2024-02-18, 21:11
Medlem
Gianellos avatar
Jag har, sedan tidigt våren 2023, legat i fejd med ledningen och personalen på Ica Nära Armégatan. Det handlar (enligt mig) om en olycklig situation som fått minst sagt orimliga proportioner. Jag ska försöka sammanfatta händelseförloppet och förklara var vi står i nuläget:

Jag flyttade till Solna i oktober 2022 och fick i och med flytten Ica Nära Armégatan som närmaste mataffär. Jag hade till en början inget emot butiken, även om jag saknade den större Ica Kvantum-butik som låg i närheten av min tidigare bostad.

Det jag dock tidigt lade märke till var att personalen, och framför allt en person som jag identifierade som någon sorts butikschef, verkade otrevliga och misstänksamma mot inte bara mig men även ett fåtal andra kunder. Som ett av många exempel så frågade jag under slutet av november månad om de hade skumtomtar, vilket ledde till att butiksarbetaren himlade med ögonen, småskrattade åt mig och svarade att det hade de minsann bara på julen. Någon vecka senare frågade jag om grötris, då ledde samma person mig fram till rätt hylla och stod sedan kvar och tittade på mig tills jag lagt ner påsen i min korg (som om jag hade tänkt plocka den i jackfickan om hon inte var där.

Under januari i fjol hade jag extremt bråttom och skulle bara plocka ihop några få varor på vägen hem, under detta besök plockade jag på mig en flaska färskpressad juice och ett paket köttfärs som jag sedan bestämde att jag inte ville ha. Jag ställde därför ifrån mig dessa vid chipsavdelningen och blir mer eller mindre "uppläxad" av "butikschefen", som säger att jag måste lämna färskvaror där jag ta dem eller att jag annars kan betala för de varor som blir dåliga på grund av min "lättja och dåliga konsekvenstänk".

Efter detta besök är det som att något har ändrats, jag vet inte om jag är för paranoid om jag tror att de tog upp mig som exempel på ett morgonmöte eller liknande. Nästa vecka när jag kommer tillbaks till butiken upplever jag att det alltid är någon som "håller koll" på mig, detta fortsätter sedan över de kommande månaderna. Varje gång jag kommer in i butiken känns det som att personalen ger varandra blickar, om jag frågar om var någon vara finns så får jag ett väldigt kort och onaturligt svar. Jag noterar även att "butikschefen" som jag aldrig sett sitta i kassan tidigare, hoppar in och tar över kassan precis innan det är min tur att betala. Detta händer två eller tre gånger.

En av gångerna så säger hon till tjejen som sitter i kassan att hon ska "gå ett varv i butiken och kolla så det inte ligger några färskvaror på fel ställe och blir dåliga" medan hon tittar mig nedlåtande rakt i ögonen.
Jag mår uppriktigt dåligt över detta och tänker på detta hela dagen när jag vet att jag behöver handla på kvällen efter jobbet. Jag är trots detta inte redo att handla någon annanstans, då detta som sagt är min överlägset närmaste butik och jag är även nöjd kund hos både ICA-banken och ICA (med Icakort) under i princip hela mitt vuxna liv.

Det går kanske 5-6 veckor med extremt frostiga ICA-besök innan denna historia spårar ur ordentligt: en lördagsförmiddag går jag och handlar mat efter en natt där jag sovit extremt dåligt (i princip ingenting alls. Jag hade sovit uselt hela veckan (delvis tack för ångesten över allt detta med ICA) och det hade gett viss effekt på mitt psykiskt mående. Det blev antagligen inte bättre av att jag drack två stora koppar kaffe på tom mage, kaffe brukar nämligen kunna få mig ännu mer ur balans.

