eget brukande) och icke våldsbejakande missbrukare. (det som inte gör någon form av brottslighet för att missbruka)

Kanske man ska kolla på ett sätt att det som gör brott för att få missbruka straffar man och det som inte gör brott låter man vara?

tanken är då att mindre hade gjort brott för att få tag i sitt preparat eftersom det inte blir straffade/punkt markerade på samma sätt?

tex att det som man vet gör brott för att missbruka visiterar man och beslagtar ifrån dom så det blir jobbigt att missbruka medans det som inte gör något låter man få behålla sina saker.

Vad tror ni?
Senast redigerad av Lokioki 2024-02-19 kl. 20:26.
Citera
2024-02-19, 20:27
Medlem
Dulces avatar
Detta kommer väl innebära att de som är rika kan knarka på helt utan besvär, medans de fattiga åker dit pga att de inte kan betala för sitt kraftiga beroende.
Citera
2024-02-19, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dulce
Detta kommer väl innebära att de som är rika kan knarka på helt utan besvär, medans de fattiga åker dit pga att de inte kan betala för sitt kraftiga beroende.

jo fast detta hade kunna i längden göra så det som gör brott som butiksstölder osv hade slutat och i längden blivit mindre brott i samhället.

Finns säkert massvis med missbrukare där ute som aldrig förstör för någon, tycker det är fel att straffa det på samma sätt som det som gör brott för att få tag i sina varor.

därför min frågeställning varför straffa det som tar illegala preparat i Sverige?
Citera
2024-02-19, 20:37
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Om en individ begår brott för att komma åt dessa preparat då betyder det att denna individen är i behov av seriös hjälp. Genom att straffa dessa typer på löpande band kommer inte att göra någon skillnad i vilka fall som helst.
Citera
2024-02-19, 20:39
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokioki
jo fast detta hade kunna i längden göra så det som gör brott som butiksstölder osv hade slutat och i längden blivit mindre brott i samhället.

Finns säkert massvis med missbrukare där ute som aldrig förstör för någon, tycker det är fel att straffa det på samma sätt som det som gör brott för att få tag i sina varor.

därför min frågeställning varför straffa det som tar illegala preparat i Sverige?

För att samtliga som tar olagliga preparat ska vara lika inför lagen oavsett plånbokens storlek.
Du har en uppenbar borgarsyn på detta. Förmodliget ett förslag du kan diva med Moderaterna
Men nej jag tycker folk ska straffas oavsett sin ekonomiska situation. Tycker inte man ska komma undan bara för man har pengar och då kan knarka lagligt utan problem.
Citera
2024-02-19, 20:39
Medlem
sturdyoxs avatar
Ökar skatteintäkterna om drogerna legaliseras? Inte? Nähä, då är det farligt för folkhälsan, oavsett drog, förbud.

Gör det ju inte lättare när jurister tjänar multum på att svartskallar begår drogrelaterade brott, vem ska de nu parasitera på?
Citera
2024-02-19, 20:42
Medlem
Citat:
För att samtliga som tar olagliga preparat ska vara lika inför lagen oavsett plånbokens storlek.
Du har en uppenbar borgarsyn på detta. Förmodliget ett förslag du kan diva med Moderaterna
Men nej jag tycker folk ska straffas oavsett sin ekonomiska situation. Tycker inte man ska komma undan bara för man har pengar och då kan knarka lagligt utan problem.

Ser problematiken i min tankeställning och givetvis ska det inte vara någon skillnad på plånboksstorlek, tänkte inte riktigt i de banorna men då är vi tillbaka på ruta ett. varför straffa det som tar illegala preparat i Sverige?
Citera
2024-02-19, 20:44
Bannlyst
Antagligen för att polis och myndigheter förlorat mot kriminaliteten och ”gängen”, vi slänger oss för lättvindigt med kriminella gäng idag, men vi får inte glömma, det här handlar om snorungar med utvecklingsstörning som inte gått ut 9:an.

