• 1
  • 2
2024-02-14, 08:59
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag avinstallerade det externa grafikkortet och nu ser bilden ut från något från början av 90-talet. Hur aktiverar jag det interna grafikkortet i CPUn?

Edit: I Enhetshanteraren finns inte Bildskärmskort

Edit 2: Va i helvete. Nu blev det som vanligt igen. Det externa grafikkortets drivrutiner installerades om automatiskt.

Ibland undrar jag om det är någon som styr min dator på distans.
Senast redigerad av RadioGaGa 2024-02-14 kl. 09:18.
Citera
2024-02-14, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag avinstallerade det externa grafikkortet och nu ser bilden ut från något från början av 90-talet. Hur aktiverar jag det interna grafikkortet i CPUn?

Edit 2: Va i helvete. Nu blev det som vanligt igen. Det externa grafikkortets drivrutiner installerades om automatiskt.

I det här fallet gäller nog "Equipment smarter than user".
Citera
2024-02-14, 10:22
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
I det här fallet gäller nog "Equipment smarter than user".

Förhoppningsvis. Nu rör jag inte grafikkortet igen.
Citera
2024-02-14, 10:42
Medlem
Ska du köra med processorns inbyggda grafik får du nog ta ur grafikkortet, koppla HDMIkabeln i moderkortets uttag och starta om datorn.
Citera
2024-02-14, 10:57
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Ska du köra med processorns inbyggda grafik får du nog ta ur grafikkortet, koppla HDMIkabeln i moderkortets uttag och starta om datorn.

Bara så enkelt? Jag trodde man skulle avinstallera grafikkortet i Windows först.
Citera
2024-02-14, 10:59
Medlem
Citat:
Bara så enkelt? Jag trodde man skulle avinstallera grafikkortet i Windows först.
Sitter kortet kvar inkopplat så kommer Windows bara installera drivrutinerna igen.
Citera
2024-02-14, 11:01
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Sitter kortet kvar inkopplat så kommer Windows bara installera drivrutinerna igen.

Alltid lär man sig något nytt.
Citera
2024-02-14, 12:11
Medlem
R0Rs avatar
Citat:

Tja, proffs här.

Har du redan tagit ur grafikkortet? Om inte så gör det innan du använder mjukvaran.
Om du kopplar in bildskärm i moderkortets t.ex. HDMI och inte får någon bild alls så behöver du förmodligen manuellt aktivera processorns grafikkort (iGPU) via bios, hur du gör beror på moderkort, googla moderkortsmodell + "activate igpu" så hittar du nog en guide.

Använd den här mjukvaran för att helt ta bort dina befintliga drivrutiner; DDU:
Ladda ner

Windows borde fixa nya drivrutiner till din processor när du tagit ur grafikkortet, använt DDU och sen startat om, men om det inte installeras automatiskt så använd nedan beroende på processortillverkare:

Intel: Ladda ner drivrutin

AMD: Ladda ner drivrutin

Mvh
Citera
2024-02-14, 12:52
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0R
Tja, proffs här.

Har du redan tagit ur grafikkortet? Om inte så gör det innan du använder mjukvaran.
Om du kopplar in bildskärm i moderkortets t.ex. HDMI och inte får någon bild alls så behöver du förmodligen manuellt aktivera processorns grafikkort (iGPU) via bios, hur du gör beror på moderkort, googla moderkortsmodell + "activate igpu" så hittar du nog en guide.

Använd den här mjukvaran för att helt ta bort dina befintliga drivrutiner; DDU:
Ladda ner

Windows borde fixa nya drivrutiner till din processor när du tagit ur grafikkortet, använt DDU och sen startat om, men om det inte installeras automatiskt så använd nedan beroende på processortillverkare:

Intel: Ladda ner drivrutin

AMD: Ladda ner drivrutin

Mvh

Min är dock Haswell och inte Braswell. Vet inte om det gör någon skillnad.

Jag märker att GPUn inte jobbar lika hårt som innan ominstallationen. Tempen går inte upp lika mycket och det låter inte lika högt. Så det var kanske bra att den ominstallerades och fick nya drivrutiner, även om de är från 2017.
Citera
2024-02-15, 21:59
Medlem
RadioGaGas avatar
Det varade bara en dag. Nu går GPUn över 80 för youtube-tittande. Jag tar nog bort den och chansar på CPUns grafikkort.
Citera
2024-02-17, 09:48
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag tog bort grafikkortet och satte i HDMI-kabeln, men bilden ser ut från 90-talet uppskalat med två. Jag försökte installera nya drivrutiner men det gick inte. Den stöds inte av datorns processor stod det.

Edit: ändrade skärmupplösningen i kontrollpanelen till 1920x1080 så nu ser det inte lika uppskalat ut. Jag antar att det är så här det ska se ut nu.

GPU-temp har gått ner från 85 till 30 grader, men jag förstår inte varför moderkortet är så himla varmt. TMPIN2,5,6 är över 100 grader.
Senast redigerad av RadioGaGa 2024-02-17 kl. 10:21.
Citera
2024-03-07, 10:42
Medlem
Varför ska du avinstallera ett grafikkort om du ska låta det sitta kvar?
TMPINs temperaturer låter som det kommer från CPUn.
Är det överhettning du har problem med eller vad handlar tråden om utöver att avinstallera ett grafikkort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in