Hursomhelst, jag går till ICA Armégatan för att köpa lite frukost och andra basvaror. Så fort jag går in i butiken så känner jag att jag är helt ur balans, både mentalt och fysiskt, men jag tänker att jag får bita ihop och handla klart så att jaag kan gå hem och äta och vila sen. Jag står i en av gångarna och har precis plockat på mig skorpor, då jag ser något i ögonvrån. Det är "butikschefen" som svänger in i "min" gång och jag känner bara att jag måste därifrån direkt. Jag börjar gå snabbt mot andra delen av gången när jag hör henne säga "hallå, ursäkta!". Jag tittar bakåt en sekund och när jag tittar framåt igen så kommer en annan medarbetare, en ung tjej, in i gången från andra hållet.

Jag är med andra ord omringad, utan en flyktväg. Jag känner hur hur jag får panik och det svartnar för ögonen, jag springer rakt fram rakt över medarbetaren som ramlar handlöst till marken. Jag hör henne skrika av chock och sedan gråta av smärta, det lät som att hon ramlade ganska illa. Jag sprang in i hyllan med olivolja och drog en hel del av dem, sen släppte jag min varukorg och bara SPRINGER ut genom kassorna och ut på gatan.

Samma lördagskväll när jag sitter hemma (fortfarande rejält uppskakad) så ringer det på dörren till min lägenhetsdörr. Jag tittar ut genom kikhålet och ser att det är två POLISER, jag får ordentlig hjärtklappning men jag har tillräckligt med förstånd för att inse att jag inte har något annat val än att släppa in dem. De säger att de har frågor om en inträffad misshandel på ICA Armégatan tidigare samma dag. Jag börjar absolut storgråta samtidigt som jag erkänner vad jag har gjort, men att det inte var med flit och att jag fick en panikattack inne i butiken. Det tar ganska lång tid för dem att förstå min sida av historien, jag kunde knappt prata och var nog minst sagt osammanhängande i mitt återberättande.

Efter kanske 20 minuter så har jag samlat mig något, de tittar på mig med vad jag uppfattar som medlidande i blicken, tackar för sig och går. Efter detta hör jag ingenting alls från vare sig polisen, domstolen eller ICA Armégatan. Jag går förståeligt nog inte dit mer på hela sommaren (jag var även bortrest större delen av sommaren). När hösten kommer så börjar jag tröttna på att gå omvägar för att handla, samt att jag är van att kunna köpa och äta ICAs egna varor och utbud. Jag har sedan barnsben varit väldigt noga med rutiner och framförallt vad gäller mat och vilka märken på matvaror jag tycker om.

En dag tänker jag att jag kanske övertänkt allt ihop (jag mår nu betydligt bättre än jag gjorde i våras, efter en avslappnande sommar). Jag tänker att jag ska testa att gå tillbaks till ICA Armégatan och låtsas som ingenting hade hänt. Kanske var situationen inte riktigt lika illa som jag minns den i mitt huvud.

Efter en veckas pepp och mental förberedelse går jag i början av Oktober in genom dörrarna på ICA Armégatan. Jag slås direkt av en stark känsla av obehag, men det hade jag räknat med så jag kämpar vidare. Det är relativt tomt i butiken och jag hinner plocka 1-2 varor innan jag ser "butikschefen" komma fram till mig med snabba steg. Hon väser till mig "du är aldrig mer välkommen i butiken, om vi ser dig här igen så kommer vi polisanmäla dig. Har du förstått?".

Jag säger att jag har förstått och skyndar mig ut ur butiken.

Här är vi alltså nu. Detta var drygt 4 månader sedan, och sedan dess har jag absolut inte haft några tankar på att gå tillbaka. Jag är ju dock tvungen att gå förbi denna butik varje dag på väg från jobbet, och jag kan till och med se den från mitt köksfönster. Detta innebär alltså att jag tänker på detta varenda dag, och det börjar kännas extremt ohållbart.

