Citat:
Ursprungligen postat av
dollybooster
Hej,
Vår hund börjar närma sig ett år. Vi har ett stort problem, hon är livrädd för allt som heter människor förutom familjemedlemmarna.
Kommer någon hem till oss så skakar hon okontrollerat, skäller, kissar på sig, springer fram och tillbaka i hela huset, skulle gästen komma för nära henne så blir paniken totalt och hon försöker exempelvis hoppa rakt genom stängda fönster och ringer ner allt i fönstret.
Vi försöker allt som vi läser på internet om att hjälpa henne men helt utan framgång. Finns det ens något att göra?
Det är likvärdigt när vi är ute och går och möter andra hundar.. hennes stress är total och helt okontrollerad.
Jag misstänker att hon råkat ut för något i tidig ålder innan vi hämtade hem henne, vi hämtade henne vid 3 mån ålder.
8 veckor är egentligen för tidigt för en valp att flytta hemifrån. 12 veckor är egentligen mycket bättre eftersom tiken då hunnit lära valpen så mycket mer. Därför borde din hund vara stabilare än den skulle varit om du fått den tidigare.
Om något hänt kan bara uppfödaren svara på men för mig låter det långsökt.
Först, helvete vad snabbt man glömmer. En ung hund kommer alltid in i spökåldern. Min 10 månaders som exempel är nog där just nu där helt alldagliga saker är skitfarliga.
Möjligen kan något hänt när din hund var i den fasen och där ni själva klantade till det.
Nu spelar knappast anledningen någon roll även om det i dag är viktigare för människor att hitta vem/vad som gjort fel mer än att åtgärda problemet.
Som med all fobihantering, oavsett art på djuret handlar det om att konfrontera fobin och det gör man enklast med en hund att utsätta den för det farliga om och om igen UTAN att man själv ömkar den. Var bara normal.