• 1
  • 2
2024-02-18, 13:26
Medlem
Behöver lite råd och tips ny ang husköp. Jag och sambon bråkar mycket ang vilket pris vi kan köpa hus för. Hon tycker 3,6 miljoner är ett rimligt pris och jag tycker det är alldeles för mycket. Blir för hög månadskostnad osv då vi även har ett barn på 3 år.

Jag tjänar ca 29000 före skatt och sambon ca 34000.

Räknar väl att det blir en fast boendekostnad med lån, el, vatten osv på ca 26000/månad.

Vad anser ni som bor i hus? Är 3,6 miljoner för dyrt med tanke på våra inkomster?
Citera
2024-02-18, 13:27
Medlem
Ostepopss avatar
Du kanske först och främst borde förklara vart du ska köpa hus?

Kollar själv på hus nu här i Stockholm och vi snackar minst 6 miljoner som startpris
Citera
2024-02-18, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostepops
Du kanske först och främst borde förklara vart du ska köpa hus?

Kollar själv på hus nu här i Stockholm och vi snackar minst 6 miljoner som startpris

Spelar väl ingen roll vart det är när jag skriver att priset är på 3,6 miljoner och våra månadslöner

Är inte nära sthlm iaf
Citera
2024-02-18, 13:31
Medlem
Ostepopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buster34
Spelar väl ingen roll vart när jag skrivet att priset är på 3,6 miljoner

Jo men 3.6 miljoner för ett hus är ett rimligt pris i Stockholm, men i norrland känns det extremt dyrt.
Du verkar inte så smart.
Citera
2024-02-18, 13:33
Medlem
Citat:
Behöver lite råd och tips ny ang husköp. Jag och sambon bråkar mycket ang vilket pris vi kan köpa hus för. Hon tycker 3,6 miljoner är ett rimligt pris och jag tycker det är alldeles för mycket. Blir för hög månadskostnad osv då vi även har ett barn på 3 år.

Räknar väl att det blir en fast boendekostnad med lån, el, vatten osv på ca 26000/månad.

Vad anser ni som bor i hus? Är 3,6 miljoner för dyrt med tanke på våra inkomster?
Gör en kalp-kalkyl. Här finns lite info. Ni ska ha marginal för höjd ränta och inflation.

https://www.konsumenternas.se/konsum.../bolanekalkyl/
Citera
2024-02-18, 13:34
Medlem
Citat:
Jo men 3.6 miljoner för ett hus är ett rimligt pris i Stockholm, men i norrland känns det extremt dyrt.
Du verkar inte så smart.

Så ett hus med min ekonomi blir billigare i sthlm än om jag bodde i Arvidsjaur? Du som inte verkar så smart.

Oavsett vart huset är så blir månadskostnaden likadan...
Citera
2024-02-18, 13:35
Medlem
Ostepopss avatar
Citat:
Så ett hus med min ekonomi blir billigare i sthlm än om jag bodde i Arvidsjaur? Du som inte verkar så smart.

Oavsett vart huset är så blir månadskostnaden likadan...

Det stämmer, men det handlar om vad som är rimligt. Banken kan hjälpa med att räkna ut en rimlig månadskostnad medan ni måste veta om det ni vill betala är rimligt eller inte.
Citera
2024-02-18, 13:35
Medlem
Citat:

Ställer du den frågan så har ni inte råd med hus.
Citera
2024-02-18, 13:38
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Tumregeln säger max 3,4 miljoner i lån med 15% kontantinsats men prata med ett låneinstitut och se vad de säger. Det är inte bara inkomst som räknas utan även var bostadsobjektet ligger.
Citera
2024-02-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Gör en kalp-kalkyl. Här finns lite info. Ni ska ha marginal för höjd ränta och inflation.

https://www.konsumenternas.se/konsum.../bolanekalkyl/

Har kollat på den och månadskostnaden blir ca 25000.
Citera
2024-02-18, 13:54
Medlem
Citat:
Du verkar inte så smart.
Du får inget hus i Stockholm för 3,6. I Stockholms kommun kostar villor mellan (små enplans med källare) 7 och 50 mille. Ett radhus i en spräng- och skjutförort möjligen.

Talar du Stockholms län kan du kanske få en gammal sommarstuga eller riktigt risig kåk som ligger avlägset för 3,5, eller typ precis utanför länsgränsen men på pendelns slutstation typ i Bålsta. Men då kan du lika gärna bo kvar på landsbygden och köpa najs hus hus för 2 mille.

Så nej, 3,6 är inte rimligt i Stockholm, du får knappt en ok tvåa för det innanför tullarna. Inte ens om du räknar med Gärdet och Lilla Essingen.
Citera
2024-02-18, 13:55
Medlem
Citat:
Hon tycker 3,6 miljoner är ett rimligt pris och jag tycker det är alldeles för mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Ställer du den frågan så har ni inte råd med hus.

Citat:
Det stämmer, men det handlar om vad som är rimligt.

Det tröga svaret på frågan "är det för dyrt" behandlar om ni rent tekniskt har möjligheten att skuldsätta er tillräckligt för att kunna köpa huset. Ja ni har rent tekniskt möjligheten att skuldsätta er nog.

En vettig människa låter inte "kan vi rent tekniskt klara av lånet" vara det tyngst vägande i funderingar på om ett visst hus är ett sunt köp. Frågan är istället så klart "Vilka behov har ni som det här husköpet skulle uppfylla, och är de behovens uppfyllnad värt 3.6 miljoner". Att köpa hus kommer allt som oftast vara en dålig affär jämfört med alternativen, om man tittar på historiken. Investerat på börsen skulle dina pengar troligen jobba mkt mer effektivt åt dig, även om du bara lägger 2h om året på de investeringarna.

Att du i dina reflektioner inte går längre än "kan vi trycka ut så här mkt pengar" är en varningsflagga som pekar på att du är ekonomiskt omogen. Det kan komma att kosta dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in