Därför hoppas jag kunna få någon sorts hjälp eller stöd från Flashback. SNÄLLA skriv inte om ni bara vill håna mig eller kalla mig konstig. Jag vet att jag har vissa paranoida drag, det har blivit klart från andra incidenter i min barndom/ungdom. Jag har dock inte sökt professionell hjälp för detta. Jag är dessutom ganska storväxt och har ett väldigt utstickande utseende, så det är helt omöjligt för mig att ta mig in i butiken med någon form av förklädnad.

Dessa frågor vill jag gärna ha svar/feedback på:

Är det någon annan på FB som blivit "bannlyst" från ICA eller annan matbutik? Hur känner ni om det, har ni gått vidare eller rent av lyckats häva bannlysningen?

Är det någon som jobbar på ICA eller annan butik som vill dela med er av information om hur ni jobbar med bannlysningar/bannlysta kunder?

Tycker ni att jag borde sälja lägenheten och flytta? Detta påverkar verkligen mitt liv orimligt mycket och jag ser verkligen fram emot att en dag kunna bo med en ICA-butik nära mig och ha en normal relation till personalen där

Förlåt för en extremt lång trådstart, hoppas att allt är tydligt (säg till annars så förklarar jag gärna mer).

Vänliga hälsningar
Citera
2024-02-18, 21:28
Medlem
hipsterkatts avatar
Det tog mig 30 sek att googla fram att den aktuella ICA-butiken har en manlig butikschef…
Citera
2024-02-18, 21:32
Medlem
Jordgubbes avatar
Upplever du inget konstigt bemötande på Coop eller Lidl (som enligt kartan också finns skapligt nära). Om nej, varför envisas med Ica.
Citera
2024-02-18, 21:35
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
Det tog mig 30 sek att googla fram att den aktuella ICA-butiken har en manlig butikschef…

Okej? Jag har ingen aning om hur en ICA-butik är strukturerad organisatoriskt sett, det var därför jag skrev "butikschef" inom citationstecken. Jag har inte haft någon negativ interaktion med någon manlig butikschef. Hon jag pratar om är är 40-45, mer senior än de flesta som jobbar där och beter sig som om hon äger stället.

Har du något att tillföra i ämnet?
Citera
2024-02-18, 21:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipsterkatt
TS skriver ju faktiskt "butikschefen", alltså någon den uppfattat som butikschef.

Ja, TS, det är bara att flytta nu.
Citera
2024-02-18, 21:40
Medlem
hipsterkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gianello
Okej? Jag har ingen aning om hur en ICA-butik är strukturerad organisatoriskt sett, det var därför jag skrev "butikschef" inom citationstecken. Jag har inte haft någon negativ interaktion med någon manlig butikschef. Hon jag pratar om är är 40-45, mer senior än de flesta som jobbar där och beter sig som om hon äger stället.

Har du något att tillföra i ämnet?

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
TS skriver ju faktiskt "butikschefen", alltså någon den uppfattat som butikschef.

Ja, TS, det är bara att flytta nu.

Okej, okej, okej!

TS, det här kommer låta muppigt men jag är seriös: se det som ett tillfälle att träna på acceptans. Acceptera det som är, och gå bara aldrig dit igen. Till slut kommer det inte vara ett lika påfrestande problem.

Tillägg: du har ju ganska duktigt hängt ut dig själv om någon av de inblandade läser detta. Om jag vore du hade jag illa kvickt tagit bort iaf namnet på butiken…
Senast redigerad av hipsterkatt 2024-02-18 kl. 21:42.
Citera
2024-02-18, 21:41
Medlem
knark-kungens avatar
Du beter dig som ett svin, lämnar färskvaror i värmen att bli dåliga, misshandlar dessutom personalen sen har du mage att gå tillbaka till samma ställe igen utan att be om ursäkt, blir man permbannad från sin icabutik så är det dags att rannsaka sig själv från grunden.

Jag har jobbat i butik och har själv varit med och portat några stycken, endast verbalt och inte juridiskt och det är bara en av dom alla som blivit portad som varit fräck nog att komma tillbaka, du påminner mig verkligen om den människan.

