2024-02-19, 10:25
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Inom väldigt många branscher finns moment av obetald arbetstid. Det kan vara sådant som att man börjar prick klockan 7, men det finns saker som måste göras innan dess så i praktiken måste man vara på jobbet innan ens arbetstid börjar. Det kan handla om att byta om till jobbkläder, passera säkerhetskontroll, kvittera ut nycklar, starta maskiner etc.

Samma sak efter jobbet i många fall. I en affär kan det vara så att du har betalt fram till stängning, men affären förväntas vara städad innan man går hem, och ofta är det väldigt svårt att hinna med utan att arbeta på obetald tid.

Här är jag faktiskt lite förvånad över att facken inte engagerar sig i det hela. Det är för mig en rätt självklar sak att åtgärda som heller inte borde vara speciellt kontroversiell.

Vad kan göras åt saken? För det borde ju vara en självklarhet att man får betalt för tid man lägger ner som är direkt knuten till arbetsuppgifter, förutom saker som att ta sig till jobbet.

Man kan ju löneförhandla.

Och våga säga nej.

Risken finns att man får sparken men var det en särskilt bra arbetsgivare då?
Citera
2024-02-19, 10:35
Medlem
Citat:
Varför skulle det inte kunna vara arbete att byta om eller gå genom en säkerhetskontroll? Det finns jobb där man inte kan byta om hemma utan det måste ske på jobbet. Och om jobbet nu vill göra en säkerhetskontroll så är det i allra högsta grad arbete att vara närvarande så att de kan utföra den.

Ja, men ofta räknas inte sen tiden. Tex om man jobbar på sjukhus får man naturligtvis inte ta på sig kläderna hemma utan får byta om på plats. Och när arbetstiden börjar ska man vara ombytt för att ta emot rapporteringen från kollegorna som ska gå av sitt pass.
Citera
2024-02-19, 10:48
Medlem
Principiellt har du givetvis helt rätt, det som är kopplat till arbetet borde vara arbetstid.

Problemet är gränsdragning och praktisk tillämpning. Räcker det att jag passerat grinden in på arbetsplatsen när klockan är 7 eller förväntas jag vara längre in mot arbetet. Hur lång tid kan jag ta på mig för att sätta på arbetskläderna, alla former av tidsbegränsning innebär ju samma sak som du påverkar att jag riskerar att arbeta gratis. Är det rimligt att jag som är en långsampåklädare ska behöva arbeta utan betalning bara för att det tar mig 30 minuter att sätta på skyddsoverallen?

Samma sak vid arbetets slut, jag har haft ett skitigt arbete, bör jag då inte kunna få duscha på arbetstid. Rimligt eller hur, men den som känner att jag behöver 25 minuter för att bli ren jämfört med de 5 minuter det tar för en annan, hur hanterar man det.

Vi har fler exempel. Lunchrummet ligger olika långt från den plats där man utför arbetet, ska den som är längre ifrån få en kortare rast eller ska rasten först börja räknas när man kommer till lunchrummet?

I verkliga livet skulle jag säga att det ofta har hanteras med sunt förnuft, antingen genom att man kompenseras på något sätt, extra ledighet eller liknande, eller att man accepterar att själva arbetet kan påbörjas med en rimlig eftersläpning, men att det mer eller mindre tydligt finns ett standardvärde att förhålla sig till. Du får alltså vara vid din maskin 7.05 och det är OK men du kan inte ta 30 minuter för att klä på dig av arbetstiden, då får du påbörja det 6.35 så du är klar med övriga.

Citat:
Inom väldigt många branscher finns moment av obetald arbetstid. Det kan vara sådant som att man börjar prick klockan 7, men det finns saker som måste göras innan dess så i praktiken måste man vara på jobbet innan ens arbetstid börjar. Det kan handla om att byta om till jobbkläder, passera säkerhetskontroll, kvittera ut nycklar, starta maskiner etc.

Samma sak efter jobbet i många fall. I en affär kan det vara så att du har betalt fram till stängning, men affären förväntas vara städad innan man går hem, och ofta är det väldigt svårt att hinna med utan att arbeta på obetald tid.

Här är jag faktiskt lite förvånad över att facken inte engagerar sig i det hela. Det är för mig en rätt självklar sak att åtgärda som heller inte borde vara speciellt kontroversiell.

Vad kan göras åt saken? För det borde ju vara en självklarhet att man får betalt för tid man lägger ner som är direkt knuten till arbetsuppgifter, förutom saker som att ta sig till jobbet.
Citera
2024-02-19, 11:42
Medlem
Ballcancers avatar
Läs ditt kolöektivavtal. Står det där att du skall utföra dessa saker på obetald arbetstid? Troligtvis inte.
Citera
2024-02-19, 13:34
Medlem
Inflikning här då jag bittert kan påtala i varje fall två fall där jag fått arbeta utan betalning.

När jag var strax över 20 så fick jag ett timvikariat som kallskänka på en restaurang. Andrum i Göteborg för att vara specifik. Anställningen påbörjades i anslutning till jul då man hade extra mycket besökare och drog igång med julbord.
Arbetade väl i uppåt två veckor sammanlagt. Sen fick jag plötsligt inte fler tider och någon lön kom aldrig. Jag hade förstås behövt stå på mig på en gång, men var mer fokuserad på att få ihop pengar genom andra vikariat och fick anställning på annan plats inom några veckor. Det fick rinna ut i sanden. Tyvärr. För att jag var för mesig och för att jag inte visste att det fanns något som hette preskription.

Hade ferieanställning på sjukhuset där vi stämplade in och ut. Ett bra system! Sålänge det funkar. Först när hösten kom slogs jag av det faktum att inte en enda övertidstimme fanns med. Faktum att varenda stämpling varit i onödan. Planeraren var inte intresserad av att hjälpa, och gick sen i pension. Tack för den.

När det kommer till ombyte, resor och annat utanför arbetstid som erfordras för själva arbetet så får man väl betrakta det som redan inräknat i lönen tänker jag spontant.. riskerar väl landa i absurditeter annars. Typ kräva betalt för att man ska sova om natten för att kunna arbeta dagen efter.
Senast redigerad av saftochkaka 2024-02-19 kl. 13:55.
Citera
2024-02-19, 13:51
Medlem
Jag har varit med om detta många gånger. Första gången var "tusen år sedan" när jag hade ett av mina första riktiga jobb. Jag jobbade timmar på Mc Donalds samtidigt som jag hade skola.

Jobbade jag stängning så tyckte chefen när vi mer eller mindre hade städat klart för kvällen, att nu kan du klocka ut och gå och byta om. Jag gjorde det och kom tillbaka ombytt. Då hittade han alltid på fler saker som behövdes göras innan vi kunde gå hem.

En annan sak i mer modern tid. På kontoret där jag jobbar så kommer jag själv antingen prick när jag börjar, om jag så vill eller lite tidigare, men kommer jag tidigare så är det mitt egna val för att kanske gå och pissa och hämta en kaffe osv.

Men det finns andra i andra roller än mig som börjar jobba kl 08:00, men cheferna säger att de ska vara på plats 07:45 så de hinner logga in på datorerna, starta alla verktyg och program de behöver osv, så att de är redo att starta 08:00.

Många har protesterat mot det och menar att logga in i datorer och starta program är en del av arbetet och ska vara betalt. De har då föreslagit att vara schemalagda från 07:45 då istället alternativt få övertid, men de kämpar för döva öron och facket verkar inte bry sig nämnvärt vilket är konstigt.
Senast redigerad av JohnBlund 2024-02-19 kl. 14:09.
Citera
2024-02-19, 14:00
Medlem
Det är ju märkligt faktiskt. Gissar att det inte finns vare sig de som arbetar de andra tiderna på dygnet då som kan starta systemen så det är färdigt? :S Är det ofta krångel med datorerna, och ägs de av själva verksamheten? Borde väl egentligen finnas någon timer man kan ställa in ifall de inte medvetet väljer att fuska till sig gratisarbete.

Gällande McDonalds-tjänsten så kan man ju inte förvånas. Som medarbetare står man skyldig att göra vad man tillfrågas för att få behålla jobbet typ. Visa att man är bra och arbetsvillig nog, som om man som minst betald ändå är så glad i jobbet att man inte ens kräver lägsta möjliga ersättning. Man ska vara tacksam över att ens få vara där liksom.
Senast redigerad av saftochkaka 2024-02-19 kl. 14:05.
Citera
2024-02-19, 15:32
Medlem
Svaret blir att organisera sig fackligt. Är du ensam och börjar ifrågasätta detta så är du en gnällig jobbig gubbe utan något skydd i ryggen. Se till att bli vald som skyddsombud om det befintliga är uselt. Då har du en organisation i ryggen. Då är du inte längre en enskild gnällig gubbe.

En anekdot från min omgivning är en äldre släkting som jobbade på en säkerhetsklassad byggnad som det kunde ta 45 min att komma igenom säkerhetskontrollen varje dag med sin utrustning. När han kom dit så var det egen tid fram tills efter säkerhetskontrollen. Men han har jobbat fackligt så efter några samtal så hade facket startat ett ärende. Det blev betalt strax därefter samt blev kollen mer effektiviserad så snittet gick ner till ca 20 min när det plötsligt kostade pengar.
Citera
2024-02-19, 16:34
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Men skall vi vara riktigt uppriktiga så jobbar vi icke 100% i åtta timmar.
Vissa stannar upp och snackar med någon snygg tjej på jobbet i 4 minuter. kanske snackar lite bil med en manlig kollega. Vips så har vi stulit arbetstid från företaget.

Ursäkta om jag är tråkig och uppriktig...
Så är det ju i verkligheten men inte lika kul att se det perspektivet gissar jag. Finns inte en människa som JOBBAR hela sin arbetstid.
Citera
2024-02-19, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Känner du nån som inte får lön för sin arbetstid? Jag känner ingen. Övertid bokförs.

Många ställen där unga jobbar raderar inte sällan övertid (ex. Passet tog slut 19:20, anställd stämplade ut 19:58, chefen raderade de 28 minuterna när den attesterade). Espresso house, subway etc. Tyvärr. Om man inte hinner klart med allt under betald arbetstid får man stanna kvar obetalt
Senast redigerad av Neatrea 2024-02-19 kl. 18:23.
Citera
2024-02-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatrea
Många ställen där unga jobbar raderar inte sällan övertid (ex. Passet tog slut 19:20, anställd stämplade ut 19:58, chefen raderade de 28 minuterna när den attesterade). Espresso house, subway etc. Tyvärr. Om man inte hinner klart med allt under betald arbetstid får man stanna kvar obetalt
Jobbar man på en hederlig och bra arbetsplats, dvs inte Espresso house, så fifflar inte arbetsgivaren. Själv skriver jag själv in den övertid jag jobbar och det ifrågasätts nästan aldrig.
Citera
2024-02-20, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jobbar man på en hederlig och bra arbetsplats, dvs inte Espresso house, så fifflar inte arbetsgivaren. Själv skriver jag själv in den övertid jag jobbar och det ifrågasätts nästan aldrig.

Så kul för dig! Gulligt! Men det var inte relevant till TS fråga i trådstarten.
Senast redigerad av Neatrea 2024-02-20 kl. 05:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in