Citat:
Det är ju fan illa nog att ha ett missbruk på opiater och att det nu cirkulerar fulskit på gatan är fan katastrof.Känner mig lite dum då min vän frågade mig om han kunde få "låna" en karta av mig och jag nekade.Då köpe han istället ett gäng 40 mg Oxy på gatan och slängde i sig dem. Tyvärr så var det inte bara oxycodon i dem utan annat skit. Han kom under vård hyfsat fort men det gick inte att rädda honom för det var en otroligt stor överdos han fick i sig.
Vad jag har hört så dog langaren också dagen efter så han visste helt klart inte vad det var för skit han sålde.
Nu får jag ju ut mina oxy via läkare så jag handlar aldrig på gatan men det verkar som att de som köper opioider "svart" måste pröva sig fram väldigt försiktigt.
Sen vet ju ingen hur lång tid det tar för dessa att börja verka så risken är ju att om inget har hänt på typ en halvtimma så kanske brukaren drar i sig mer i tron att det är dålig skit.
Vad jag har hört så dog langaren också dagen efter så han visste helt klart inte vad det var för skit han sålde.
Nu får jag ju ut mina oxy via läkare så jag handlar aldrig på gatan men det verkar som att de som köper opioider "svart" måste pröva sig fram väldigt försiktigt.
Sen vet ju ingen hur lång tid det tar för dessa att börja verka så risken är ju att om inget har hänt på typ en halvtimma så kanske brukaren drar i sig mer i tron att det är dålig skit.
Jag vet att instinkten blir att klandra sig själv men du kunde ju omöjligt veta att han skulle råka köpa falska oxy-tabletter, särskilt då langaren själv inte verkade veta att de innehöll nitazener. Det har länge varit en verklighet i USA med fentanylen som började dyka upp i alla möjliga droger vilket gjorde att mängder med folk dog i överdoser då de inte visste att drogen de köpt innehåll något mycket potentare och farligare. Har skrivit det förut men finns en risk att nitazener i dess olika former blir vårt fentanyl i den meningen att det börjar dyka upp i alla möjliga droger i framtiden.
Min rekommendation att alltid börja mycket försiktigt vid köp av opiater gäller de som köper svart. I trådstarten var det en länk jag citerade som visade att det inte bara fanns falska oxy utan också falska subutex som visade sig innehålla nitazener. Därav min misstanke om att även andra, vanligare och kanske också "lättare" opiater nu eller i framtiden också kommer börja säljas innehållandes nitazener.
Vad jag minns när jag själv provade falska oxymorfon 40mg tabletter var att det räckte med att skrapa av extremt lite av en tablett och att effekten kom tämligen fort om du tog det nasalt. Oralt vet jag inte, prövade aldrig att svälja de tabletterna då jag visste att det var så pass potenta grejer. Sen vet man ju aldrig hur mycket nitazen (eller ens vilken typ ur nitazenfamiljen) en tablett innehåller, lär vara väldigt ojämnt fördelat då de inte tillverkats i en klinisk miljö på ett labb av proffs direkt.
Förhoppningsvis hjälper denna och andra trådar på flashback till att göra folk medvetna om den här nya verkligenheten för opiatmissbrukare. Har ju varit några artiklar i massmedia och lite nyhetsinslag där de pratat lite vagt om de nyare, syntetiska opiaterna men tror en majoritet av brukare och missbrukare fortfarande är omedvetna om detta.