Alltså ärligt, låtsas som ingenting när du blivit anmäld för misshandel, hör du inte själv hur sjukt det låter? Dessutom gå tillbaka flera gånger, man baxnar ju när man hör hur du betett dig.
Senast redigerad av knark-kungen 2024-02-18 kl. 21:44.
Citera
2024-02-18, 21:45
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Upplever du inget konstigt bemötande på Coop eller Lidl (som enligt kartan också finns skapligt nära). Om nej, varför envisas med Ica.

Nej, de gånger jag varit där har de betett sig som vanligt. Som jag nämner i trådstarten har jag dock alltid handlat på ICA sen jag var liten (jag kommer från en familj som bara handlade på ICA). När jag skulle köpa lägenhet så valde jag bort alla områden som inte hade ett ICA i närheten. Jag antar att vissa bara kan handla var som helst, men för mig som är uppvuxen med ICAs egna varor och de märken som finns på ICA, känns det bara helt fel. Lidl känns bara äckligt och som de inte alls har bra kvalitet på det säljer, Coop är bättre men känns bara fel och har inte alls samma utbud av det jag gillar som ICA har. Antar att jag är lite speciell när det gäller detta, men så är det bara.
Citera
2024-02-18, 21:47
Medlem
hipsterkatts avatar
Förresten, eftersom poliserna kom hem till dig senare på kvällen – menar du att personalen skulle ha koll på dina uppgifter (genom tex ditt bonusmedlemskap) sedan innan (eftersom du inte betalade och således inte identifierade dig i kassan vid tillfället för ”misshandeln”) och att man därför visste vem man skulle ange till polisen?
Citera
2024-02-18, 21:49
Medlem
TS kan inte bli bannlyst från affären på något tvingande sätt, som TS måste respektera, det krävs beslut om tillträdesförbud av åklagare, det är då tillfälligt och gäller bara (i praktiken) om du har fällts för brott mot butiken eller dess anställda.

Läs mer:

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r_sfs-2021-34/
https://www.svenskhandel.se/nyheter/...-tva-ar-senare
Citera
2024-02-18, 21:53
Medlem
Gianellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Du beter dig som ett svin, lämnar färskvaror i värmen att bli dåliga, misshandlar dessutom personalen sen har du mage att gå tillbaka till samma ställe igen utan att be om ursäkt, blir man permbannad från sin icabutik så är det dags att rannsaka sig själv från grunden.

Jag har jobbat i butik och har själv varit med och portat några stycken, endast verbalt och inte juridiskt och det är bara en av dom alla som blivit portad som varit fräck nog att komma tillbaka, du påminner mig verkligen om den människan.

Alltså ärligt, låtsas som ingenting när du blivit anmäld för misshandel, hör du inte själv hur sjukt det låter? Dessutom gå tillbaka flera gånger, man baxnar ju när man hör hur du betett dig.

Skojar du med mig? Misshandlar personalen? Om du läser hela mitt inlägg är det väl solklart att det var ett misstag?

De som jobbar där har väl möjlighet att lämna tillbaks varor som hamnat fel? Istället för att konfrontera kunderna? Det är inte som att köttfärs blir oätlig på fem minuter. Sen är det väl knappast rimligt att stänga in kunder i en gång från två håll så de inte har någon väg ut?

Om du vill vara till någon hjälp så vill jag veta mer om ni hanterar bannlysta kunder rent praktiskt. Har ni någon sorts lista eller fotoalbum över svartlistade individer? Eller förlitar ni er bara på de anställdas goda minne? Blir nyanställda tvungna att memorera vilka personer som inte är välkomna i butiken?

Tack.
Citera
2024-02-18, 21:55
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Ej jämställdhet och diskriminering.

Jämställdhet och diskriminering --> Företagsskvaller
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto