2024-02-19, 04:39
Medlem
Hej,

Vår hund börjar närma sig ett år. Vi har ett stort problem, hon är livrädd för allt som heter människor förutom familjemedlemmarna.

Kommer någon hem till oss så skakar hon okontrollerat, skäller, kissar på sig, springer fram och tillbaka i hela huset, skulle gästen komma för nära henne så blir paniken totalt och hon försöker exempelvis hoppa rakt genom stängda fönster och ringer ner allt i fönstret.

Vi försöker allt som vi läser på internet om att hjälpa henne men helt utan framgång. Finns det ens något att göra?
Det är likvärdigt när vi är ute och går och möter andra hundar.. hennes stress är total och helt okontrollerad.

Jag misstänker att hon råkat ut för något i tidig ålder innan vi hämtade hem henne, vi hämtade henne vid 3 mån ålder.
Citera
2024-02-19, 07:11
Medlem
Kan det inte vara att ni hämtade henne som är traumat?
Citera
2024-02-19, 07:32
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dollybooster
Hej,

Vår hund börjar närma sig ett år. Vi har ett stort problem, hon är livrädd för allt som heter människor förutom familjemedlemmarna.

Kommer någon hem till oss så skakar hon okontrollerat, skäller, kissar på sig, springer fram och tillbaka i hela huset, skulle gästen komma för nära henne så blir paniken totalt och hon försöker exempelvis hoppa rakt genom stängda fönster och ringer ner allt i fönstret.

Vi försöker allt som vi läser på internet om att hjälpa henne men helt utan framgång. Finns det ens något att göra?
Det är likvärdigt när vi är ute och går och möter andra hundar.. hennes stress är total och helt okontrollerad.

Jag misstänker att hon råkat ut för något i tidig ålder innan vi hämtade hem henne, vi hämtade henne vid 3 mån ålder.

Ring Cesar
Citera
2024-02-19, 09:48
Medlem
Sprutdeares avatar
Såna hundar är förjävliga att handskas med. Speciellt om den inte ens klarar av att man har sällskap hemma.

Bara o hämta bössan
Citera
2024-02-19, 09:56
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Hej,

Cesar Milan alltså.

Hundar är inte människor.

De behöver en flock.

Just nu behandlar ni antagligen henne som en familjemedlem.

Hon förstår alltså inte alls sin roll i sin flock just nu.

Förmodligen tror hon att hon är ledaren och att ni måste lyda henne.

Gå i hundskola.

Det krävs träning, mycket träning under lång tid.

Först träning av er så ni förstår hur man ska bete sig när man har hund.

Sedan träning av hunden.

Lycka till
Citera
2024-02-19, 10:51
Medlem
Ja det här var väldigt oväntat, haft hund stor del av livet och inga konstigheter alls. Denna är helt uppochner.

Skjuta henne vet jag inte men det kommer behövas göra något iaf.

Jag har pratat med andra människor också med stor hundvana, flera säger att ibland stöter man på hundar som helt enkelt är felaktiga i huvudet oavsett hur mycket kärlek och rutiner man ger dom.
Citera
2024-02-19, 11:31
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ja det här var väldigt oväntat, haft hund stor del av livet och inga konstigheter alls. Denna är helt uppochner.

Skjuta henne vet jag inte men det kommer behövas göra något iaf.

Jag har pratat med andra människor också med stor hundvana, flera säger att ibland stöter man på hundar som helt enkelt är felaktiga i huvudet oavsett hur mycket kärlek och rutiner man ger dom.

Skjuta henne?

Du kanske inte ska vara hundägare?
Citera
2024-02-19, 11:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Hej,

Har hon varit lika rädd hela tiden?
Citera
2024-02-19, 12:07
Medlem
Jag skrev inte att jag skulle skjuta henne... citerade...

Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
Skjuta henne?

Du kanske inte ska vara hundägare?
Citera
2024-02-19, 12:25
Medlem
Citat:
Hej,

8 veckor är egentligen för tidigt för en valp att flytta hemifrån. 12 veckor är egentligen mycket bättre eftersom tiken då hunnit lära valpen så mycket mer. Därför borde din hund vara stabilare än den skulle varit om du fått den tidigare.
Om något hänt kan bara uppfödaren svara på men för mig låter det långsökt.
Först, helvete vad snabbt man glömmer. En ung hund kommer alltid in i spökåldern. Min 10 månaders som exempel är nog där just nu där helt alldagliga saker är skitfarliga.
Möjligen kan något hänt när din hund var i den fasen och där ni själva klantade till det.
Nu spelar knappast anledningen någon roll även om det i dag är viktigare för människor att hitta vem/vad som gjort fel mer än att åtgärda problemet.
Som med all fobihantering, oavsett art på djuret handlar det om att konfrontera fobin och det gör man enklast med en hund att utsätta den för det farliga om och om igen UTAN att man själv ömkar den. Var bara normal.
Citera
2024-02-19, 13:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
8 veckor är egentligen för tidigt för en valp att flytta hemifrån. 12 veckor är egentligen mycket bättre eftersom tiken då hunnit lära valpen så mycket mer. Därför borde din hund vara stabilare än den skulle varit om du fått den tidigare.
Om något hänt kan bara uppfödaren svara på men för mig låter det långsökt.
Först, helvete vad snabbt man glömmer. En ung hund kommer alltid in i spökåldern. Min 10 månaders som exempel är nog där just nu där helt alldagliga saker är skitfarliga.
Möjligen kan något hänt när din hund var i den fasen och där ni själva klantade till det.
Nu spelar knappast anledningen någon roll även om det i dag är viktigare för människor att hitta vem/vad som gjort fel mer än att åtgärda problemet.
Som med all fobihantering, oavsett art på djuret handlar det om att konfrontera fobin och det gör man enklast med en hund att utsätta den för det farliga om och om igen UTAN att man själv ömkar den. Var bara normal.
Jag är inne på din linje - detta är inget valpen burit med sig, utan troligare något som uppstått senare, möjligen i kombination med dåliga nerver.

Min erfarenhet är dock att rädda hundar väldigt sällan råkat ut för någonting alls - utan de har istället haft lite för välmenande ägare som skyddar och daltar med hunden - i synnerhet om valpen blir rädd eller osäker. Dvs det är ett naturligt beteende (rädsla osäkerhet i vissa situationer hos valp) som förstärks av de som hanterar hunden.

Spökåldern är ju en fantastiskt kul tid - jag har själv en niomånaders som kan upptäcka de mest läskiga sensationer på den vanliga kvällsrundan -- igår var det en lyktstolpe som tydligen betedde sig särskilt illa
Jag brukar köra passera och nonchalera på det mesta - men går på ett avstånd så hon måste ta sig förbi .. Nu är hon mest en som skuttar till, raggar och sedan undersöker - så det fungerar bra på henne, men varje hund kräver ju sin metod däremot är daltande alltid en dålig idé när det handlar om rädslor.
Citera
2024-02-19, 13:36
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Jag skrev inte att jag skulle skjuta henne... citerade...

Aha ok såg det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in