2025-05-13, 07:52
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Snyggt gjord. Färgsättning av svartvita filmer. Bra behaglig berättarröst att lyssna på. Sen undrar jag om intervjuerna när dom gjordes? Kan nån som ser ut som 75 år minnas vad dom gjorde i augusti 1939?
Citera
2025-05-17, 11:37
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloge
Måste ge cred till dem som färlagt filmerna, en del lite gryniga men andra ser väldigt bra ut

Citat:
Ursprungligen postat av Kvillebacken1
Snyggt gjord. Färgsättning av svartvita filmer. Bra behaglig berättarröst att lyssna på. Sen undrar jag om intervjuerna när dom gjordes? Kan nån som ser ut som 75 år minnas vad dom gjorde i augusti 1939?
Varför färglägga filmer? En styggelse. Och värdet som dokumentärfilm faller direkt.
Senast redigerad av Madagascar 2025-05-17 kl. 11:47.
Citera
2025-05-17, 13:54
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Varför färglägga filmer? En styggelse. Och värdet som dokumentärfilm faller direkt.

Tvärtom,med färgläggning upplever vi deras värld precis som de gjorde.
Ta tex Peter Jacksons They shall not grow old där man färglagt filmer från WW1, lagt till ljud och tal med hjälp av läppläsning.
Såg den på bio och gav en helt ny dimension av filmerna jämfört med svartvitt stumfilm

https://youtu.be/kEtOBmp0wfI?si=htGA-UC13B5XF66h
Citera
2025-05-17, 21:52
Medlem
Cruachans avatar
Har sett över 1 000 timmar dokumentär om andra världskriget. För att det ska bli bra krävs bland annat en röd tråd, att den vanliga människan kommer fram, ett bra bildmaterial och talking heads som faktiskt kan snacka.

Men lika viktigt är en bra berättarröst. Tänk Laurence Olivier i The World at War. Här har man helt gått bort sig på det sistnämnda. Kvinnan som berättar är tyvärr väldigt svag. Det är hon som ska bära storyn framåt, men här blir det inte alls bra. Synd!
Citera
2025-05-18, 14:33
Medlem
En förnämlig serie. Nu när avsnitt 2 kommit och minst lika bra.
Färgläggningen är proffsig ch ger en omedelbar närhet.
Fast serien passar väl inte korkade och inskränkta extremister - det kan man förstå.
All heder till SVT.
Citera
2025-05-18, 21:13
Medlem
NorthernCrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Hur skall SVt få det till att det var rullstolsbundna, lesbiska negresser som fick Sverige att klara sig från kriget?
Missförtrösta inte!
I avsnitt 2 fick vi veta att kvinnorna tog över männens jobb när dom var krigsplacerade, den lesbiska journalisten BANG var en hjältinna och att samerna gjorde ett jättejobb med att lotsa flyktingar till Sverige, det enda som saknades var en neger men det kommer väl i avsnitt 3.
Citera
2025-05-18, 22:45
Medlem
Skulle vara intressant att få veta mer
om hur många som var nazister i Sverige, under andra världskriget. Jag var länge med i en idrottsförening. Mina föräldrar umgicks med många äldre medlemmar, som bildade föreningen på 30-talet.De hade ett krystat förhållande till tyskar ( föreningen hade några
medlemmar som invandrat till Sverige efter kriget) Någon gång på 50-talet införde föreningen en stadga, att verksamhet och diskussion av religion och politik, inte fick bedrivas i föreningens verksamhet och lokaler. Jag kollade lite på föreningens historia. I stort sett alla av medlemmarna som bildade föreningen, avgick från sina förtroendeuppdrag. Långt senare hittades
bilder, daterade så sent som 1944. Då stof många medlemmar runt föreningens flaggstång. De var iförda i hitletjugenduniformer och heilade. I toppen på flaggstången vajade en flagga med hakkorset. Man hade till och med skrivit ut att det var politisk aktivitet i föreningen och att de var Hitlerjugend. Många bilder i albumet hade städats bort. Men hittade flera.
Förra av personerna kunde man identifiera.
Några av dem umgicks med mina föräldrar.
Jag insåg att de måste ha känt skam.
Jag såg i avsnittet om Finnkampen där Tyskland krävde att få delta. Att det fanns nazistsympatisörer i idrottsrörelsen. Hade gärna fått se mer om just detta.
Jag har aldrig avslöjat om bilderna jag hittade, med hänsyn til barn och barnbarn.
Citera
2025-05-19, 22:12
Medlem
SvinFullGreks avatar
1941 Stockholm. Svennebanan är antisemit.

Per Bodin - flykting, Berlin.
Citera
2025-05-28, 21:53
Medlem
Solstol28s avatar
Färgläggnings tekniken kan nog kräva ett helt eget program. Givetvis nåt AI stöd. Vore skoj att få veta mer. Ingen halvgammal pc som fått jobba.
Citera
2025-05-29, 07:18
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Färgläggnings tekniken kan nog kräva ett helt eget program. Givetvis nåt AI stöd. Vore skoj att få veta mer. Ingen halvgammal pc som fått jobba.

Ja mycket intressant att få se.
Vissa scener ser ut som att filmats förra veckan.
Beroende på orginalfilmens kvalitet naturligtvis,men skulle inte tekniken även kunna finslipa suddiga,gryniga filmer/foton?
Citera
2025-06-01, 23:22
Medlem
Batagares avatar
Sverige var neutralt under andra världskriget 1939-1945. Men för att bevara neutraliteten var landet tvunget att genomgå en svår balansgång. Det gällde att hålla sig väl med alla parterna i kriget.
Citera
2025-06-03, 00:49
Medlem
Landsbygdens avatar
Jag tänker inte ens börja kolla på detta. Misstänker att det kommer ge liknande känsla som "historien om Sverige" som verkade skitkass den också. Finns ändå mängder med dokumentärer om 2:a världskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in