• 1
  • 2
2024-02-19, 15:43
Medlem
KillenArCPs avatar
Lite kul, tre matbutiker har erbjudande på Coca-Cola, 4-pack Coca Cola, 1,5L. Priset mellan olika butiker
Lidl: 45 kr (https://www.lidl.se/l/sv/reklamblad/...w/flyer/page/1)
Willys: 60 kr (https://www.willys.se/erbjudanden/of...ack-2500154492)
Ica: 70 kr (förra veckan hade de detta erbjudande)

Hur kommer det sig att diffar så förbannat mellan matbutikerna? Ljuger matbutikerna när de skyller på låga marginaler? Ni som handlar på Willys, upplever ni Willys som fortfarande billiga? Jämför ni matpriserna mellan butikerna? Står ni med huvudet i sanden och undrar varför boräntan aldrig sjunker?

Diskussionen handlar inte specifikt om Coca Cola utan om matpriserna.
Senast redigerad av KillenArCP 2024-02-19 kl. 15:48.
Citera
2024-02-19, 16:02
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Lite kul, tre matbutiker har erbjudande på Coca-Cola, 4-pack Coca Cola, 1,5L. Priset mellan olika butiker

Hur kommer det sig att diffar så förbannat mellan matbutikerna? Ljuger matbutikerna när de skyller på låga marginaler? Ni som handlar på Willys, upplever ni Willys som fortfarande billiga? Jämför ni matpriserna mellan butikerna? Står ni med huvudet i sanden och undrar varför boräntan aldrig sjunker?

Coca-coladrickarna lockas till Lidl med billig cola och då räknar Lidl med att de köper även annat där, colan är en så kallad lockvara för att få in folk i butiken.
Citera
2024-02-19, 16:05
Medlem
Glorfindels avatar
Man får nog akta sig för att jämföra enskilda produkter när man tittar på butiker.
Dessutom bör man titta på ordinarie pris och inte produkter på rea / lockpriser.
Citera
2024-02-19, 16:08
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP

Willys är oftast billigare än Lidl på grönsaker och basprodukter som pasta och ris.
Citera
2024-02-19, 16:11
Medlem
Just ditt exempel ser jag enbart som en lockvara och säger inget om att Lidl försöker pressa priserna.

Just nu ser jag väldigt lite initiativ att pressa priserna från någon central organisation.
Ser jag lokalt så görs en matpriskoll på vissa utvalda matvaror.
Då brukar Lidl sällan hamna bland dem med lägst pris snarare i mitten.

Lägst brukar Willys komma földa av ICA Maxi:
Men det kan ju vara så att de enbart är duktiga på att ha koll på vilka matvaror kollen riktar sig mot?

Men nej jag ser inte Lidl som någon matprispressare: Däremot kör de ofta lockpriser, oftast då på saker som sticker ut men inte direkt är nödvändiga i hushållet som läskeblask t.ex.
Citera
2024-02-19, 16:15
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Willys är oftast billigare än Lidl på grönsaker och basprodukter som pasta och ris.
Jag handlar i båda butikerna och håller inte 100% med detta påstående. Rättare sagt, jag handlar på Lidl, Willys och CityGross och har hyfsad koll på deras priser. CityGross är alltid dyrast på frukt och grönt. Lidl är oftast billigast.
Citera
2024-02-19, 16:18
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fackmannen
Coca-coladrickarna lockas till Lidl med billig cola och då räknar Lidl med att de köper även annat där, colan är en så kallad lockvara för att få in folk i butiken.
Visst är det en lockvara allt men man köper på sig lockvaror som inte är färskvaror till ett eget litet lager. Det är dock allmänt känt att Willys var chockhöjt sina matpriser sedan årsskiftet.

Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Man får nog akta sig för att jämföra enskilda produkter när man tittar på butiker.
Dessutom bör man titta på ordinarie pris och inte produkter på rea / lockpriser.
Har du inte själv hur Willys lagt om sin strategi efter årsskiftet?

Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Nja, det vette fan. Tycker att Willys är inte billigare än Lidl. Ris och skit köper man ÖoB och liknade butiker om man vill ha lägsta pris.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Just ditt exempel ser jag enbart som en lockvara och säger inget om att Lidl försöker pressa priserna.

Just nu ser jag väldigt lite initiativ att pressa priserna från någon central organisation.

Men det kan ju vara så att de enbart är duktiga på att ha koll på vilka matvaror kollen riktar sig mot?

Men nej jag ser inte Lidl som någon matprispressare: Däremot kör de ofta lockpriser, oftast då på saker som sticker ut men inte direkt är nödvändiga i hushållet som läskeblask t.ex.
Absolut, Lidl är ju som en loppmarknad. De är dyra på fabriksbakat bröd men vissa saker som är även populära utomlands är de billiga på.
Citera
2024-02-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab

Det är vanskligt att matpriskolla Lidl. Dom har mycket egna billiga produkter som dessutom ofta håller bra kvalitet. Dessa grejer är ju inte med i jämförelserna.
Citera
2024-02-19, 16:38
Medlem
Det borde vara läge nu att någon matkedja lägger sig 10-20% under de andra i generellt prisläge. Dels borde de ha råd till detta med de saftiga prishöjningar som har varit och dels skulle de få en kraftig kundöverströmning från de andra kedjorna av folk som vill handla billigare.
Bara tänk på hur mycket gratisreklam de skulle få genom media, Matpriskollen och annat!
Citera
2024-02-19, 16:42
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Det borde vara läge nu att någon matkedja lägger sig 10-20% under de andra i generellt prisläge. Dels borde de ha råd till detta med de saftiga prishöjningar som har varit och dels skulle de få en kraftig kundöverströmning från de andra kedjorna av folk som vill handla billigare.
Bara tänk på hur mycket gratisreklam de skulle få genom media, Matpriskollen och annat!
Japp, förstår inte varför Ica och Lidl försätter massor med Coop-butiker i konkurs. Dumpa priserna (Coop har inte de marginalerna) och invänta att deras butiker blir olönsamma och slår igen.
Citera
2024-02-19, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Det är vanskligt att matpriskolla Lidl. Dom har mycket egna billiga produkter som dessutom ofta håller bra kvalitet. Dessa grejer är ju inte med i jämförelserna.

Och varierande sortiment, köpte en lammkorv som var både billig och god men när jag skulle köpa den igen fanns den inte att finna.
Citera
2024-02-19, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Och varierande sortiment, köpte en lammkorv som var både billig och god men när jag skulle köpa den igen fanns den inte att finna.
Sån är Lidl!
https://www.youtube.com/watch?v=iLo1ahmBWsg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här