2023-04-04, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Svårt att se afrikaner eller indier vara speciellt intresserade av gamla muskelbilar?
Det som har gjort att värdet har stigit är den känslomässiga anknytningen till gamla muskelbilar.
hela vår västerländska kultur är tätt sammanflätad med balla bilar.
Filmer som Bullit, Nu blåser vi snuten, Jakten mot nollpunkten etc.

Morgondagens indier har ingen relation till gamla bilar med enorma motorer

Tveksamt om Odonga från Zambia kommer att vara impad av en Plum Crazy-lila Cuda

HA HA, underskatta inte indier. Du vet väl vilka som äger Jaguar och Land Rover t ex.

Jag pratar inte enbart om gamla muskelbilar (Som har och kommer att ha sinnessjuka värdeökningar)

Det finns bilar som tillverkas idag som har löjliga värdeökningar efter bara ett par år.
Det går inte att se något egentligt slut på det så länge det finns rika personer som kan betala.
Det finns de jag känner som ställt undan alla specialversioner av Ferrari, Porsche vartefter de kommit ut på marknaden. (Det är kölistor som är 10 ggr längre än produktionen).
Och de har mångdubblats i värde på bara några år.
Citera
2023-04-04, 16:14
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Exakt så, och när kidsen som inte gillar bensinmotorer blir medelålders så kommer bilarna att falla i värde.

Och för varje år som går så kommer en ny generation av kids som blir medelålders som struntar i bensinbilar.

Bensinbilen som samlarobjekt är vad ekonomer skulle referera till som "depreciating asset"
Jämför med Kalle Anka-tidingar om du vill ha en anständig gissning om vad en Hemi Cuda med Hurst växelspak kommer att vandra värdemässigt de närmsta 10 åren.

Nu vet vi väldigt lite om hur framtiden blir men jag skulle inte stoppa mina pensionspengar på en muskelbil

Jag tror också att bilintresset kommer att minska i framtiden.
Allt fler bor i städer och man klarar sig med buss,cykel,sparkcykel mm.
Bilen som statussymbol kommer också att minska,förr ville man visa att man hade råd med bil och gärna en nyare än grannens.
Någon som höjer på ögonbrynen när grannen kommer med en ny bil?
Hur många unga samlar idag på serietidningar,frimärken eller mynt?

Jag är stor entusiast av motordrivna fordon vill jag tillägga innan någon hinner säga MP
Citera
2023-04-04, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Jag tror också att bilintresset kommer att minska i framtiden.
Allt fler bor i städer och man klarar sig med buss,cykel,sparkcykel mm.
Bilen som statussymbol kommer också att minska,förr ville man visa att man hade råd med bil och gärna en nyare än grannens.
Någon som höjer på ögonbrynen när grannen kommer med en ny bil?
Hur många unga samlar idag på serietidningar,frimärken eller mynt?

Jag är stor entusiast av motordrivna fordon vill jag tillägga innan någon hinner säga MP

Du tänker att Tesla inte har setts som en statussymbol? - just i städer faktiskt
Citera
2023-04-04, 16:36
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Dina kids på Narvavägen har aldrig och kommer aldrig att bli bilintresserade.
Den stora subgrupper bilintresserade är de som jag känner sedan gammalt.
Och där är det snarast så att den ungdomsgruppen är större än någonsin.
Och ingen verkar så intresserad av elbilar.

För din info:
En kompis importerade en original HEMI Challenger -70 med 4 växlad låda år 1974 för 18.000 SEK.
Han sålde den på -80-talet för över 100.000 SEK. Tyckte han hade gjort en kanonaffär.
Du kan ju kolla vad en sådan är värd idag...
Det går knappt att värdera ens eftersom det finns så få original,.

De dyra bilar som tillverkas idag har naturligtvis inte samma värde och kommer aldrig att ha.
De bilar som kommer att ha ett bestående värde är som vanligt de specialversioner som tillverkas i begränsad upplaga.
Vilka det blir är inte ens så svårt att räkna ut. Hade man orkat och haft tillräckligt stort garage hade man lätt kunnat tjäna 100 miljoner på att parkera ett gäng bilar de senaste 40 åren.

Men detta är ju inget konstigt.

Man behöver inte ens ta omvägen via bilar för att tjäna pengar på tillgångar som stiger i värde.
Aktier är mindre bökigt att hålla på med.

När du och jag och din kompis har varit döda i 20 år är frågan om vem som ska tycka att det är kul med Hemi-bilar?
Citera
2023-04-04, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Nej. 1950 trodde man att man skulle ha flygande bilar. Har du sett någon utanför huset på senaste tiden?

Har du hört om elbilar som går 50-100mil nu på en laddning . Du tror inte laddningsmöjligheterna och hastigheten kommer öka? Runt 40 min i dag vad tror du om 10 år ?
Citera
2023-04-04, 16:42
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
HA HA, underskatta inte indier. Du vet väl vilka som äger Jaguar och Land Rover t ex.

Jag pratar inte enbart om gamla muskelbilar (Som har och kommer att ha sinnessjuka värdeökningar)

Det finns bilar som tillverkas idag som har löjliga värdeökningar efter bara ett par år.
Det går inte att se något egentligt slut på det så länge det finns rika personer som kan betala.
Det finns de jag känner som ställt undan alla specialversioner av Ferrari, Porsche vartefter de kommit ut på marknaden. (Det är kölistor som är 10 ggr längre än produktionen).
Och de har mångdubblats i värde på bara några år.

Problemet är väl snarare om bensinbilar uppfattas som en åtråvärd tillgång.
Det verkar inte heller som att bilkund är intresserade av teknik eller feta motorer.

Hagerty Market Index har visat på sjunkande priser tre månader i rad. Det kanske är så att bilars värde börjar sjunka allteftersom pengar har blivit dyrare i takt med stigande räntor?
Citera
2023-04-04, 17:11
Medlem
Citat:
Det verkar inte heller som att bilkund är intresserade av teknik eller feta motorer.

Hagerty Market Index har visat på sjunkande priser tre månader i rad. Det kanske är så att bilars värde börjar sjunka allteftersom pengar har blivit dyrare i takt med stigande räntor?

Det är ju exakt samma kurva som för fastigheter. Inget konstigt. Räntekänsligt.

Men du kan ju inte på allvar mena att det generellt skulle betyda värdeminskning p g a bristande intresse p g a elbilarna?

Du kan ju i så fall hitta en enda elbil som stiger i värde efter låt säga 5-10 år

Klassiska bensinbilar betingar fortfarande sjuka pengar.
Citera
2023-04-04, 17:14
Medlem
Citat:

För övrigt en riktigt bra hemsida. Blev lite sugen på Shelby Cobran för 11 Mille. Som hittat om det nu är matching numbers
Citera
2023-04-04, 17:15
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Det är ju exakt samma kurva som för fastigheter. Inget konstigt. Räntekänsligt.

Men du kan ju inte på allvar mena att det generellt skulle betyda värdeminskning p g a bristande intresse p g a elbilarna?

Du kan ju i så fall hitta en enda elbil som stiger i värde efter låt säga 5-10 år

Klassiska bensinbilar betingar fortfarande sjuka pengar.

Problemet med teorin om ständigt stigande priser på bensinbilar är ju att kundunderlaget minskar.
Dagens Kids verkar inte så intresserade av 50 år gamla bilar.

När de medelålders männen är för gamla eller är döda så kommer feta bilar att få en minskande grupp spekulanter.
Saknas köpare så kan man tänka sig hur priserna kommer att utvecklas
Citera
2023-04-04, 17:18
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
För övrigt en riktigt bra hemsida. Blev lite sugen på Shelby Cobran för 11 Mille. Som hittat om det nu är matching numbers

Såg några Hemi Cudas som såg fina ut.
Rudolf Uhlenhauts gamla Merca är också fin.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20220516/varldens-dyraste-bil-mercedes-benz-300-slr-uhlenhaut-coupe-kan-ha-salts-for-miljardbelopp/

Man kan få lite knappt 1300 st Shelby för Mercan.
Min gissning är att varken Cobran eller MErcan kommer att ha bevarat värdet på 20 års sikt
Citera
2023-04-04, 17:40
Medlem
1910-Q10koms avatar
Citat:
Problemet med teorin om ständigt stigande priser på bensinbilar är ju att kundunderlaget minskar.
Dagens Kids verkar inte så intresserade av 50 år gamla bilar.

När de medelålders männen är för gamla eller är döda så kommer feta bilar att få en minskande grupp spekulanter.
Saknas köpare så kan man tänka sig hur priserna kommer att utvecklas

Vet du ens vad du pratar om?
Den mest spelade gengern musik på spotify 2022 var Epa dunk!.
Pontiac bonneville catalina, impala från typ 1965 det är dussinbilar bland kidsen som nyss tagit körkort
i stort sett hela sverige ovanför typ uppsala. Bilintresset och motorkulturen i sverige kommer aldrig att dö ut!. Det är en vänsterfacistoid fantasi som inte kommer inträffa. Att medelklassen fått hybris och köpt några elbilar på leasing med skattebridrag, det betyder ingenting.
Citera
2023-04-04, 20:05
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Du tänker att Tesla inte har setts som en statussymbol? - just i städer faktiskt
I Malmö ser man sällan en Tesla och inte så många elbilar i övrigt heller.
Mestadels gamla skitbilar, snittålder 15-20 år gamla.
De ungdomar som har råd, kör helst något som låter så högt som möjligt, typ M3, AMG etc, som de gasar på med på Bergsgatan fram och tillbaka.

Ett Malmö fullt med elbilar är en fantasi som knappast lär bli verklighet de närmsta 40 åren..
Längs gatorna i centrum står tiotusentals, mest halvgamla bilar tätt parkerade på gatorna utanför hyreshusen , och inte en laddstolpe i sikte någonstans..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in