Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-21, 11:09
  #13
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej det saknas inte en massa information för att dra slutsatsen att kvinnor diskrimineras på arbetsmarknaden i SydKorea.

Jag kan ha fel. Men av att döma av debatten i t.ex. Sverige så drar man slutsatsen att det råder lönediskriminering mellan män och kvinnor pga löneskillnaderna, trots att åtminstone jag inte sett något övertygande bevis för det. Att det finns löneskillnader är aldrig ett bevis i sig att det finns diskriminering. Det måste till att peka på faktiska bevis att någon med maktposition tagit beslut om att ge lägre lön till en kvinna eller ge jobbet till en man pga kön. Sådana bevis saknas i Sverige. Däremot finns det bevis om diskriminering mot män där aktörer öppet söker kvinnliga kandidater till jobb, eller kvotering där man baserar rekrytering på kön snarare än kompetens.
Citera
2024-04-21, 11:12
  #14
Medlem
De största grejerna som hänt jämställdheten i Sverige är föräldraledigheten och maxtaxan inom förskolan. Hur ser det ut med liknande frågor i Sydkorea? Möjliggör man för kvinnor att kombinera barnafödande med karriär?
Citera
2024-04-21, 11:35
  #15
Medlem
I Korea förväntas kvinnor slta arbeta när de har gift sig ,och definitivt när de har fått barn.
Dvs det är främst unga kvinnor som arbetar , därav det stora lönegapet.
Citera
2024-04-21, 12:45
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Jag kan ha fel. Men av att döma av debatten i t.ex. Sverige så drar man slutsatsen att det råder lönediskriminering mellan män och kvinnor pga löneskillnaderna, trots att åtminstone jag inte sett något övertygande bevis för det. Att det finns löneskillnader är aldrig ett bevis i sig att det finns diskriminering. Det måste till att peka på faktiska bevis att någon med maktposition tagit beslut om att ge lägre lön till en kvinna eller ge jobbet till en man pga kön. Sådana bevis saknas i Sverige. Däremot finns det bevis om diskriminering mot män där aktörer öppet söker kvinnliga kandidater till jobb, eller kvotering där man baserar rekrytering på kön snarare än kompetens.


Finns mängder med forskning i denna sak, du kan lätt hitta detta via googling, som står kvar med en "oförklarad löneskillnad" efter att man räknat bort allt mellan himmel och jord av variabler som kan påverka inkomster för människor.

Och vad är diskriminering? Jo det är just en oförklarad, utan vettiga skäl, åtskillnad mellan 2 parter.

Finns inget som antyder att inte Syd Koreanska forskare skulle ha samma förmåga att räkna på sin statistisk.

Att aktörer på arbetsmarknaden idag "öppet söker kvinnor" eller män, handlar om att man sitter med en arbetsplats med en dominans av ett kön redan, dvs resultatet av en lång aktiv diskriminering av det kön som inte ansågs "lämpligt" för arbetet pga sitt kön.

Varför är du OK med att den typen av diskriminering ska fortgå? och inte åtgärdas/ balanseras?
Speciellt i ljuset av att väldigt mycket forskning visar att balanserade arbetsplatser är mer effektiva sådana, och att arbetsplatser ofta får in mer kompetens när man kvoterat in kvinnor.
Regering & riksdag som ex.
Citera
2024-04-21, 15:44
  #17
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi

Och vad är diskriminering? Jo det är just en oförklarad, utan vettiga skäl, åtskillnad mellan 2 parter.


Hahaha underbart!

Nej, oförklarad innebär inte att föklaringen är diskriminering, utan att man inte vet en förklaring.

Tro mig, jag tycker diskriminering är fel. But this aint it.

Men tack för att du bekräftade det jag misstänkte. Vi är klara. Ha en fin dag!
Citera
2024-04-21, 15:51
  #18
Medlem
Tercios avatar
Hur är siffrorna för Afghanistan eller Somalia?
Citera
2024-04-22, 07:15
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Hahaha underbart!

Nej, oförklarad innebär inte att föklaringen är diskriminering, utan att man inte vet en förklaring.

Tro mig, jag tycker diskriminering är fel. But this aint it.

Men tack för att du bekräftade det jag misstänkte. Vi är klara. Ha en fin dag!

Och att där inte finns någon förklaring/ saklig orsak är just synonymt med diskriminering i dessa fall, eftersom det knappast går att få fram att någon gett X mer i lön för att hen tycker att Y är "mindre värd". Finns där inget vettigt skäl, och det drabbar en specifik grupp och inte "over-all" så är det alltså diskriminering.
Citera
2024-04-22, 09:09
  #20
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Och att där inte finns någon förklaring/ saklig orsak är just synonymt med diskriminering i dessa fall, eftersom det knappast går att få fram att någon gett X mer i lön för att hen tycker att Y är "mindre värd". Finns där inget vettigt skäl, och det drabbar en specifik grupp och inte "over-all" så är det alltså diskriminering.

Hahaha nej det är det inte. Vet du inte orsak så vet du inte orsak.

Man kan inte samtidigt inte veta en förklaring och veta en förklaring, det är en logisk felaktighet.

Men logik är inte heller feministers starka sida.
Citera
2024-04-22, 09:11
  #21
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Kvinnor arbetar färre timmar, de arbetar i yrken med lägre löner, kvinnor arbetar inte på nätter, eller helger, eller utomhus. Kvinnor sjukskriver sig mer än män.

Det finns undersökningar som visar att det ändå diffar några procent i heltidslöner, då man räknat bort OB, kvällar, bonusar, provisioner etc. Alltså reallöner. Samma yrke, samma arbetstider.

Ett exempel är min syrras kollega. Hon arbetar på ett serviceboende där 19/20 anställda är kvinnor. När mannen anställdes erbjöds han en väsentligt högre lön än kvinnorna, för att man ville "diversifiera".
Citera
2024-04-23, 08:20
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Hahaha nej det är det inte. Vet du inte orsak så vet du inte orsak.

Man kan inte samtidigt inte veta en förklaring och veta en förklaring, det är en logisk felaktighet.

Men logik är inte heller feministers starka sida.

Vet man inte något orsak mellan att en specifik grupp blir sämre behandlad, ( som dessutom har en tusenårig historia av att bli sämre behandlad...) så näää så klart det inte kan handla om diskriminering...måste ju vara en orsak som är "okänd"
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback