• 1
  • 2
2024-02-15, 11:14
Medlem
Jag hoppas deras manusförfattare får samma instruktion som till 15 000 år på 10 timmar.
Berätta bara vad som hände inom Sveriges nuvarande gränser.

"Do not mention the war !"....
.......klart det är WW2 och inte Kalla Kriget men om denna nya serie går det bra har Statstelevisionen flera olika alternativ att veckla ut 1900-talet.

https://www.moviezine.se/nyheter/svt-sverige-och-kriget

Det blir fem avsnitt som sänds våre 2025 efter att ha skakat om hembygdsföreningar m fl för att hitta uniformer åt bägge könen, snuskburkar och kanske t o m en gengasdriven bil.
Senast redigerad av OnlyHans 2024-02-15 kl. 11:17. Anledning: Mer exakt premiärtid.
Citera
2024-02-15, 11:53
Medlem
Klas-Vegass avatar
Hur skall SVt få det till att det var rullstolsbundna, lesbiska negresser som fick Sverige att klara sig från kriget?
Citera
2024-02-15, 12:37
Bara ytterligare ett propagandaprogram som skall hylla Socialdemokraterna men misskreditera övriga (utom vid behov stödpartier till S), det är Svt:s kärnuppdrag.
Citera
2025-05-11, 21:51
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Har nu sett första avsnittet.
Måste ha varit en dödsknarkarnazist som klippt ihop serien.
Saknade följande i avsnitt 1.
-Lesbisk kärlek.
-Transpersoner.
-Bög kompani.
-Arabiska människor.
-Negrer.
-Feminister med lila hår och näsringar.
Citera
2025-05-11, 22:06
Medlem
sound69s avatar
Väldigt sevärt första avsnitt måste jag säga, inte minst för det unika bildmaterialet. En ”spin off” till Historien om Sverige är det dock inte. Snarare en dokumentärserie.

Kommer definitivt att se fortsättningen! 👍
Citera
2025-05-11, 22:19
Medlem
fernebos avatar
Jag vet inte jag. Var det inte lite väl mycket ältande om de stackars svenska kommunisterna (alltså de som faktiskt försvarade Sovjets invasion av Finland och som tog order direkt från Moskva) och det gamla vanliga tugget om hur pro-nazistiska vi var. Nån som hatar Sverige och som gissningsvis själv är kommunist är väl kanske inte rätt person att göra en ”opartisk” dokumentär för SVT.

Filmmaterialet och bilderna var fina, men i övrigt så blev jag verkligen inte imponerad.
Senast redigerad av fernebo 2025-05-11 kl. 22:26.
Citera
2025-05-11, 23:03
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Jag vet inte jag. Var det inte lite väl mycket ältande om de stackars svenska kommunisterna (alltså de som faktiskt försvarade Sovjets invasion av Finland och som tog order direkt från Moskva) och det gamla vanliga tugget om hur pro-nazistiska vi var. Nån som hatar Sverige och som gissningsvis själv är kommunist är väl kanske inte rätt person att göra en ”opartisk” dokumentär för SVT.

Filmmaterialet och bilderna var fina, men i övrigt så blev jag verkligen inte imponerad.
Man tog sig tid att nämna 500 svenskar som stred mot fascismen i Spanien, men glömde tala om att det var max 300 puckon som orkade masa sig söderut och anmäla sig frivilliga att strida för hitlerismen. Som en jämförelse alltså.
Citera
2025-05-11, 23:56
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Man tog sig tid att nämna 500 svenskar som stred mot fascismen i Spanien, men glömde tala om att det var max 300 puckon som orkade masa sig söderut och anmäla sig frivilliga att strida för hitlerismen. Som en jämförelse alltså.
Ja, alla vi här i Sverige har av 90 år av röd historievinkling by (s) lärts att de i Internationella Brigaden slogs för demokrati och "emot fascismen". Detta, medan de tyvärr istället slogs för Lillefar, för Mockba och för den sida som begick alla de oräkneliga krigsbrott som långt överträffade Franco-sidan i grymhet, men som helt förtigits då de röda av Kultureliten (...Hemingway, Picasso, din int'lektuella mormor i Clarté) blev rättvise-märkta som De Goda.

Ont: Fokus var som förväntat på det oerhörda i att att vissa ledande organiserade partimedlemmar i nyckelpositioner med porträtt av Lillefar på väggen i partilokalen, tillfälligt bereddes husrum och kost.

Och, trumvirvel, att det därtill fanns byst med svenskar som var nassar.

Det svenska politiska landskapet under kriget som konsekvent alltid förtigs i program som "Sverige och kriget" ger för handen att kommunisterna hade 10 procent av väljarkåren år 1944 och hade ytterst starka band ideologiskt till och fin pekuniär backning från Mockba.

Var det då konstigt, att dessa kamrater av den slemma militarismen sågs som möjliga Femte k-ollon..?

De i verkligheten fåtaliga nassarna var virrpannor som splittrade i sekter i numerärer av hundratal snarare än tusental aldrig ens fanns till i valresultaten. Svenskarna under kriget hade vett säga nej till nazism, men deras söner och döttrar omhuldade dryga tjoget år senare kommunismen i och med "studentrevolten" år 1968. Och i det röda blev vi som nation kvar allt sedan dess. Då skrivs "Historien om Sverige" med bara röda nyanser på paletten.

Den vänsterpropagandistiska "Sverige och kriget" fyller sitt avsedda syfte få sorgligt okunniga och av svensk grundskola vinklade unga svenskar att rösta rött i det kommande riksdagsvalet.

Arma Sverige.
Citera
2025-05-12, 15:47
Medlem
Mycket bra första avsnitt.

Ser verkligen fram emot fortsättningen
Citera
2025-05-12, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallbarhetnolla
Har nu sett första avsnittet.
Måste ha varit en dödsknarkarnazist som klippt ihop serien.
Saknade följande i avsnitt 1.
-Lesbisk kärlek.
-Transpersoner.
-Bög kompani.
-Arabiska människor.
-Negrer.
-Feminister med lila hår och näsringar.

Haha. Fick mig att skratta högt.

Faktiskt skönt att det verkar som det är nyktra personer bakom denna serie
Citera
2025-05-12, 16:19
Medlem
Kloges avatar
Måste ge cred till dem som färlagt filmerna, en del lite gryniga men andra ser väldigt bra ut
Citera
2025-05-13, 00:16
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
1a avsnittet var intressant och väl genomarbetat. En förvånansvärt bra SVT produktion som även grävde lite den smutsiga bruna historien som Socialdemokraterna nu gör allt för att dölja.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in