• 1
  • 2
2024-02-19, 13:11
Medlem
Jag tog ut 2000 kr via en bankomat och fick pynta 60 spänn för det, och använde ett visa OK kort.
Är det normalt ?
Jag tycker det är jävligt dyrt, för tänk om man vill ha ut 10000 kr så ska man pynta 300 kr för det.
För gick man till banken och tog ut 10000 kr och det kostade ingenting.
Det är helt åt helvete som det är nu.
Kostar det det för alla sorters kort och är alla bankomater ägda av samma företag ?
Kostar det något om man har bankkort (kort utfärdat av en bank) ?
Citera
2024-02-19, 13:12
Medlem
KarimBenzema2015s avatar
Sen när kostar det pengar att ta ut kontanter från bankomat?
Citera
2024-02-19, 13:16
Medlem
Clint Ruins avatar
Det är för att du inte använder ett bankkort. Hade du gjort det hade det givetvis inte kostat något, i alla fall inte i Sverige.
Citera
2024-02-19, 13:18
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bv202
Jag tog ut 2000 kr via en bankomat och fick pynta 60 spänn för det, och använde ett visa OK kort.
Är det normalt ?
Jag tycker det är jävligt dyrt, för tänk om man vill ha ut 10000 kr så ska man pynta 300 kr för det.
För gick man till banken och tog ut 10000 kr och det kostade ingenting.
Det är helt åt helvete som det är nu.
Kostar det det för alla sorters kort och är alla bankomater ägda av samma företag ?
Kostar det något om man har bankkort (kort utfärdat av en bank) ?

Bankomat tar inga avgifter för uttag. Det är alltså du som har valt ett kort där det kostar att ta ut pengar i bankomat. Tar du ofta ut pengar i automat bör du alltså ha ett annat kort.
Citera
2024-02-19, 13:22
Medlem
Kreditkort kostar då kreditbolagen inte är med och bekostar t ex infrastrukturen, debitkort (bankkort) gratis.
Citera
2024-02-19, 13:30
Medlem
wes420s avatar
Vad för bank?
Jag hade kort från en av app-bankerna, tog ut en hel del pengar med det, oftast mellan 10k - 20k, många gånger. 2k per uttag och så kostade det 50kr varje gång.

Dom spärrade mig för att jag tog ut pengar "för ofta".
Inte för mycket pengar, utan FÖR OFTA.
Citera
2024-02-19, 13:31
Medlem
Soulflowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Kreditkort kostar då kreditbolagen inte är med och bekostar t ex infrastrukturen, debitkort (bankkort) gratis.
Är du hög eller? Jag har kreditkort som inte tar någon avgift för kontantuttag, och jag har debetkort som tar avgift om jag tar ut i andra automater än deras eller partners.
Du vet inte vad du snackar om.
Citera
2024-02-19, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema2015
Sen när kostar det pengar att ta ut kontanter från bankomat?

Ganska normalt om man inte har ett kort från bankerna bakom Bankomat AB.
Citera
2024-02-19, 13:34
Medlem
KarimBenzema2015s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ganska normalt om man inte har ett kort från bankerna bakom Bankomat AB.
Jag har tagit ut pengar från svenska bankomater i över 15 år. Aldrig behövt betala en krona. Vad menar du?
Citera
2024-02-19, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Är du hög eller? Jag har kreditkort som inte tar någon avgift för kontantuttag, och jag har debetkort som tar avgift om jag tar ut i andra automater än deras eller partners.
Du vet inte vad du snackar om.
Om du betalar för debitkort så har du ett kort från någon som inte är delägare i Bankomat AB och samma princip, jag avsåg delägande bankernas debitkort då dom är dominerande.
Senast redigerad av tjanska 2024-02-19 kl. 13:42.
Citera
2024-02-19, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema2015
Jag har tagit ut pengar från svenska bankomater i över 15 år. Aldrig behövt betala en krona. Vad menar du?

Kortutgivaren bestämmer om det är avgift för kontantuttag eller inte. OKQ8 har 3 % dock lägst 35 kr.

Sedan löper väl även ränta ofta från första dagen vid kontantuttag med kreditkort.
Citera
2024-02-19, 13:40
Avstängd
Hur är det med visa utfärdat av Nordea Swedbank etc vid bankomatuttag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in