Citat:
Ursprungligen postat av
Fackmannen
Coca-coladrickarna lockas till Lidl med billig cola och då räknar Lidl med att de köper även annat där, colan är en så kallad lockvara för att få in folk i butiken.
Visst är det en lockvara allt men man köper på sig lockvaror som inte är färskvaror till ett eget litet lager. Det är dock allmänt känt att Willys var chockhöjt sina matpriser sedan årsskiftet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Glorfindel
Man får nog akta sig för att jämföra enskilda produkter när man tittar på butiker.
Dessutom bör man titta på ordinarie pris och inte produkter på rea / lockpriser.
Har du inte själv hur Willys lagt om sin strategi efter årsskiftet?
Citat:
Ursprungligen postat av
george.sthlm
Willys är oftast billigare än Lidl på grönsaker och basprodukter som pasta och ris.
Nja, det vette fan. Tycker att Willys är inte billigare än Lidl. Ris och skit köper man ÖoB och liknade butiker om man vill ha lägsta pris.
Citat:
Ursprungligen postat av
SkogsSaab
Just ditt exempel ser jag enbart som en lockvara och säger inget om att Lidl försöker pressa priserna.
Just nu ser jag väldigt lite initiativ att pressa priserna från någon central organisation.
Ser jag lokalt så görs en matpriskoll på vissa utvalda matvaror.
Då brukar Lidl sällan hamna bland dem med lägst pris snarare i mitten.
Lägst brukar Willys komma földa av ICA Maxi:
Men det kan ju vara så att de enbart är duktiga på att ha koll på vilka matvaror kollen riktar sig mot?
Men nej jag ser inte Lidl som någon matprispressare: Däremot kör de ofta lockpriser, oftast då på saker som sticker ut men inte direkt är nödvändiga i hushållet som läskeblask t.ex.
Absolut, Lidl är ju som en loppmarknad. De är dyra på fabriksbakat bröd men vissa saker som är även populära utomlands är de billiga på.