Och dessa kan dom inte ta, så då vill man göra en grej av sådant här trams och visa att man är på tårna, vilket bara är ett skämt

Det tullen tar på ett år går upp i näsborrar, röks upp och in i armveck på en helg i Stockholm, dom försöker släcka en majbrasa genom att pissa på den, fler och fler är liberala och då håller man på så här

Om alla jävla haschtomtar kunde göra lite nytta någon gång så borde dom organisera några tusen och mötas på Sergels torg för att tåga till riksdagen med en spliff i handen
Citera
2024-02-19, 20:46
Medlem
Dulces avatar
Citat:
Ser problematiken i min tankeställning och givetvis ska det inte vara någon skillnad på plånboksstorlek, tänkte inte riktigt i de banorna men då är vi tillbaka på ruta ett. varför straffa det som tar illegala preparat i Sverige?

Starkt ändå att du kunde ändra dig, det är väldigt ovanligt här på FB. Respekt!
Ja detta har väl varit en lång debatt i många år. Kan ju också ha att göra med att de blir så mycket kostnader för samhället när folk går omkring och ska knarka. Jag tycker i första hand man ska jaga de som säljer droger, men även de som tar de. Det blir kaos för samhället om för många ska gå omkring och knarka. Det tror jag inte vi har råd med. Med tanke på alla de problem som medföljer.
Citera
2024-02-19, 20:52
Medlem
Citat:
Starkt ändå att du kunde ändra dig, det är väldigt ovanligt här på FB. Respekt!
Ja detta har väl varit en lång debatt i många år. Kan ju också ha att göra med att de blir så mycket kostnader för samhället när folk går omkring och ska knarka. Jag tycker i första hand man ska jaga de som säljer droger, men även de som tar de. Det blir kaos för samhället om för många ska gå omkring och knarka. Det tror jag inte vi har råd med. Med tanke på alla de problem som medföljer.

fast att lagföra och straffa missbrukare kostar, polisiära resurser åklagare utredning etc husrannsakans vi har väl runt 100tusen ringa narkotikabrott i Sverige och det kostar ju ocskå pengar.

är den processen billigare än att ha det avkriminaliserat?

För att colorado och andra delstater portugal uruguay mfl har det ju lagligt/avkriminaliserat och det delstaterna/länderna fungerar ju fint med tusentals jobb och skatteintäkter.
Citera
2024-02-19, 21:12
Medlem
Dulces avatar
Citat:
fast att lagföra och straffa missbrukare kostar, polisiära resurser åklagare utredning etc husrannsakans vi har väl runt 100tusen ringa narkotikabrott i Sverige och det kostar ju ocskå pengar.

är den processen billigare än att ha det avkriminaliserat?

För att colorado och andra delstater portugal uruguay mfl har det ju lagligt/avkriminaliserat och det delstaterna/länderna fungerar ju fint med tusentals jobb och skatteintäkter.

Kollar man dock på delstater där de får knarka relativt fritt med starka droger så blir de ju misär för hela samhället. Folk som ligger halvdöda i tält på stan. De jag möjligen kan se här är att de borde vara någon form av tvångs omhändertagning till rehab. Samma sätt som de omhändertar psyksjuka.
Citera
2024-02-19, 21:19
Medlem
Citat:
Kollar man dock på delstater där de får knarka relativt fritt med starka droger så blir de ju misär för hela samhället. Folk som ligger halvdöda i tält på stan. De jag möjligen kan se här är att de borde vara någon form av tvångs omhändertagning till rehab. Samma sätt som de omhändertar psyksjuka.

du menar att det ska införa ett LVM liknande lagstiftning? Jag personligen är emot den sortens lagstiftning. du kan inte hjälpa någon som inte vill ha hjälp för samma ekonomiska kostnad du kan hjälpa 1 person kan du hjälpa 3 stycken som frivilligt vill sluta.

Problemet det har i USA är ju från opioid kriserna. där tror jag på ett alternativ att kolla på lagligt opium och det som sidomissbrukar får inte tag i sitt lagliga opium och därav hade många kunna skaffa ordnade liv om det var lagligt. Men detta var lite off topic i ämnet.

Jag har under många år försökt förstå vad man tjänar med att straffa människor där det inte finns ett brottsoffer och därav min frågeställning varför är det olagligt att ta vissa preparat i Sverige (och många andra länder)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in