• 3
  • 4
2024-02-19, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema2015
Varför låtsas du som att vi andra inte har läst tråden och såg där samma användare bad om ursäkt för hans respektlösa utspel?

Därför att jag funderar fortfarande vad du gör i tråden då du inte bidrar med någonting till ämnet som tråden handlar om. Det är förstås ett fritt forum så jag kan inte hindra dig från att göra värdelösa inlägg, dock behöver jag inte uppmuntra dom så härmed är min diskussion med dig över.
Citera
2024-02-19, 16:50
Medlem
Betongborrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag tog ut 2000 kr via en bankomat och fick pynta 60 spänn för det, och använde ett visa OK kort.
Är det normalt ?
Jag tycker det är jävligt dyrt, för tänk om man vill ha ut 10000 kr så ska man pynta 300 kr för det.
För gick man till banken och tog ut 10000 kr och det kostade ingenting.
Det är helt åt helvete som det är nu.
Kostar det det för alla sorters kort och är alla bankomater ägda av samma företag ?
Kostar det något om man har bankkort (kort utfärdat av en bank) ?
Det framgår av villkoren för ditt kort att dom tar ut 3 %, där lägsta avgiften är 35 kronor.
I ditt fall 2000 + 3% = 60 kronor.
Om man har ett kort så borde man väl läsa och känna till villkoren knuten till kortet istället för att posta meningslösa inlägg på FB.
Senast redigerad av Betongborren 2024-02-19 kl. 16:53.
Citera
2024-02-19, 20:37
Medlem
Det är kostnaden för kreditkortet.

Vanligtvis så betalar du med ett kreditkort och då står affären som säljer grejer för denna kostnad men Bankomat AB är inte så sugna på att stå för kostnaden så de säger till kreditkortsföretaget "Vi kommer inte stå för eran avgift". Kreditkortsföretaget tar då avgiften från personen med kreditkortet.

Jag önskar att fler butiker skulle göra likadant - vägra betala dessa 2-3% då denna avgift betalas av alla. Butikerna som inte tar någon avgift slår givetvis ut avgifterna på alla köp.
Citera
2024-02-19, 21:11
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema2015
Sen när kostar det pengar att ta ut kontanter från bankomat?

Sedan man använder ett kreditkort för att ta ut kontanter. Då får du betala en straffavgift för kreditgivaren uteblivna transaktionsavgifter.
Citera
2024-02-19, 21:24
Medlem
RysktNaetTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Har också SEB och betalar inte ett öre. Börjar de göra det kommer jag personligen sabotera deras kontor för betydligt högre belopp. Det är fan mig det dummaste jag har hört. Hur fan accepterar ni ens skiten? Ta betalt för att använda pengar som vanligt? Har ni ingen jävla stake i er? Betalar ni för vattnet på restaurangen också? Betalar ni bonden för att se på djuren i hagen?
Nja,du betalar kanske inte för enskilda kontantuttag men jag skulle kunna sätta en bra slant på att du betalar en saftig summa i årsavgift för den fantastiska förmånen att själv göra allt jobb med att betala dina räkningar samt för ett betalkort som borde vara gratis.
Citera
2024-02-19, 21:26
Medlem
RysktNaetTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retardator
Jag har också SEB, två konton, och har aldrig påförts någon avgift för bankomatuttag.

Jo, om man vägrar betala ockeravgifter för deras värdelösa betalkort utan nöjer sig med kreditkortet som har en betydligt lägre avgift.
Citera
2024-02-19, 21:28
Medlem
Svenska banker är snåla och giriga
Citera
2024-02-19, 21:37
Medlem
RysktNaetTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Gillar du inte avgifter och ocker så borde du inte vara kund hos S|E|B ...använder själv Skandiabanken för räkningar men har sagt upp kortet och kör istället med det utan årsavgift från Lunar som gör att jag inte betalar ett ruttet lingon till någon bank.

Jag betalade förra året 120 kr för betalkonto, kreditkort, sparkonton, aktiedepå samt personliga konton för både mig och frugan. Det kommer en mindre höjning nu i år men det kan jag leva med.
Jag är kund hos Skandiabanken också men betalar ingenting eftersom jag tycker deras betalservice/kreditkort är för dyrt.
Tidigare kunde jag använda SEB:s kreditkort som bankomatkort där pengarna drogs direkt från kontot vid kontantuttag i Bankomat. Vanliga inköp hamnade naturligtvis på kreditkortsräkningen.
Bankkort/debetkort är för idioter som inte klarar av att sköta sin ekonomi. Skitbra också när nån kommer över ens kortuppgifter och tömmer kontot. Nej tack säger jag. Det kostar desutom hysteriskt mycket i årsavgift.
Oavsett så tycker jag att det borde vara lag på att man ska kunna ha ett bankkonto som man kan ta ut pengar ifrån utan avgifter. Om jag vill ha pengar på banken men inte vill ha betalservice eller kort så är det fan en medborgerlig rätighet att kunna göra det.
Citera
2024-02-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RysktNaetTroll
Bankkort/debetkort är för idioter som inte klarar av att sköta sin ekonomi. .

