2024-02-17, 02:12
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Om den är av gjutjärn vet man att den inte gör det. Det räcker.
Där är jag enig, älskar gjutjärn. Enkelt att rengöra också = vatten 😃

Citat:
Ursprungligen postat av Livssynslurk
Oavsett, kör med smör och använd överblivet fett/rester efter stekning för att skapa såsen som serveras till din måltid.
Precis så gör jag också, snabbt, enkelt och gott. Har en mor som fortfarande inte förstår detta utan envisas med såser på påse de gånger jag besöker henne. Är ju mycket enklare att bara göra den själv direkt i pannan med stekspadet.
Senast redigerad av needAlife 2024-02-17 kl. 02:15.
Citera
2024-02-17, 02:23
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Tall eller granolja är den bästa oljan. Lite svår att få tag på. Men det går att framställa den på egen hand om du är duktig i köket.
Citera
2024-02-17, 02:50
Medlem
-Andreas-s avatar
Helst riktigt smör för smakens skull o att det ska bli lite fetare/mer energirikt.
Men det funkar utmärkt även med sk flytande margarin på flaska, är väl till största delen rapsolja så det är iaf inte palmolja, för smidighetens sak.
Citera
2024-02-17, 04:07
Medlem
SwampDoggs avatar
Det beror väl på vad jag steker? Men smör, raposolja och olivolja är det som går åt.
Citera
2024-02-17, 05:30
Medlem
NyaHenriksss avatar
Ingen matolja är bra!
Smör eller talg är bra.
Citera
2024-02-17, 05:34
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Ingen matolja är bra!
Smör eller talg är bra.

Ok, så din avatarbild är ett självporträtt? Makes sense, i så fall.

Nämen allvarligt: vad har du för grund för att påstå att ingen matolja är bra?
Citera
2024-02-17, 06:08
Medlem
DynamoBeiruts avatar
Smör samt kokosolja
Citera
2024-02-17, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Och hur vet man att pannan innehåller PFAS? Vid vilken temp avges PFAS?

Du köper inte de där billiga lättpannorna som inte väger nånting som har non stick coating utan köper en hederlig stålpanna av bra märke made in europe som håller hela livet ungefär.
Citera
2024-02-17, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Frågeställningen är enkel. Vilken matolja använder du vid stekning av div råvaror? Motivera gärna varför just den oljan är bra och vad du använder för stekpanna. Det handlar alltså om stekning och inget annat.

Steker oftast i gjutjärnspanna eller non-stick beroende på vad jag tillagar. Använder varmpressad rapsolja, jordnötsolja, smör eller klarifierat smör beroende på vad jag tillagar och vilken temperatur jag har i pannan. Kallpressad olivolja steker jag nästan aldrig i, utan använder som avslutnings-olja.

Inga oljor är farliga att använda förutsatt att den olja du använder tål temperaturen du använder. Korståget mot exempelvis rapsolja är ganska anti-intellektuellt.
Citera
2024-02-17, 09:01
Medlem
3Godisars avatar
Rapsolja... Jag tycker den är bra pga att den inte smakar något (Vadd jag kan känna)
Citera
2024-02-17, 09:07
Medlem
Klas-Vegass avatar
Jag brukade änvända olivolja men har gått tillbaka till smör. Olivolja ombildas till härdat farligt fett i hög värme.
Citera
2024-02-17, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Endast olivolja, smör och talg. Använder stekpanna utan PFAS.

Slutade med raps/majs/jordnöts oljor när jag lärde mig att de inte är hälsosamma.

Hur då ohälsosamma? Har du någon trovärdig studie som backar upp det påståendet? För mig framstår alla påståenden om att oljor skulle vara farligt enbart som en idiotisk trend för sinnesslöa och har inte sett något stöd för det öht.

Ont: smör, rapsolja (ofta i kombination med smör), jordnötsolja vid asiatisk mat, olivolja vid vid låg temperatur (under 190 grader).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in