• 1
  • 2
2024-02-15, 19:52
Medlem
Vet ngon hur man ska flyga om man vill beska Mount Rushmore, kommer resan bli s dyr att man storknar

Tack p frhand
Citera
2024-02-15, 20:03
Jag bilade dit frn Minneapolis/St. Paul, det tog ngra timmar men vldigt speciell natur s resan dit r rolig och soppan billig. Kostade inte jttemycket, och bara en mellanlandning i Holland frn Arlanda. Men det var ett tag sen.

Varning dock, Rushmore r inte en jtterolig sevrdhet i sig. Men gillar du natur r norra USA fantastiskt, omrdet det ligger i (Black Hills) r bland det hftigaste jag sett - riktig cowboy-vildmark. Missa inte Badlands nationalpark.
Citera
2024-02-15, 20:14
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Aprop Mt. Rushmore s r det faktiskt skapat av en etnisk dansk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gutzon_Borglum
Citera
2024-02-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Jag bilade dit frn Minneapolis/St. Paul, det tog ngra timmar men vldigt speciell natur s resan dit r rolig och soppan billig. Kostade inte jttemycket, och bara en mellanlandning i Holland frn Arlanda. Men det var ett tag sen.

Varning dock, Rushmore r inte en jtterolig sevrdhet i sig. Men gillar du natur r norra USA fantastiskt, omrdet det ligger i (Black Hills) r bland det hftigaste jag sett - riktig cowboy-vildmark. Missa inte Badlands nationalpark.

Jag har varit i l.a och new york, lskar och fredrar dock natur, vet inte varfr jag varit s besatt av rushmore s lnge, r nog att jag frstllt mig att det r en supermktig syn, och att det r s ikoniskt. men yt-videos speglar kanske inte verkligheten s bra xD tack fr tips!
Citera
2024-02-15, 20:38
Citat:
Ursprungligen postat av SuneSnus
Jag har varit i l.a och new york, lskar och fredrar dock natur, vet inte varfr jag varit s besatt av rushmore s lnge, r nog att jag frstllt mig att det r en supermktig syn, och att det r s ikoniskt. men yt-videos speglar kanske inte verkligheten s bra xD tack fr tips!
Det var inte meningen att paja din entusiasm. Menar bara att det kan bli lite antiklimax om man ker flera timmar, bara fr att se skulpturerna och sen vnda. Passa p att utforska omgivningarna ocks i samma veva om du nd ska dit, det r en superfin del av vrlden (speciellt om man gillar geologi).
Citera
2024-02-15, 20:41
Citat:
Ursprungligen postat av KirkenesCowboys
Aprop Mt. Rushmore s r det faktiskt skapat av en etnisk dansk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gutzon_Borglum
Med facit i hand s skulle man ltit berget vara, mnnen som gjorde skiten dog med permanent rrbilding i lungorna frn granitstoftet som bildades nr berget blstrades. Idag ser man mest konstverket i diverse karikatyrer t. ex att ansiktena kan gra grimaser och vrida p sig osv.

Det gr ju dock inte annat n att sga att arbetet ndock r imponerande, om n inte lika imponerande som t. ex Michelangelos skulpturer.
Citera
2024-02-15, 21:09
Medlem
KirkenesCowboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Med facit i hand s skulle man ltit berget vara, mnnen som gjorde skiten dog med permanent rrbilding i lungorna frn granitstoftet som bildades nr berget blstrades. Idag ser man mest konstverket i diverse karikatyrer t. ex att ansiktena kan gra grimaser och vrida p sig osv.

Det gr ju dock inte annat n att sga att arbetet ndock r imponerande, om n inte lika imponerande som t. ex Michelangelos skulpturer.

Personligen tycker jag det r ett hftigt monument och det r ju vldigt vlknt och har blivit avbildat p frimrken, r med i otaliga filmer och verkligen representerar Amerika. Mycket populrt bland indianer att ta kort p sig sjlv nr de pekar "fuck you" mot statyerna.

Vi lr ju aldrig f se statyer eller avbildningar av vita mn av den hr magnituden i vr livstid s se och njut medans de finns kvar!

https://www.sdpb.org/blogs/images-of...els-1927-1941/
Citera
2024-02-15, 21:21
Medlem
Hurt-kes avatar
Du mste vara lite bakom fltet som vill lgga massa tid och pengar p att se en av USAs smsta och mest hypade sevrdheter...

Har du verkligen inte googlat ngot?
Citera
2024-02-15, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Du mste vara lite bakom fltet som vill lgga massa tid och pengar p att se en av USAs smsta och mest hypade sevrdheter...

Har du verkligen inte googlat ngot?

Jo jag har googlat massor och sett yt-videos, guider etc. Jag lskade att se frihetsgudinnan s r skert p att jag hade tyckt detta hade varit mktigt ocks.

Har du varit dr? Var r s dligt med det?
Citera
2024-02-15, 22:14
Medlem
Detta r min personliga favorit, hade inte tackat nej till att st p toppen

https://www.youtube.com/watch?v=8t_aMLFkMmY
Citera
2024-02-15, 22:28
Medlem
Hurt-kes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuneSnus
Jo jag har googlat massor och sett yt-videos, guider etc. Jag lskade att se frihetsgudinnan s r skert p att jag hade tyckt detta hade varit mktigt ocks.

Har du varit dr? Var r s dligt med det?

Nej inte varit dr men hrt av andra och sett filmer. Verkar som tristaste turistfllan. Men naturen dr r ju fantastisk s om man nd r i krokarna fr den s kan man vl stanna till dr. Men det lter p dig som ett ml med resan att se Mt Rushmore.

Men vi r vl alla olika. Vissa tycker att det viktigaste r att pricka av knda platser. Andra fredrar andra upplevelser...
Citera
2024-02-16, 12:26
Medlem
Cantorass avatar
Hller med de andra som har svarat. Det r helt klart vrt att beska om du r i krokarna. Definitivt inte vrt en resa.
Men om du nd vill dit s r det bst att flyga till Rapid City. Flyget dit kostar runt 10 000:-, men det gr att hitta billigare om du vljer rtt datum och str ut med att sitta mnga timmar p flygplatser.
Mt Rushmore ser man ganska snabbt. Jag tror att jag var dr ungefr 10 minuter, been there done that. I nrheten av Rapid City, ~17 mil bort, ligger Devils Tower, vilket r klart mer imponerade n Mt Rushmore. Om du gillar motorcyklar ska du ka frsta veckan i augusti och ta ett stopp i Sturgis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in