Snarare så att kreditkort är för idioter som inte klarar av att sköta sin ekonomi och gillar att berika banken med extra höga kortköpsavgifter varje gång man handlar nåt som hela befolkningen får betala iform av högre priser.

Plus att krediten uppstår till 90% från tomma luften där banken skapar nya digitala pengar in i systemet som förstör värdet av våra pengar och skapar inflation.

Bankcheferna skrattar hela vägen til jobbet då de lyckats lura hela idiotbefolkningen att ej använda riktiga pengar och bankkontor och använda kreditkort och betala allt med kort och swish och göra hela bankens jobb själva och sen betala för nöjet som tack för att banken slipper ha svensk personal som vi sen får betala en tredje gång iform av mer arbetslöshet och mindre konsumtion.
Citera
2024-02-20, 00:32
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag tog ut 2000 kr via en bankomat och fick pynta 60 spänn för det, och använde ett visa OK kort.
Är det normalt ?
Jag tycker det är jävligt dyrt, för tänk om man vill ha ut 10000 kr så ska man pynta 300 kr för det.
För gick man till banken och tog ut 10000 kr och det kostade ingenting.
Det är helt åt helvete som det är nu.
Kostar det det för alla sorters kort och är alla bankomater ägda av samma företag ?
Kostar det något om man har bankkort (kort utfärdat av en bank) ?
Jag har också ett OKQ8 VISA kreditkort och de få gånger jag behöver kontanter tar jag ut dessa i samband med köp i butik. Detta kostar inget, men max belopp per gång är 500 kr, ibland lägre.
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Snarare så att kreditkort är för idioter som inte klarar av att sköta sin ekonomi och gillar att berika banken med extra höga kortköpsavgifter varje gång man handlar nåt som hela befolkningen får betala iform av högre priser.

Plus att krediten uppstår till 90% från tomma luften där banken skapar nya digitala pengar in i systemet som förstör värdet av våra pengar och skapar inflation.

Bankcheferna skrattar hela vägen til jobbet då de lyckats lura hela idiotbefolkningen att ej använda riktiga pengar och bankkontor och använda kreditkort och betala allt med kort och swish och göra hela bankens jobb själva och sen betala för nöjet som tack för att banken slipper ha svensk personal som vi sen får betala en tredje gång iform av mer arbetslöshet och mindre konsumtion.
Inget av de problem du tar upp kommer man åt genom att personligen avstå att använda ett kreditkort. Visst kan man avstå kortet som är gratis och som man får bonus på, använda kontanter 100% av tillfällena man handlar. Men förändrar detta något, mer än att man personligen får lite mindre pengar i plånboken?

Lite som veganer som väljer att inte äta kött. Förändrar inte mycket där ute, men gör mycket för identitetsskapandet.
Citera
2024-02-20, 00:33
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RysktNaetTroll
Oavsett så tycker jag att det borde vara lag på att man ska kunna ha ett bankkonto som man kan ta ut pengar ifrån utan avgifter. Om jag vill ha pengar på banken men inte vill ha betalservice eller kort så är det fan en medborgerlig rätighet att kunna göra det.
Inte så farligt då kanske i avgift ...vet inte om du missförstod mig men det debit hos Lunar jag tog upp har ingen årsavgift om man nöjer sig med paketet som heter Light så det uppfyller nog den rättigheten för medborgare du tänker på samt finns Northmill och I'm Yours som är liknande.
Citera
2024-02-20, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Jag har också ett OKQ8 VISA kreditkort och de få gånger jag behöver kontanter tar jag ut dessa i samband med köp i butik. Detta kostar inget, men max belopp per gång är 500 kr, ibland lägre.

Inget av de problem du tar upp kommer man åt genom att personligen avstå att använda ett kreditkort. Visst kan man avstå kortet som är gratis och som man får bonus på, använda kontanter 100% av tillfällena man handlar. Men förändrar detta något, mer än att man personligen får lite mindre pengar i plånboken?

.

Och pågrund av personer som dig kan de fortsätta tömma landet.

Och ja det förändrar defintivt saker när folk använder kontanter som i övriga europeiska länder.

Det är därför bankerna inte kunnat skita på folket i övriga europa på samma sätt.

OCh nej det är inte gratis.
Du betalar avgiften många gånger om då de lagligt rånar butiken i extra dyra kortköpsavgifter som butiken i sin tur måste höja priser för.

den ynka 0,5% bonusen har du betalar många gånger om.

Handlar du för 10000kr så får du tillbaks en kopp kaffe på stan (som du betalat många gånger om)

Är du så fattig så att du tycker det är värt att lura sig själv för småpengar.

Har man kort så brukar folk handla extra saker de inte skulle handlat om de skulle haft sedlar i handen så folk lurar sig själva och gör sina grannar arbetslösa för ingenting och hjälper banken att tömma samhället och höja alla bankavgifter och hittepåavgifter då man fått ner kontanter till ett minimum coh stängt ner alla bankkontor pga av fån som använder swish och kort och gör bankens jobb hemma.

Många uttag i butik räknas inte som uttag i statistiken så de kan fortsätta plocka ner bankomater som de gjort.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in