2024-02-22, 23:26
Medlem
Ister, talg, klarnat smör och ghee.
Höga rökpunkter och ger goda smaker som framhäver det bästa i ingredienserna och bäst av allt är att dessa inte behöver hyper-processas i oljeraffinaderi och deodiseras för att bli ätbara såsom fröoljor.

Får ofta höra att mitt hjärta ska explodera av kolesterol, dock aldrig av läkare.

En kort rolig historia, för inte så länge sedan frågade jag en dam i mataffären om de sålde talg.
Damen klurade ett tag på vad talg är och kom tillslut fram till att jag nog sökte fågelmat.
När jag sedan förklarade för den ändå nyfikne damen att det var jag som skulle använda det i matlagning blev förvirringen hos henne ännu större och förvirringen växte ju mer jag förklarade.
Citera
2024-02-23, 16:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Ister, talg, klarnat smör och ghee.
Höga rökpunkter och ger goda smaker som framhäver det bästa i ingredienserna och bäst av allt är att dessa inte behöver hyper-processas i oljeraffinaderi och deodiseras för att bli ätbara såsom fröoljor.

Får ofta höra att mitt hjärta ska explodera av kolesterol, dock aldrig av läkare.

En kort rolig historia, för inte så länge sedan frågade jag en dam i mataffären om de sålde talg.
Damen klurade ett tag på vad talg är och kom tillslut fram till att jag nog sökte fågelmat.
När jag sedan förklarade för den ändå nyfikne damen att det var jag som skulle använda det i matlagning blev förvirringen hos henne ännu större och förvirringen växte ju mer jag förklarade.
Rapsolja och liknande måste härdas, omestras, deodoriseras för att bli bredbart vilket inte krävs om du skall steka i oljan.
Citera
2024-02-23, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Rapsolja och liknande måste härdas, omestras, deodoriseras för att bli bredbart vilket inte krävs om du skall steka i oljan.

Personligen ogillar jag rapsolja starkt, en köttbit stekt i rapsolja är för mig en fördärvad köttbit pga smaken.
Likaså rapsolja i större mängder i färdigmat får mig att må illa.

Därför väljer jag alltid bort den om möjligt, jag har även lärt mig att det finns hälsofördelar att välja bort den, likaså med andra hyper-processade fröoljor.
Citera
2024-02-23, 23:10
Medlem
Rapsolja.

Läst det inte ska vabra alls nu så jag kommer lsuta med det.
VIll ogärna ha cancer.
Citera
2024-02-23, 23:14
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Rapsolja.

Läst det inte ska vabra alls nu så jag kommer lsuta med det.
VIll ogärna ha cancer.

Varför skulle du få cancer av rapsolja? Du får nog snarare cancer av din deo, ditt snus, dina jeans eller ditt maskindiskmedel.
Citera
2024-02-23, 23:16
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Personligen ogillar jag rapsolja starkt, en köttbit stekt i rapsolja är för mig en fördärvad köttbit pga smaken.

Därför väljer jag alltid bort den om möjligt, jag har även lärt mig att det finns hälsofördelar att välja bort den, likaså med andra hyper-processade fröoljor.

Men snälla man börjar med rapsoljan för rykpunkt och sedan smör för smaken. Skulle du woka i smör?
Citera
2024-02-23, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Varför skulle du få cancer av rapsolja? Du får nog snarare cancer av din deo, ditt snus, dina jeans eller ditt maskindiskmedel.

Kanske blandar ihop med olivolja men ändå:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ge-dig-cancer
Citera
2024-02-23, 23:21
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Kanske blandar ihop med olivolja men ändå:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ge-dig-cancer

Det där är givetvis BS det också. 13 år gammal artikel.
Citera
2024-02-23, 23:24
Medlem
Citat:
Det där är givetvis BS det också. 13 år gammal artikel.

Har du nån källa som bevisar ditt påstående?
Citera
2024-02-23, 23:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Finns kallpressad rapsolja. På vilket sätt är den hyperprocessad?
Citera
2024-02-23, 23:35
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Har du nån källa som bevisar ditt påstående?

Olive oil intake and cancer risk: A systematic review and meta-analysis (2022)

Conclusions

Citat:
Olive oil consumption seems to exert beneficial actions in terms of cancer prevention. Additional prospective cohort studies on various cancer types and survivors, as well as large randomized trials, seem desirable.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8751986/
Citera
2024-02-23, 23:38
Medlem
Citat:
Olive oil intake and cancer risk: A systematic review and meta-analysis (2022)

Conclusions

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8751986/

Att bara äta olja rå ja, men det är ju vid upphettning som det ska bli skadligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in