• 7
  • 8
2024-02-23, 23:47
Medlem
Frågade Bing-Copilot om rapsolja är nyttigt.
Svaret:

Rapsolja är faktiskt en hälsosam olja! Låt mig förklara:

Fettsyror: Rapsolja innehåller en hög andel fleromättade fetter, vilket ger en bra balans av omega-3 och omega-6. Dessa fettsyror hjälper till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Stektemperatur: Rapsoljan tål något högre stektemperaturer än olivolja, vilket gör den perfekt att använda istället för smör vid stekning.
Miljövänlig: Rapsolja odlas här i Sverige, vilket minskar miljöförbrukningen eftersom vi inte har olivträd i vårt avlånga land.
Sammanfattningsvis är rapsolja ett bra alternativ för matlagning, särskilt när du steker. Se till att använda varmpressad rapsolja för stekning och kallpressad rapsolja för dressingar
Citera
2024-02-23, 23:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Att bara äta olja rå ja, men det är ju vid upphettning som det ska bli skadligt

Men det var inte vad din länk beskrev. Och nej det går fortfarande att använda olivolja i matlagning även vid stekning men det finns skillnader mellan olika olivoljor och rykpunkter. Att woka på hög värme är inget vidare.
Citera
2024-02-23, 23:55
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Frågade Bing-Copilot om rapsolja är nyttigt.
Svaret:

Rapsolja är faktiskt en hälsosam olja! Låt mig förklara:

Fettsyror: Rapsolja innehåller en hög andel fleromättade fetter, vilket ger en bra balans av omega-3 och omega-6. Dessa fettsyror hjälper till att minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
Stektemperatur: Rapsoljan tål något högre stektemperaturer än olivolja, vilket gör den perfekt att använda istället för smör vid stekning.
Miljövänlig: Rapsolja odlas här i Sverige, vilket minskar miljöförbrukningen eftersom vi inte har olivträd i vårt avlånga land.
Sammanfattningsvis är rapsolja ett bra alternativ för matlagning, särskilt när du steker. Se till att använda varmpressad rapsolja för stekning och kallpressad rapsolja för dressingar

Nu är inte någon AI bot särskilt intressant men den har i det här fallet ganska rätt. Anledningarna är fler än bara rykpunkt eller omegafötdelning. Köper man lokalt producerad så är det både bra för våra producenter och raps tär inte på odlingsbar jord eller kräver lika mycket bevattning som olivolja. Men nu är det mer hållbarhet än näringsvärde vi diskuterar.
Citera
2024-02-24, 00:31
Medlem
BombaySaphires avatar
Rapsolja och/eller smör.
Citera
2024-02-25, 02:50
Medlem
Jag säger att jag väljer bort rapsolja pga smaken och man fastnar för sidoanteckningen som i huvuddel inte påverkar mitt val.

Är ni intresserade i denna tråd att veta vilka fetter/oljor som används eller diskutteras i tråden vilka som ska användas?
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in